danish geeft te donker resultaat

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Hallo allen,

Afgelopen week heb ik een aantal onderzetters gemaakt en in de olie gezet.
Aangezien ik eerder goede resultaten had met danish olie had ik niet eerst een proefstukje gemaakt:((leerpuntje) en 18 onderzettertjes in de olie gezet.
Nu is dit helaas erg donker geworden (zie foto) van een nieuwe frisse onderzetter is het een oud ding geworden.
Dit heb ik er een beetje af kunnen schuren maar zal het natuurlijk wel opnieuw moeten afwerken. Heeft iemand ervaring met een product wat niet verkleurd? dat donker hout donkerder word maakt niet zo veel uit, maar licht hout geel vind ik toch niet zo mooi.

Ik ben al wel 2 componenten dingen tegen gekomen op dit forum maar aangezien de aantallen vaak laag zijn zou ik graag 1 component willen.DSC_0390.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Elke' afwerking die IN het hout trekt zal het donkerder maken. Als je een afwerking wilt die het hout absoluut niet verkleurt dan ben je beperkt tot afwerkingen die OP het hout blijven liggen ('dikke' vernissen - zonder oplosmiddel en zo, epoxy en andere voor gepolymeriseerde harsen - ook zonder oplosmiddel, afwerkmiddelen gebaseerd op harde wassen). En dan ben je binnen die groep beperkt tot afwerkingen die van zichzelf kleurloos en transparant zijn.

Persoonlijk zou ik voor een olie, of olie-hars product (zoals danish oil) kiezen - ik vind de verdonkering geen probleem; maar als je het zo licht wilt houden als je op het rechter voorbeeld laat zien, zou ik voor een voorgepolymeriseerde hars gaan. Ik heb voor hele andere doeleinden goede ervaringen met Double Coat UV van de IJssel (een PU 2K product), maar op het forum vind je ook een aantal andere suggesties die aan de gestelde eisen voldoen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de reacties;) ben wel benieuwd wat je ervaring is wanneer je die olie gebruikt.

Jullie kennen denk ik ook wel de filmpjes van mtmwoods. Die maakt vaak gebruik van maple en wanneer hij die in zijn "olie" bad gooit zie ik het nie echt veel verkleuren. Wat zou dat dan voor product zijn?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag bart,

Wij maken redelijk veel snijplanken en ook kops maple/esdoorn. net zoals mtmwood gaat het in mineraal olie en als dit gedroogd is een mix van bijenwas en mineraal olie. ( 1/4). het verkleurt altijd naar iets donkerder/geler en wat het gevoelig maakt is dat het kops hout is en je dus kans heb dat er delen meer opnemen en minder opnemen. vandaar dat een 'badje' een goede oplossing is.

dus eigenlijk simpel mineraal olie/parafine olie en bijenwas.
 
P

Pel

Guest
@Bart, kan het niet zijn dat je vergeten bent te schudden voor gebruik, Danish oil voor gebruik goed schudden?

Groet Pel.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Pel, daar heb je inderdaad een goed punt. ik heb het wel eens meegegeven aan klanten in een glazen fles en dan zie je hoe de delen van elkaar scheiden na een paar uur. als je het schudt komt de emulgator weer tot zijn recht en wordt het weer een 'transparante' olie ipv een witte niet doorschijnende laag.
 
Laatst bewerkt:

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Ik had wel goed geschud, maar misschien toch niet genoeg.
Die mineraal olie en bijenwas klinkt wel eenvoudig, daar houd ik wel van ha. Maar mineraal olie is het zelfde als parafine? Een beetje verkleuring is niet erg. Maar dit vond ik wel teveel
 
P

Pel

Guest
Als je het blik Danish oil, voor het eerst gebruikt en niet hebt geschud, dan zijn de eerste werkstukken een zelfde kleur, als je het daarna weer gaat gebruiken en wel schud krijg je kleur verschil. Misschien is dit het probleem geweest, zie het als een leer moment:)

Groet Pel.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel, ik ga de volgende keer ook zeker een proefstuk maken!

@zaagfabriek, heb je toevallig een adress of webshop voor de mineralen olie en bijenwas. Ik zie op internet de producten wel voorbij komen maar voor vele andere toepassingen, zouden dit andere samenstelling zijn? Ik ben er nog niet helemaal in thuis.
Zie bijvoorbeeld ook bijenwas van hg haha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.