vraagje over tacker/compressor

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Omdat ik aan het overwegen ben een tacker/spijkerapparaat aan te schaffen, zat ik me dat eens een beetje te bekijken.
Ook op dit forum veel doorgelezen.
Wat ik alleen niet snap is, heb je voor een spijkerapparaat geen compressor nodig met een grote ketelinhoud?
Zie bij een aantal fabrikanten (bv bostitch/paslode) allemaal kleinere apparaten met tankinhoud van 10 liter.
Ik snap dat die zo klein zijn om ze makkelijk mee te nemen als je ergens een klus hebt.
Maar, heb je wel voldoende lucht om met die compressor door te kunnen blijven werken?
Of werken die compressors zo goed dat die constant door kan blijven pompen en de apparatuur toch van voldoende lucht kan blijven voorzien.?

Heb hier nu in de werkplaats een hele oude compressor staan met 25 liter inhoud, werkt goed voor schoonmaken kettingzaag/werkkleren en ander werkplaatswerk. Maar na een 10/15 seconden blazen is de druk zo afgenomen dat hij weer begint te pompen. Als ik dan blijf doorblazen word de druk wel heel minimaal.
Hoe kan nu zo'n klein buffervat voldoende luchtdruk opbouwen (en houden)?

Wie kan me dat een beetje uitleggen.?
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Voor wat betreft lucht verbruik moet je grofweg zo denken: blazen is hoge druk & hoog volume = hoog verbruik, terwijl bij nieten het: hoge druk & laag volume = laag verbruik.
Bij tackers is het van belang te kijken naar wat de tacker per ''schot'' verbruikt en daar je compressor bij te kiezen.

Met vriendelijke groet,
woody
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een eenvoudige tacker zeg maar dunne bradjes tot 50 mm vragen weinig lucht. Ik heb zelf een keer mijn tacker op een airbrush compressor gezet. Het ging om een paar bradjes. Niet aantebevelen. Maar ik was gered. Als je weinig niet/spijkert voldoen de meeste compressoren.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hierboven staan al de antwoorden al zo'n beetje :)
Een tacker verbruikt niet zoveel lucht.
De kleine, mobiele compressoren zijn handig om mee te nemen, maar de meesten zijn slechts gemaakt om slechts x-aantal keer per uur zichzelf terug te vullen (anders overbelasting).
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Bij een compressor is debiet veel belangrijker dan ketelvolume.
De meeste fabrikanten geven het volume aangezogen lucht per minuut weer. Daar moet je nog 1/3 van aftrekken om het netto vulvermogen te hebben. Heb je een kleine tank met een sterke motor dan moet je niet lang wachten of kan je doorwerken. Heb je een grote tank met kleine motor, dan kan je een koffie gaan drinken voor je verder kan.
Voor een nagelpistool maakt de druk bijna niet uit. Zeker niet met brads. 6 bar is ruim voldoende. En het debiet is ook niet echt belangrijk omdat je maar weinig lucht per nagel nodig hebt. Je werkt ook niet continu door. Om de zoveel nagels moet je je verzetten en dan kan de compressor z'n werk doen.
 

nijsluc

Actieve deelnemer
30 apr 2015
27
0
Wat ik ondervonden heb is dat als de druk op de tacker te hoog staat zie je de inlag in het hout te fel
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Ik ben het met Nijsluc eens en los dit op door een proefstukje te gebruiken om te testen. Er kan een groot verschil zitten in het te nieten/spijkeren materiaal. Het is ook aan te bevelen om wat WD40 of iets dergelijks op de nieten/spijkers te spuiten.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik gebruik al een jaar, ELKE dag de tacker en compressor set die ooit bij de Lidl in de verkoop was.
Werkt gewoon perfect.
instelbaar 5-6 bar voor brads, dan heb je geen inslag. Altijd even testen natuurlijk.
Uiteraard kan het altijd beter en duurder/zwaarder.
Ik gebruik het nu dus al een jaar, en echt elke dag.
De tacker zelf kan denk ik wel beter. (lees, meer power met minder lucht)
Dat was geen reden om het niet te kopen voor mij.
Af en toe een druppel olie in de lade, en klaar is kees.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb twee Ecotools tackers en een Stanley 6liter compressortje, werkt perfect! Ik zet wel altijd gehoorbescherming op want zo'n compressor maakt toch een hoop herrie.
 

brambo

Nieuw lid
31 dec 2018
8
0
Ik gebruik al een jaar, ELKE dag de tacker en compressor set die ooit bij de Lidl in de verkoop was.
Werkt gewoon perfect.
instelbaar 5-6 bar voor brads, dan heb je geen inslag. Altijd even testen natuurlijk.
Uiteraard kan het altijd beter en duurder/zwaarder.
Ik gebruik het nu dus al een jaar, en echt elke dag.
De tacker zelf kan denk ik wel beter. (lees, meer power met minder lucht)
Dat was geen reden om het niet te kopen voor mij.
Af en toe een druppel olie in de lade, en klaar is kees.

Nog steeds tevreden van?
Ik lees meer en meer postieve prijs/kwaliteit verhoudingen over die Lidl-pneumatische dingen.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Jazeker. compressor loopt elke werkdag al paar jaar lang. 1x olie ververst.
inmiddels al de 2e tacker in gebruik. Van de eerste is de piston slagpen gebroken.
Voor 3 tientjes kun je die tacker 2 jaar mishandelen, elke dag.
 

brambo

Nieuw lid
31 dec 2018
8
0
Super. Dankjewel. Inderdaad, je meot de prijs mee in rekening nemen en dan is het snel beslist.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Even inhaken hier op dit topic, er zijn tegenwoordig ook genoeg nagelpistolen/tackers met accu te vinden. Ik had zelf al een aantal Ryobi gereedschappen, merk is niet echt aanbevolen door/voor professionals, maar als doe het zelf en beetje hobby voldoet het allemaal prima. Eigenlijk heb ik in m'n eigen huis en tuin een jaar lang alles met enkel Ryobi verbouwd en werk nog als nieuw. Echter, wat betreft hun tacker geven velen aan in review filmpjes, waar ik er aardig wat van heb bekeken dat dit juist een goed merk ervoor is. Ik heb mezelf deze laatst aangeschaft:
https://nl.ryobitools.eu/elektrisch-gereedschap/tackers/tackers/r18n16g/r18n16g-0/

Prima ding, heb er via amazon voor 30euro nog 7500 nagels in verschillende maten bijgehaald ivm verbouwing zolder, waar ik een aantal houten schotten ben het plaatsen.
Review: https://www.youtube.com/watch?v=5Aqq_PhZX0M Hier wordt hij met de Milwaukee 18v vergeleken en komt ie ''beter uit de test''.

Maar zoals gezegd, het ligt er helemaal aan waar je het voor gebruikt. Persoonlijk heb ik geen zin om met compressor etc te gaan hannesen, en wil ik gewoon een accu pakken en klaar is kees. Zijn er met 16G en 18G te vinden. Heb zelf de 16G, de 18G is voor wat fijnere afwerking voor een zelfde prijs vergelijkbaar. Het is natuurlijk duurder dan het lidl merk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.