Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: vierklauw gezocht

vierklauw gezocht

Wie o wie heeft een vierklauw in de aanbieding?

Ben beginnende houtdraaier en zoek een 4 klauw. Mijn draaibank is een woodfast en de schroefdraad: M33 x 3,5 mm.

Wie heeft er een liggen die hij eigenlijk niet gebruikt en wel wil verkopen tegen redelijke prijs?

Greetz

Rene

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Weet je zeker dat je een vierklauw bedoeld. Deze zijn voor een metaal draaibank en ongeschikt en gevaarlijk voor het houtdraaien.
    Een houtdraai chuck ziet er heel anders uit en veilig bij normaal gebruik.

Gisteren bij een avond van flevodraaiers geweest en daar over gesproken, die hadden het over een vierklauw? dus je brengt mij nu aan het twijfelen.

Beste Nico, de bekken zijn wellicht anders, maar de naam is toch vierklauw om het Nederlands, dacht ik?

Bij vierklauw denk ik aan een metaaldraaiers hulpstuk. Ik zou deze klauwplaat niet aanbevelen voor een beginner. Zelf gebruik ik wel regelmatig een klauwplaat met 3 bekken. Kleine werkstukken met een deel van metaal.

Wij zijn met z'n allen te veel aan het verengelsen. Als we vierklauw bedoelen zeggen we chuck en als we platte beitel bedoelen zeggen we skew.
    Ik ben er van overtuigd dat Coonman de mannen (m/v) van Flevoland bij vierklauw de houtdraaiers versie bedoelen en niet de metaaldraaiers versie.

Voor zo ver ik weet hebben vierklauwplaten voor metaaldraaien een andere manier van monteren dan bij een houtdraai-klauwplaat. Bouten en/of moeren ipv M33x3,5

Kijk eens bij HBM ofzo (bijvoorbeeld: https://www.hbm-machines.com/product...outklauwplaten)
    Ik heb er zelf zo een op mijn Woodfast bankje, werkt prima
    Als je veel gaat wisselen qua diameter zou ik wel adviseren er 2 te kopen (de hele plaat vervangen met de M33 draad gaat sneller dan de kleine schroefjes om de losse bekjes te vervangen)
    Je leert van de dingen die je doet,
    Je kunt alleen spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.

Een betere versie van de HBM is de multistar titan zie http://www.drechseltechnik.de/hp/pro...hg_id=61&g=177
    Wel een stukje duurder maar met in gebruik een stuk beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klaasjandiederik Bekijk Berichten
    Voor zo ver ik weet hebben vierklauwplaten voor metaaldraaien een andere manier van monteren dan bij een houtdraai-klauwplaat. Bouten en/of moeren ipv M33x3,5
    Er zijn veel manieren om een vierklauw aan een as te bevestigen. Schroefdraad is de oudste, en leeft nog bij houtdraaibanken, hoewel er daar ook al assen zonder schroefdraad zijn (zie de VB36). Bij metaaldraaibanken is schroefdraad alleen nog op antieke machines te vinden, want schroefdraad is onhandig bij het remmen en achteruit draaien. Din 55021 is een bekende standaard met 'bouten en/of moeren'. Véél meer informatie hier http://www.lathes.co.uk/latheparts/page8.html

Forum Rechten