Tekening kastje 2e jaar van de opleiding

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste allemaal,

inmiddels is afgelopen september het 2e jaar van de avondopleiding meubelmaken gestart. Het jaar is begonnen met het maken van een tekening zoals ik ze zelden (lees: nooit) eerder gezien heb. Ik vond het wel leuk om de tekening met jullie te delen, omdat ik benieuwd ben of deze manier van tekenen bij jullie wel bekend is? Werken jullie een meubel wel eens op deze manier uit?

Kreeg de tekening niet omgezet naar een goede jpg-afbeelding, dus heb de pdf proberen te uploaden, hoop dat dat gelukt is: Bekijk bijlage Tekening 2e jaar - kastje (A1).pdf

Legenda voor de kleuren in de tekening:
Rood = Horizontale doorsnede
Blauw = Verticale doorsnede
Groen = Frontale doorsnede
Zwart = Overig / contour van het kastje, lade en deurtje
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Pffff, 't is wel even wennen maar dan is 't wel te lezen.
't Perspectief zie ik niet meteen voor me, maar misschien als ik morgenvroeg nog even een poging waag...
Bedankt voor het delen in ieder geval :) Weer wat geleerd vandaag!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Heel verwarrend.

Volgens mij is de betere methode deze: groter blad (of meerdere). Bij voorkeur in zwart-wit werken (10% van de mannen is kleurenblind). Eerst (danwel bovenaan) alle aanzichten en platte projectie (plattegrond), waarop middels stippellijnen en aanduidingen A-A, B-B, enz. de locaties van de doorsnedes aangegeven zijn.
Volgende deel: drie-D weergave (bij voorkeur in genormeerde projectie, bijv. isometrisch) en de doorsnedes apart. Elke tekening voorzien van duidelijke titel (vooraanzicht, aanzicht rechterzijde, enz.).

Alle (onder)delen voorzien van maten.

Handig is ook om een materiaallijst toe te voegen — waarbij arcering (of desnoods kleurcodering, maar er is genormeerde arcering, die kent men) helpt te zien welke delen van welk materiaal zijn.

Verder de standaard-info: tekening-naam, maker, schaal, versie, opdrachtgever, etc. in een vast kader. Dat hoort rechtsonder.

Bij meerdere bladen deze duidelijk doornummeren en voorzien van indicatie omvang en volgorde (Blad 1 van 5, o.i.d.).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik lees beroepsmatig veel constructie tekeningen en schets met de had nog steeds hele bouwmethodes uit, maar ik vind deze tekening slecht te lezen. Er staat zowel teveel (alle doorsnedes) als te weinig (maatvoering, revisie, tekeninghoofd).
Het lijkt me meer een demonstratie van wat je met Acad kunt doen, dan een tekening om een kast mee te gaan maken.
Klinkt beetje negatief, maar zo bedoel ik het niet:)
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond SjoerL, ziet er heel mooi uit en als je het idee van het eindresultaat in je hoofd hebt, zal alles verklaarbaar zijn;-)
Ik zelf werk niet veel vanuit dit soort tekeningen omdat we veelal vanuit nerven in het hout werken of tekeningen ipv andersom. kan me voorstellen dat een interieurbouwer gek is op deze manier van werken met veel details.

Ik teken veel met de wacom inkling, een letterlijke schets die op wordt geslagen in de computer.

mvg
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Heb zulke tekeningen wel eens vaker gezien, vooral bij opleidingen. Vindt het zelf niet echt een overzichtelijke manier van tekenen en wordt volgensmij ook niet veel gebruikt.
 
P

Pel

Guest
Zoals Bert Vanderveen het formuleerd, heb ik vroeger op school leren tekenen, en later ook tekeningen gelezen voor iedereen zeer duidelijk.

Groet Pel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik laat alle ontwerpen altijd zo tekenen dat ze op A3 leesbaar zijn, dat is namelijk snel nog zelf te kopieren, af te drukken en op 24 of 27" scherm goed te lezen.
Relevante details zet je op hetzelfde blad als waar ze slaan anders wordt het een zoekplaatje en verlies je het overzicht
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Beste allemaal,

inmiddels is afgelopen september het 2e jaar van de avondopleiding meubelmaken gestart. Het jaar is begonnen met het maken van een tekening zoals ik ze zelden (lees: nooit) eerder gezien heb. Ik vond het wel leuk om de tekening met jullie te delen, omdat ik benieuwd ben of deze manier van tekenen bij jullie wel bekend is? Werken jullie een meubel wel eens op deze manier uit?

nee,schetsje
en daarna pak ik sketch up erbij om het netjes even allemaal te berekenen. door met vaste maten te werken en die in een tekening te zetten zie je de fouten verschijnen, meestal op tijd dus. :)

een project tekening zoals ik die gemaakt had en later alle afzonderlijke onderdelen apart getekend met exacte maatvoering.
werkbank sketch up II.jpg

oja... niet helemaal af hier, maar het sketch up bestand is wel helemaal af met alle onderdelen erbij.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wel een mooie tekening, hoewel een technische tekening maken ook kunstig kan zijn, gaat het vooral om overbrengen en opslaan van informatie. Die van jou is een criptische puzzel. Normaal is een aantal aanzichten, met doorsnedes en een 3d projectie - ortografisch/parallel projectie , isometrisch, architecten maken ook vaak een perspectief tekening. Wat ik ook nog mis is een legenda met schaal.

Hieronder ook een moeilijke tekening uit : bouwconstructies door Joh.s van Es, deel ll platen
kapsoren.jpg

Wat ik nu gebruik voor concept ontwerp is blender 3d, het is geen cad software maar heeft wel plugins voor maatvoering. Het is een opensource 3d graphics, animatie pakket omdat ik graag mooie renders wil zien met goede lichtval (raytracing)

Natuurlijk is er ook een mooie Nen norm voor technische tekeningen, maak kan mn boekje niet meer vinden:D
Een interessant onderwerp
 

Bijlagen

  • IMG_5541.jpg
    IMG_5541.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 107

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor jullie reacties allemaal! En ook bedankt voor de tips over hoe het beter kan! :D Ik kon me al niet voorstellen dat dit een gangbare manier was om te tekenen, maar ik vind het wel iets hebben. Het heeft mij ook even wat tijd gekost voordat ik de tekening goed kon lezen en eerlijk gezegd kun je er dan meer informatie uit halen dan op het eerste gezicht lijkt. Met name de manier hoe verbindingen bij elkaar komen in bijvoorbeeld de stijlen vond ik handig om te zien voordat je start met het hout. Al zie ik nu dat dat bijvoorbeeld ook in SketchUp goed kan, bedankt voor de tip Arthurdeboer!

Ik was vergeten om in de legenda ook uit te leggen dat de gearceerde gedeelten kopshout aanduiden, zodat duidelijk is in welke richting de draad moet lopen. Bij panelen geven de pijltjes aan in welke richting de draad moet lopen.

Ik vind hem persoonlijk heel onduidelijk. Mis ook heel veel maten.

Er zijn inderdaad erg weinig maten aangegeven, maar omdat in de regels/stijlen de maten zijn opgenomen, kunnen vrijwel alle overige maten herleid worden. Kost wel wat moeite/tijd, in dat opzicht dan ook niet een handige manier om te werken denk ik.

Ik teken veel met de wacom inkling, een letterlijke schets die op wordt geslagen in de computer.

Dat lijkt me ook heel handig, al moet je dan wel goed kunnen tekenen volgens mij! Werkt dit ook goed met lijnentekeningen (bijvoorbeeld langs een liniaal af)? Ben ook wel benieuwd naar een voorbeeld, wil je er daar een van delen?

Wel een mooie tekening, hoewel een technische tekening maken ook kunstig kan zijn, gaat het vooral om overbrengen en opslaan van informatie.

Wat ik nu gebruik voor concept ontwerp is blender 3d, het is geen cad software maar heeft wel plugins voor maatvoering. Het is een opensource 3d graphics, animatie pakket omdat ik graag mooie renders wil zien met goede lichtval (raytracing)

Natuurlijk is er ook een mooie Nen norm voor technische tekeningen, maak kan mn boekje niet meer vinden:D
Een interessant onderwerp

Goeie samenvatting van wat een tekening moet doen! En bedankt voor de tip van Blender 3d, ziet eruit alsof het de moeite waard is om een keer te proberen! Heb je een voorbeeld van een ontwerp dat je hierin gemaakt hebt? De NEN-norm is 5457, wel droge stof om doorheen te komen :p

Waar volg je die avondopleiding?
Ik heb zelf op school (Sint Jansberg Maaseij (B)) op precies deze manier leren tekenen. Toen tekenden we zo volledige meubelen op ware grootte uit.

Ik volg de avondopleiding precies daar! Misschien is het iets wat ze alleen daar op school (nog) toepassen?
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
ik ben technisch tekenaar van beroep, maar ik sluit me aan bij mk23, mis veel maten en de tekening is onduidelijk door teveel doorsnedes.
 

tuoh

Oud hout
Het is eigenlijk een (moderne) vorm van een werk- of grondtekening, enkel bedoeld om door de uitvoerder gebruikt te worden. Anders dan op een tekening met aanzichten vind je hier wel alle (noodzakelijke) details qua constructie. De tekening is in feite een vervanger van de vroegere grondtekening die door de vakman in het atelier getekend werd op een geschaafde plank:p
Deze vorm van tekenen is enkel noodzakelijk voor gecompliceerde ontwerpen waar geen "grootst gemene deler" in zit. (veel verschillende sectie's en, of, veel verschillende profileringen aan diverse zijden van stijl en regelwerk bijvoorbeeld)
Het is zeker geen tekenstijl om met naar een klant te stappen:D Daar is een 3D ontwerp met wat summiere detaillering veel beter geschikt voor.
 

Chiels Hout hobby

Actieve deelnemer
4 jul 2016
49
0
Sint Philipsland
ja juist, ik vind hem zeer onduidelijk en ik zie ook niet echt wat het zou moeten worden, de 3 aanzichten missen waardoor je geen beeld hebt waar wat moet komen enz. ik zou met zulke tekeningen niks kunnen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.