Vloerlak met een redelijke prijs gezocht

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een maatje van mij heeft een huisje gekocht, superblij voor hem maar nu wel een uitdaging
ze hebben net een kindje, dus er is weinig budget over

In de woning ligt een maple vloer, deze moet geschuurd worden en opnieuw gelakt

De prijzen van de lak zijn best stevig te noemen we komen op het moment gauw op een 550 a 600 euro voor 50 vierkante meter

Dan heb ik het over soorten als Trae Lyx Naturel, Skylt, Pallmann X-pure/X-98

Bedoeling is om de vloer zo licht mogelijk te houden, een pallmann heeft in zijn grondlak een vleugje wit zitten om het licht te houden

Anyway: we hadden eigenlijk gehoopt zo rond de 350 euro (max) uit te geven
Hebben jullie tip voor een goede/betaalbare (grond)lak die watergedragen is (sneller droogtijd) en beter betaalbaar is dan de grote merken waar je ook grotendeels voor de naam betaald
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Overigens heb ik nog een vraag

Bij sommige lakken of beter gezegd houtsoorten adviseren ze een grondlak, dat is om inhoudsstoffen te isoleren (niet voor een betere hechting)
Bijvoorbeeld: bij Eiken adviseert men dit wel omdat hier looizuren in zitten die met de lakken kunnen reageren

Nu is deze vloer van Maple (waar ik geen ervaring mee heb) en vraag me dus af of maple dit verschijnsel (verkleuren bij watergedragen lakken) ook heeft
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een maatje van mij heeft een huisje gekocht, superblij voor hem maar nu wel een uitdaging
ze hebben net een kindje, dus er is weinig budget over

In de woning ligt een maple vloer, deze moet geschuurd worden en opnieuw gelakt

De prijzen van de lak zijn best stevig te noemen we komen op het moment gauw op een 550 a 600 euro voor 50 vierkante meter

Dan heb ik het over soorten als Trae Lyx Naturel, Skylt, Pallmann X-pure/X-98

Bedoeling is om de vloer zo licht mogelijk te houden, een pallmann heeft in zijn grondlak een vleugje wit zitten om het licht te houden

Anyway: we hadden eigenlijk gehoopt zo rond de 350 euro (max) uit te geven
Hebben jullie tip voor een goede/betaalbare (grond)lak die watergedragen is (sneller droogtijd) en beter betaalbaar is dan de grote merken waar je ook grotendeels voor de naam betaald

Kijk eens bij meubelproducten.nl Ik heb geen ervaringen met hun producten op vloeren maar voor de meubelen die ik nog wel eens maak gebruik ik het altijd tot volle tevredenheid. En daar beschrijft men dat met 1liter van minder dan 30 euro 25 m2 vloer kan worden gedaan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ziet er zeker prijs technisch goed uit, zal ze nog even bellen met aanvullende vragen

Intussen iemand die mij iets kan vertellen of maple ook hinderlijke effecten heeft bij water gedragen lakken (zoals in eiken het looizuur reageert)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Niet veel ervaring mee, in Zweden heb je in oude huizen soms Esdoorn vloeren ik heb er een aantal zie opknappen door parketbedrijven.

Esdoorn heeft de lastige eigenschap dat er een groot verschil in de opname van de vloeistof is waarmee behandeld wordt. In Zweden wordt de vloer meerdere keren gedaan en na een paar minuten afgenomen zodat de plekken die niks opnemen niet teveel contrast opleveren met de delen die wel goed zuigen. Het keer op keer oliën is een soort impregneren, de afwerking wordt gedaan met een soort was. Ook moet je goed opletten dat je de vloer echt kaal hebt geschuurd bij esdoorn is het slecht te zien of alles eraf is.

Lakken ben ik in ieder geval geen fan van bij zachtere houtsoorten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mij werd juist olien afgeraden voor maple omdat dit juist vlekken zou veroorzaken...
De vloer is overigens nu óók gelakt
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Maple geeft geen problemen met watergedragen lakken. Ik heb veel meubels met Trae-lyx afgewerkt, zien er prima uit!

Fons
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Goed schuren, en hardwax erop. Dan kun je in de toekomst beschadigingen ook makkelijk wegwerken. Goed aanbrengen is inderdaad wat Sven aangeeft: netjes schuren, en bij het aanbrengen de olie goed verdelen zodat er geen vlekken ontstaan.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mij werd juist olien afgeraden voor maple omdat dit juist vlekken zou veroorzaken...
De vloer is overigens nu óók gelakt

Daarom denk ik dat de vloer elke keer wordt afgenomen om zo de verzadigde plekken schoon te maken.

Maple geeft geen problemen met watergedragen lakken. Ik heb veel meubels met Trae-lyx afgewerkt, zien er prima uit!

Fons

Een meubel is alleen wat anders dan een vloer in een woonkamer. Met zachte houtsoorten krijg je krassen en diepere butsen, als de lak harder wordt kan die dan gaan schilferen of eraf springen. Daarnaast is een lak bijna niet bij te werken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Uiteraard, dat staat ook in de handleiding bij de meeste hardwax producten. Maar bij een lichte houtsoort zie je de verkleuring door de dikke laag veel eerder als bij wat donkerder soorten. Extra opletten dus, en extra werk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok duidelijk
Fons top, nu weet ik in ieder geval dat het niet verkleurd
ik zal de andere adviezen ook voorleggen en dan moet hij zelf kiezen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Een meubel is alleen wat anders dan een vloer in een woonkamer. Met zachte houtsoorten krijg je krassen en diepere butsen, als de lak harder wordt kan die dan gaan schilferen of eraf springen. Daarnaast is een lak bijna niet bij te werken.

Ik heb het hier over parketlak, dus uitstekend geschikt voor vloeren én meubelen;)

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Mijn Maple (Amerikaans Esdoorn) meubelen zijn echt wel hard:p Als er Ahorn (Europees Esdoorn) bedoeld wordt kan ik wel wat met je meedenken, maar daar gaat het volgens mij niet over....

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.