Drogen van berkhouten stam

Prinsenweier

Nieuw lid
30 okt 2016
4
0
Ik heb een berkenstam schijf van circa 20 cm dik en ongeveer 70 cm diameter. Afkomstig van een berk die begin okt is omgezaagd. Wij willen hier een tafel van maken door er drie tot 4 willen onder te monteren.
Mijn vraag is eigenlijk vrij eenvoudig. Op welke wijze kan ik zo'n berkenschijf het beste laten drogen opdat er geen scheuren ontstaan en hoe lang Duurt zo'n drogingsproces eigenlijk
 

Prinsenweier

Nieuw lid
30 okt 2016
4
0
IMG_0162.jpgdank je wel voor de linkjes die heb ik gelezen. Maar om meer specifiek te zijn. De schijf is in eerste instantie voor een buitentafel op wielen. Later misschien voor binnen. Dus echt droog zal deze niet hoeven te worden. Het gaat er mij om wat kunnen we doen om de grote scheuren te voorkomen.
Maar goed de winter komt eraan dus ik wilde de schijf gewoon buiten tegen de muur laten liggen. En pas in het voorjaar (als dit verstandig is) met het bewerken van het hout. Of kan ik hier pas mee beginnen als het hout is uitgewerkt

Andere vragen die ik heb zijn : moet ik de bast er al afhalen.. En kan ik de wielen er al onderplaatsen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Berken scheurt sowieso tamelijk snel bij het drogen, ook vorst kan je scheuren van krijgen. Het enige wat je kan doen is denk ik het hout insmeren met lijm oid en zorgen dat de omgeving temperatuur niet te hoog wordt. Zeker niet op een plek met cv.
 

Prinsenweier

Nieuw lid
30 okt 2016
4
0
is even cryptische zin voor me. Alleen als ik gif gebruik de bast er af halen of sowieso de bast er af halen
 

Prinsenweier

Nieuw lid
30 okt 2016
4
0
Maar als ik het hout met lijm o.id. insmeer dan blijven de boomsappen toch in het hout. En dat is toch net niet de bedoeling.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het gaat er om dat het niet te snel uitdroogt, zonder lijm droogt het oppervlak veel sneller dan de binnenkant. Met lijm wordt die kans minder. De zin met het gif lijkt me duidelijk: of gif en schors, of geen gif en geen schors.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.