Doorgedraaid

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
of toch niet :rolleyes:

Na een geruime tijd elke keer weer dat mooie draaiwerk te hebben gezien op het forum en natuurlijk ook op Open Dag Hout en bij Rick in Zwolle met de open dag en ook op YouTube begon het steeds meer te kriebelen.


Tijdens de opendag in Zwolle o.a. met Ronald Kanne gesproken en ook informatie ingewonnen en na die tijd toch mij toch maar opgegeven voor een basis cursus houtdraaien bij Ronald.
Dit leek mij verstandiger je leert je heel snel dingen aan maar afleren is lastig en je bent toch bezig met als het goed is scherp gereedschap en hout wat hard ronddraait en daar moet je ook respect voor hebben.


Voor die tijd ook al zitten kijken naar een draaibank, koop ik iets van marktplaats of een nieuwe en dan wat voor een nieuwe daar was ik eigenlijk wel snel uit na het lezen van verschillende berichten gelezen te hebben en gehoord te hebben.

Toen kwam de mogelijkheid om tijdens Open Dag Hout een speed cursus houtdraaien te doen ook hiervoor mij opgegeven dat was ook de eerste keer dat ik een beitel in de handen had om te draaien en aan het eind een kandelaartje mee naar huis nam.
IMG_1616.jpg

Eind oktober (28 en 29) was het dan eindelijk zover de basis cursus houtdraaien in 2 dagen en dit was GEWELDIG. Alles was je moet weten (denk ik :confused::confused:) is behandeld op een leuke en relaxte manier.
(Ronald ik zou het zo weer doen :p)

Op dag 1 hebben we een stuk hout omgetoverd van vierkant naar rond tussen de centers de zijkanten netjes afgedraaid dat die ook glad waren als versieren of oefening Vtjes gemaakt ook nog holletjes en bolletjes en met dit alles gaan de uren best snel voorbij :(
IMG_1624.jpg
Om alles nog een keer te oefenen een paddo gemaakt om het allemaal vol te kunnen houden ;)
Die streep/lijn die over de paddo loops is een slinger dus dat is niet fout gegaan :cool:
IMG_1625.jpg

Dag 2 stond in het teken van een schaal draaien, een stuk hout opgespannen en begonnen met de buitenkant rond te draaien hierna de binnen kant uithollen en voor je het weet is het al weer tijd voor de lunch echt de tijd vliegt voor bij of draait de klok nou zo snel?
De schaal ook nog afgewerkt en nu mag die nog lekker even drogen tussen de krullen in de doos, daar heb ik nu dus ook nog geen foto van. Omdat er nog tijd over was ook nog begonnen aan een andere schaal hiervan is de buitenkant rond en er zit een voetje aan voor het inspannen maar ook hiervan is geen foto die zit namelijk ook in de doos om te drogen als die gedroogd is gaat die schaal weer op de draaibank maar dan thuis, wat type ik nou draaibank thuis :eek:

Aan het einde van de 2e dag is dit meegegaan naar huis een complete set :eek: draaibank, beitels, chuck, lange beitelsteun en bescherming voor het gezicht.
IMG_1619.jpg

Hier ligt de draaibank nog in de doos.
IMG_1622.jpg

Hier alles opgebouwd en het vet verwijderd dan is die toch wel veel mooier ;)
IMG_1623.jpg

En zo voelt die zich nog lekkerder.
IMG_1626.jpg

Ronald en de rest van de cursisten bedankt voor de leuke dagen, ik heb er toch veel van geleerd en nu thuis maar oefenen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooie Reportage met de foto's, erbij, veel succes met het draaien.

Groet Pel.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Leuke reportage van het aangestoken worden van het houtdraaien .
Heb nu zelf sinds een jaar ook deze midi en ben er erg tevreden over .
Ook dit jaar een leerzame cursus gehad bij Ronald .
Laat zien wat je er mee kan maken .

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Leuk dat je zo enthousiast bent. Misschien is het gezichtsbedrog maar staan de*centers*perfect tegenover elkaar? Mooie set waar je mee vooruit kan.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt.
Ik heb mijn best gedaan een schrijver ben ik niet en dacht plaatjes erbij vinden ze wel mooi ;)

Ik moet er wel een tafeltje voor maken hij staat nu op de werkbank en dan is die eigenlijk 18 cm te hoog :( dus even een paar balken op de grond en een plaat hout erop en het is op de juiste hoogte :) kan ik toch wat draaien.

@Wim, de centers staan perfect tegen over elkaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Nu nog even lid worden van Radius en je lokale afdeling en je hebt er een heleboel vrienden en raadgevers bij.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hoe werkt dat dan, ik ben al weer een tijdje lid. Geen idee hoe ik contacten moet maken. Tot op heden heb ik er niks aan op een aantal aardige how to's? Ik heb veel meer van woodworking.nl geleerd, het forum van Radius is behoorlijk stil.

Verder welkom en ben benieuwd naar de komende werkstukken!
 
Hoe werkt dat dan, ik ben al weer een tijdje lid. Geen idee hoe ik contacten moet maken. Tot op heden heb ik er niks aan op een aantal aardige how to's? Ik heb veel meer van woodworking.nl geleerd, het forum van Radius is behoorlijk stil.
Verder welkom en ben benieuwd naar de komende werkstukken!

Kijk op www.houtdraaien.com en zie bij verenigingen de afdelingen van radius. Aan de hand daarvan kun je bekijken of er bij jou in de buurt een afdeling zit. Als dat zo is kun je contact op nemen met de contactpersoon om daar een afspraak mee te maken.

M.vr.gr. jan
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je er is mij voor gewaarschuwd dat er geen medicijnen voor zijn maar beter dit als verslaving dan andere verslavingen toch :)

De site van Radius had ik al wel gevonden en de afdeling die het dichtst bij is is volgens mij Lochem maar wat die organiseren wanneer en waar daar kan ik dan weer niks over vinden.
Dus dat moet maar wachten, op dit moment is dit forum denk ik meer dan voldoende.

Vandaag ook nog wat geoefend met stukjes afval houd.

Eerst begonnen met 44x44 dat rond te draaien en uiteindelijk is dit eruit gekomen, eerst weer een beetje oefenen natuurlijk.
Bij hol en bol moet ik elke keer even denken hoe ging die ook al weer.
IMG_1631.jpg
Daarna een klein stukje conifeer gepakt wat nog op de grond lag dat is een heel klein bakje geworden de beitel was eigenlijk veel te groot voor de binnenkant en paste ook nog maar net in de chuck.
IMG_1632.jpg
Van stukjes 44x44, 70x44 en 24x24
IMG_1629.jpg
dit gecreëerd
IMG_1630.jpg
Vogeltje was gelukt met afsteken en al super strak gaatje boren op de kolomboormachine knapt er een stukje uit :mad: en het voetje ging ook niet helemaal zoals het moest het hout was iets te dun waardoor het afbrak en het niet goed meer was af te werken maar vind het best grappig zo. Het stokje is gedraaid tot een dikte van 9,5 mm en is 18 cm lang tussen de centers gedraaid en afgestoken.

Dit is echt wel leuk om te doen.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo,
Lochem komt maandag in Borculo bij elkaar.
De avonden beginnen om 19.30 uur.
De locatie voor de bijeenkomsten is in het kunstlokaal
Peter van de Waal
Bosberg 11
7271 LE Borculo.

gr. Gert
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo Gert,

Bedankt voor de info, jammer dat dit soort dingen niet gewoon op de site staan.
Weet je misschien ook als het mogelijk is om een keer te komen kijken?

Groeten,
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo Gert,

Bedankt voor de info, jammer dat dit soort dingen niet gewoon op de site staan.
Weet je misschien ook als het mogelijk is om een keer te komen kijken?

Groeten,

Kijken kan en mag altijd.
En als je morgen niet kunt kan je altijd nog op 28 nov. komen kijken.
Zelfde tijd en lokatie.

gr. Gert
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Succes met uw nieuwste aanwinsten.
Je bent al goed gestart en volgend jaar zien we u staan op de open dag hout in Zutphen bij Radius.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.