Mini spanzaag

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Nerf thanks! Ik heb ervan geleerd dat je met een klein draadje opdraaien veel kracht kan uitoefenen. Ik had de boel met 2 handen vast en in een fractie van een seconde had ik alleen nog maar 1 van de 2 handvaten over de rest lag verspreid door de kelder.

De zaagjes krijg je overal wel igg online, ik heb de mijne bij dieterschmid/feinewerkzeuge besteld. Ik meen dat workshopheaven in de UK een paar cent goedkoper was. Maar die had weer een paar andere spullen niet, dus kwam het niet uit met verzendkosten want die zijn tamelijk hoog daar.
 

tuoh

Oud hout
Voor deze toepassing is gedroogd hout niet echt nodig, bij krimp span je het touwtje gewoon wat strakker aan. Wel belangrijk is het verloop van de houtvezels, en dat is bij de nieuwe stukken een even groot probleem als bij de originele zo te zien. De vezels lopen uit het hout en dat gaat fout aflopen bij het gebruik.
Best gebruik je hier kwartiers hout met de vezels verticaal inplaats van je horizontale schikking.

Wees kritisch bij het zoeken naar een geschikt stukje hout, de "benen" van de spanzaag zijn de de meest belaste onderdelen van het ding! Kijk ook eens naar de vorm van de onderdelen, die hoeft niet saai rechthoekig te zijn:p er mag best wat lijn in zitten, ik zou die dingen verjongen naar de uiteinden toe.
Bijgaand een prentje van een grotere spanzaag die ik al heel wat jaren geleden eens aangepast heb. Op de foto zal je duidelijk zien dat de houtvezel de vorm volgt, of juist andersom natuurlijk:D
Een stuk zelfgebouwd gereedschap moet natuurlijk in de eerste plaats functioneel zijn, maar niemand kan je verbieden om het ook "mooi" te maken, het oog wil ook wat hé.
Het hier gebruikte hout is een stuk eik met een grillig draadverloop voor de benen (gevonden bij het brandhout) Het middenstuk is gemaakt uit een stuk Kersen, beide knoppen zijn gedraaid uit een restje Wengé. Een allegaartje dus, wat samen toch een vlot werkende (afkort)zaag opleverde. DE te gebruiken houtsoort is niet kritisch hier, zowat alle soorten komen in aanmerking. Je hoeft dus niet persé op zoek naar (slecht) Essen. Kijk eerst al eens tussen je draaihout, daar zit vermoedelijk wel een geschikt stukje rondhout tussen.


CIMG0573.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Tuoh, thanks voor je bericht.

Ik snap niet goed waarom hier de nerf juist verticaal moet? Bij een bijlensteel wordt dat gezien als een doodzonde, een ander ding natuurlijk, maar los dat je nu iets spant en de pen/gat verbinding, is de richting waar kracht wordt uitgeoefend toch hetzelfde?

Ja in mijn zaag ga ik voor een zuurstok look met 2 gekke "wijnballen" als handvat. Na boren van het gat voor het handvat en het pen gat deel ga ik met een mes, rasp, schraapstaal en spookschaafje aan de slag. Maar niet zo agressief als bij de eerste daar had ik een soort dubbele S vorm in.
Ik las laatst een blog van iemand die (voorzichzelf dan) de spanzaag opnieuw had uitgevonden en noemde het "the saw only the savages use", dat vond ik wel grappig.

Jij echter draait het om, deze zaag lijkt wel een ontwerp van David Savage... :D
Hier een van zn rustige ontwerpen


fenellas-chair_1-1170x660.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vergelijk de beide delen van je zaagje met een handboog, de benen moeten wat elastisch zijn. De vezels verticaal wil zeggen dat het hout gaat fungeren als een bladveerpakket:p Bij een horizontaal verloop van de vezels is het onder spanning buigen of barsten. Welke vorm je er ook aan geeft, de vezels moeten de vorm wel (kunnen) volgen.

Bij gereedschapstelen moet je inderdaad met "staande" draad werken voor een optimale sterkte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.