Welke houtsoort is dit?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou graag mijn eerste houtsnijwerkje maken, en heb hiervoor 2 geschikte houtblokken gevonden tussen het brandhout:
IMG_20161026_175142.jpg
IMG_20161026_175218.jpg
IMG_20161026_175249.jpg

Ze voelen zwaar aan, hoewel ze toch al tijdje liggen te drogen. Zoals je kan zien is er een duidelijk verschil tussen spint- en kernhout. Iemand enig idee wat voor hout het is? Het zou een inheemse houtsoort moeten zijn, want het komt uit een provinciaal bos. Na wat afbeeldingen te bekijken heb ik wel al een idee, maar wou hier toch eens checken of het klopt.
 

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Ik denk Wilg....
Maar of dat geschikt is voor snijden geen idee,
was vorige week verse/natte wilg aan het draaien en dat was drama.

Succes!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt! Ik twijfelde op basis van schors nog tussen Zwarte Els en wilg, maar het is dus wilg. Heb er wel vertrouwen in dat houtsnijden wel zal lukken hiermee.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb toch zeer mooie schalen uit wilg gedraaid, alleen moet je bij het 'nat' voordraaien wel een regenpak aan😛
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
beetje offtopic , wilg is ook niet al te best brandhout, maar omdat het een snelle groeier is, eigenlijk duurzamer dan eik of beuk, dit bij gebruik van een rocket stove mass heater.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik denk ook aan wilg. Ik heb ruim een jaartje geleden vers gekapt stukken wilgenhout tot ruwe balken gezaagd op de lintzaag en gewogen.Te drogen gelegd en recent gewogen. Waren ongeveer 40% in gewicht afgenomen.

mvg
klaas0639
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt iedereen! Zou het kunnen dat ik hier te maken had met een traaggroeiende wilg? De dichtheid doet denken aan eik. Terwijl houtblokken van wilg normaal aanzienlijk minder wegen. Of zit er gewoon nog veel water in, zoals Klaas aangeeft? Ze hebben 2 jaar gedroogd. Grootste blok heeft ongeveer straal van 12 cm, om idee te geven van dimensies. Ik heb al eens een lepel uit wilg gemaakt, en dat ging vrij goed, dus dit moet ook wel lukken. Ik post het resultaat zeker hier.

@Blom3dd: inderdaad niet het beste brandhout, daarom heb ik ze gered uit de stapel ;)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ok, rené, dat weten we dan ook alweer. Heb ik dus kans dat het houtsnijwerkje nog gaat barsten? Indien ja, kan ik dat risico verminderen? Bijvoorbeeld in papieren zak verder laten drogen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is het geen boswilg (salix caprea)? Dat is de soort met een breed blad.
De knotwilg heeft geen of weinig kleurverschil tussen spint en kern. De boswilg wel.
Boswilg is ook zwaarder als knotwilg.
Ik heb onlangs gelijkaardige blokken in mijn handen gehad voor het stoken van een houtketel.
 
Ik weet het eigenlijk niet meer heel goed maar ik dacht dat de paar schaaltjes die ik van wilg heb gemaakt vrij goed droogden.
Ik dacht dat daar slechts een paar kleine haarscheurtjes in kwamen, maar op de blok(Dus nog niet door midden gezaagd) kwamen er wel wat mooie scheuren in helaas...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad, Mathieu, het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om een boswilg als ik wat prentjes van de schors bekijk. Logisch ook, want ze komen uit een bos. Dat zou meteen ook verklaren waarom ik verrast was door het grotere gewicht, en daardoor twijfelde of het wel om wilg ging.
@René, ik zal wel zien hoeveel het nog scheurt. Uiteindelijk kan ik er niks bij verliezen, behalve een beetje van mijn tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.