Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Gezocht handzaam model van dikte-/ vlak bank

Ivm met beperkte ruimte en niet dagelijks hoeven gebruiken op zoek naar een handzaam model van dikte- / vlak bank.

Wie heeft/weet er wat?

Goede tips waar naar te kijken zijn ook van harte welkom. Alvast dank.

Re: Gezocht handzaam model van dikte-/ vlak bank

Joris, welke maten wil je schaven? en welke houtsoorten? en moet je het bankje me kunnen nemen of alleen aan de kant zetten?
    Scheppie

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Het te schaven hout zal zijn (globaal): Vuren, Grenen, Meranti in de max maat 100x100 (van dikte). Vlakbank zo breed mogelijk, maar dat zal bij handzame modellen wel zo'n beetje ophouden bij 300mm schat ik.
    Het is vooral de bedoeling dat het ding in de werkplaats in een hoek geschoven kan worden. Ik zoek iets in de richting tussen een Scheppach HM1 (Is dat wat? Kwa grote is dit eigenlijk alweer aan de grote kant, voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/382475936) en een werkbank model zoals bijvoorbeeld HBM die levert http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3647 , maar ik ben bang dat die laatste kwalitatief echt niks is.

Joris,

vergis je niet in de afmetingen van die HBM, denk dat het niet veel scheelt met de Scheppach. Alleen bij de Scheppach hangt de motor eronder in het frame dus daarom kun je het onderstel niet demonteren en hem op tafel zetten.

De Scheppach HM1 ken ik goed en als je een goede hebt gaat ie nooit kapot, bij kopen de volgende punten controleren, aan en afvoerrol, die moeten heel zijn en beetje soepel, niet verdroogd, de tandwielset aan de zijkant van de machine, zis die in orde en niet versleten, het riempje tussen de schaafas en de tandwielset, dat drijft uiteindelijk de aanvoerrol aan. Als die versleten of kapot is kost je dat een tientje of 3 voor een nieuwe. Ook even checken of de boutjes in de schaafas waarmee het klemstuk op de schaafbeitel geklemd zit niet kapotgedraaid zijn. Verder de messen even kijken of ze nog te slijpen zijn en niet te ver teruggeslepen. Als je de machine als combi wilt gebrukken moeten de 2 stangen aan de zijkant van de machine erin zitten. Die waren bij de HM1 niet altijd standaard dus er zijn ook HM1 combi's zonder die stangen en dan kun je er alleen mee schaven.

Motorisch zal er niet snel iets mis zijn en mechanisch afgezien van de tandwielen aan de zijkant ook niet. Haaksheid en vlakheid van de bladen kun je nastelen echter moeten de schroeven wel heel zijn en niet kapotgedraaid.

Als je een nette machine hebt krijg je hem met normaal gebruik niet kapot. Alle onderdelen zijn leverbaar maar eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ze wel schreeuwend duur zijn. Al snel is je machine economisch total-loss als je paar dingen moet vervangen. Dan moet je 2e machine kopen en die als donor gebruiken.

Een echt goede Hm1 waar je niks aan hoeft te doen moet je op de kop kunnen tikken voor tussen 200 en 300 euro. Een met versleten rollen , tandwielen oid is al direct heel stuk minder waard omdat vervanging van de onderdelen superduur is.

Succes,
    Scheppie

ik heb die ook maar dan in een iets zwaardere uitvoering en hij werkt perfect dus niet oordelen over een product dat je zelf niet gebruikt

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

die HBM heb ik ook gehad, leuk om te klein vlakken maar het vandikte gedeelte werkt niet naar behoren, planken van langer dan 80 cm moest ik zelf doorvoeren omdat het rubberen aandrijfsnaartje anders brak. wat betreft het formaat, hij is niet zwaar (kilo of 25, wat de stabiliteit bij groot werk niet ten goede komt) en ongeveer net zo groot als de HM1 van Scheppach alleen een stuk lager omdat de motor er onder hangt. wel een leuke machine voor klein werk maar de mijne heb ik verruild voor een HM1 uit 1983 en die is na wat opknapwerk als nieuw en idd onverwoestbaar. balkhout van 3 meter vreet hij gewoon op zonder te morren. hij is een stuk zwaarder (rond de 80 kg) maar staat bij mij op wieltjes en kan keurig aan de kant gezet worden.

mvg
    Patrick

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Toevallig heb ik afgelopen weekend ook een HM1 opgehaald.
    Behoeft nog wel wat opknap werk/ fine tuning, maar de 1e indruk is dat het een prima machientje is om mee te beginnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenstijn1
    ik heb die ook maar dan in een iets zwaardere uitvoering en hij werkt perfect dus niet oordelen over een product dat je zelf niet gebruikt
    Ik heb met dat bankje eigenlijk ook goede ervaringen dus ben het hier wel mee eens. Gewoon proberen en daarna kun je hierover mensen informeren.. of niet :lol:

Ik heb zelf een INCA vlak/vandiktebankje gekocht afgelopen jaar.
    De vorige eigenaar heeft zelf een aparte aandrijving voor het doorvoermechanisme gemaakt en ik moet zeggen, dat hij tot nu toe alles er netjes doorheen trekt.

Voor lange balken gebruik ik een tweetal (voor- en achter) rolbokken ( of hoe die dingen ook officieel mogen heten!)

Beste Joris,

Op Marktplaats en op dit forum staat mijn Electra Beckum vlak en vandiktebank te koop. Handzaam en door zijn krachtstroommotor sterk. Ombouw naar 220 V is bespreekbaar als jou dat beter uit komt. Fotos vind je op Marktplaats.
    Handzaam is hij ook door de origineel gemonteerde wielen met bijbehorende handgreep. Je kunt hem werkend zien in Eindhoven.
    Als je hem koopt zitten er ook nog 2 extra beitelsets bij. Hij is namelijk uitgerust met wisselmessen. Deze hebben een hoge standtijd. Afhankelijk van hoeveel je schaaft doe je er jaren mee!

Groet,

Tjalling Mulder
    0651173122

Forum Rechten