Hout kleuren

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Wie heeft ervaring met het kleuren van eiken?
Mijn bedoeling is, om een Frans eiken kast te kleuren. Is nog niet helemaal af, maar dan ben ik vast voorbereid.
De kleur moet overeenkomen met die van een bestaande antieke eiken (bruinachtige) kast.
Ik wil met olie werken en weet, dat er pigmenten zijn die je toe kunt voegen.
Wie heeft hiermee ervaring?

Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb al eens zo'n diep donkere ronde eiken salontafel opgeknapt. Rondom een stuk van de rand gefreesd en helemaal blank geschuurd. Daarna behandeld met Clou beits ik bij de lokale verfzaak kocht. Het zijn zakjes met poeder, dat je in lauw water oplost. Gewoon een aantal keren met de doek opgebracht, laten drogen en met blanke pu lak afgewerkt. Schoonmoeder heeft een grote hekel aan kringen.
Omdat je na het beitsen eigenlijk bijna niet kan schuren, omdat je dan het risico loopt de donkere laag te veel weg te schuren, heb ik het blanke hout geschuurd tot 320. Daarna met lauwe vochtige doek een paar keer afgenomen, de opkomende vezels weer weggeschuurd en toen gebeitst.
Op het bootje dat ik aan het bouwen ben zit een mahoniespiegel. Van goede vrienden bootjebouwers hoorde ik dat dat mahonie na een jaar in de zon geel is. Van hen kreeg ik ook kleurlak met een heel sterk oplosmiddel en daarmee heb ik het hout in een aantal lagen verzadigd en toen in de epoxy gezet. Als je er ernstig op staat, wil ik wel vragen wat het is.

jaap
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Kijk ook eens naar het onderwerp Fuming.(eiken kleuren met amoniak)
Daarna kan je het altijd nog in de olie zetten.
Ik zou alleen wel eerst wat testjes doen met losse stukjes.

Menno
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.