Amerikaanse houtmaat 2 x 6

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb een bouwtekening voor een soort bankje om te oefenen met buitenhangen in een zeilboot.
Alle onderdelen zijn gemaakt van twee 2 x 6 balken.
Klopt het dat dit balken zijn van 38 x 140 mm? . Ik begrijp dat de handelsmaat 52 x 155 is voor drogen en
dan 38x140 na drogen?

Alvast hartelijk dank!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Klopt, Duncan. Bij Amerikaanse maten mag je er een halve inch afdoen voor het drogen en schaven. Een 2x6 is dus een 1,5 x 5,5 = 38x140mm. Bij Britse maten is het dikwijls maar 1/4 inch eraf.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank je wel voor je antwoord!
Ik begrijp ook dat dit geen 'bouwmarktmaat' is, maar een maat die veel in de bouw wordt gebruikt.
 

tuoh

Oud hout
Hout van 38x140 is een US CLS maat, word geschaafd van 7/4 dik gezaagd hout, =ongeveer 45mm dik in "mensentaal":p CLS word dus uit een andere "standaardmaat" gehaald. 14mm verspillen in de schaafmachine komt nogal duur uit:D
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ook jij bedankt Tuoh!
Maar het eindresultaat is dus hoedanook 38x140?
Wat ik bedoel te zeggen is dat met 2 x 6 deze maat 38x140 bedoeld wordt, hoe deze ook tot stand komt?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Jawel, een 2x6 of een 2x4 zijn geschaafde en luchtgedroogde standaardafmetingen, die meten zowel hier als in de US 38x140mm, of bij een 2x4 38mm x 89mm netto:p
Typisch zijn ook de vier afgeronde hoeken aan het hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Zijdelings heb ik een aantal jaren geleden gewerkt bij een bedrijf dat veel hout verkocht. Na eerst ontdekt te hebben dat 2x3 geen 50x75 mm is maar 45 x 69 plus of min eenn mm. Is 2" nu 38mm? ???
Gaarne uitleg. Helemaal als 2x4 is 38x89 zou in mijn berekening 38x ( 2× 38) 76 mm zijn.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Zoals Tuoh zei gaat er beide een 1/2" af voor drogen en schaven dus 2x4 ruw is 1.5 x 3.5 gedroogd en geschaafd is 1.5*25.4 x 3.5*25.4=38 x 89
 

tuoh

Oud hout
Zijdelings heb ik een aantal jaren geleden gewerkt bij een bedrijf dat veel hout verkocht. Na eerst ontdekt te hebben dat 2x3 geen 50x75 mm is maar 45 x 69 plus of min eenn mm. Is 2" nu 38mm? ???
Gaarne uitleg. Helemaal als 2x4 is 38x89 zou in mijn berekening 38x ( 2× 38) 76 mm zijn.

:D

Alhoewel een duim 25,4mm is word die in de (US)zagerij niet gehaald. alle maten groter dan 1 duim worden gezaagd min de zaagdikte! In de US gaat er dan al gauw 5mm verloren zo. Daarom ook dat ik hierboven niet spreek van 8/4 oftewel 2 duim maar van de reëel gezaagde waarde die 7/4 duim bedraagt. Dat geeft een brute maat van ongeveer 45 à 48mm, eens luchtdroog (17 à 18%) is het hout nog eens een paar mm verloren.
Vermoedelijk zullen de afgeronde getallen beter in het geheugen blijven hangen ginder.

In Europa word er dikker gezaagd, hier is 2 duim dik gezaagd ongeveer 53mm:p
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nu ook door dat de Amerikanen vreemde wezens zijn. De maten 2 x 4, 2 x 6 etc zijn de vers gezaagde afmetingen. Na het drogen en schaven blijft er dus minder over. Afhankelijk van de nominale maat (vers gezaagd) gaat er 1/4", 1/2", 3/4" of 1" af. Het krimpen gaat natuurlijk procentueel met de nominale maat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lumber

Maar veel vreemder is het toekennen van een letter of een gauge aan een boordiameter, https://en.wikipedia.org/wiki/Drill_bit_sizes of het verzinnen van decimale inches omdat het fractionele systeem te onhandig werkte. Omschakelen naar metrisch lost al die bezopenheden in één klap op.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Inderdaad gewoon mm. Waarom niet gewoon meten en dan heb je de maat. Er is toch niets te begrijpen dat 2 x4r geen 50 x 100 mm is afgerond. Ik begrijp best Hoe men tot deze maatvoering is gekomen maar metrisch en de juiste maat aub.

Heren bedankt voor de uitleg.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
two by four used to be two by four, and I have used a few pieces from old buildings that actually are two by four.

Nowadays two by four are more like three and a halve by one and a halve, and red cedar (thuja) is even thinner.

Two by four were the standard pieces of wood a house was build with, nowadays there is a lot more two by six used so that they are able to increase the amount of insulation on the walls, inside walls use still two by fours os steel studs.

Canada is officially metric, but everything still gets made to US sizes, if it is for the construction industry.
In food for instance we buy a pack of butter that is 450 gram, of course that is a pound as used in the US, also a container of juice is 3.8 L here but that is a US gallon, etc etc :rolleyes: 1mrs_BangHead.gif
 

WR1944

Oud hout
Hier denken de meeste amerikanen zelf héél anders over :(

Er zijn maar een beperkt aantal industrietakken die nog in imperial units werken. Daarvan zijn de constructiebedrijven wel de belangrijkste. Ook in de detailhandel gebeurt nog veel in imperial. Maar verpakkingen moeten naast imperial ook metrisch aangeven. Zodra iets niet uitsluitend voor de thuismarkt wordt geproduceerd is het metrisch. Als ik bij m'n bezoeken aan bouwmarkten of m'n hofleverancier Woodcraft in gesprek kom met medehoutbewerkers dan zijn er maar enkelen die niets van metrisch moeten weten. Sommigen gebruiken beide systemen en anderen werken zoveel mogelijk in metrisch. Maar ik denk dat het de modale huisvrouw weinig uitmaakt en de haar bekende eenheden blijft gebruiken totdat de voedingsindustrie overgaat op metrisch.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ah kijk, ze komen dus toch bij hun positieven;) Waarschijnlijk was ik zo bevooroordeeld over amerikanen omdat ik een aantal dagen geleden nog een filmpje zag op Youtube van Wranglerstar getiteld "Who's to blame for the metric system?" De reacties onder dit filmpje zijn soms tenenkrommend.

Toch gebruik ik zelf juist weer vaak de imperial schaalverdeling op een winkelhaak of duimstok om bijvoorbeeld het hart van een 2x4 te vinden. De helft van 3,5" is makkelijker af te tekenen met een potlood dan van 89mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.