TV Meubel

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Dat schiet al mooi op ! #duimomhoog

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar... waar heb je uiteindelijk je beukenhouten panelen aangeschaft ??

Bij de gamma. Slechte keus geweest want de panelen zijn krom en een beetje bol. Ook zijn de randjes redelijk gehavend. Ik doe het er maar mee, helaas.

Mooi design , hoop wel dat je hem stevig genoeg maakt .
De plank waar de versterker op staat , is die sterk genoeg . Een beetje versterker weegt al snel 10 kg .

Succes Willem

Mocht dit niet stevig genoeg zijn dan maak ik OF een klein dwarplankje aan de achterkant van het deel waar de versterker staat (niet helemaal dicht) Of ik schroef een lat tegen de muur waar die plank op rust, zoals eerder in het topic gesuggereerd. Eerst maar eens verder bouwen en zien hoe het uit komt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Leuk project. Leuke werkplaats ook. Bij mij komen de buurtkinderen nooit kijken :p

Wat me alleen opviel is dat je op sommige plaatsen nogal verbrande zaagsnedes hebt. Je hebt een nieuwe zaag toch? Ik zou eens naar het blad kijken, of je wel het goede blad erop hebt zitten.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Wat me alleen opviel is dat je op sommige plaatsen nogal verbrande zaagsnedes hebt. Je hebt een nieuwe zaag toch? Ik zou eens naar het blad kijken, of je wel het goede blad erop hebt zitten.

Dat is gefaal van mijn kant, plank niet volledig ondersteund, waardoor op het laatst de zaag klem kwam te zitten. Al doende leert men...
Heb nu een plaat mdf die ik gebruik als "werkbank". Dat daar dan wat groeven in komen neem ik dan maar even voor lief.
Had van een zaag van 500+ euro trouwens wel verwacht dat de diepte markering iets beter zou werken, een plaat van 18mm kan ik met de diepte instelling op 18mm nog lang niet doorzagen, op 19 bijna en op 20 gaat ie er weer RUIM doorheen..
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Die diepteinstelling zou normaal correct moeten zijn. Je houdt toch rekening met de dikte van je lineaal neem ik aan?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Mooi design , hoop wel dat je hem stevig genoeg maakt .
De plank waar de versterker op staat , is die sterk genoeg . Een beetje versterker weegt al snel 10 kg .

Succes Willem

Je zorgen waren gegrond Willem:

2016-12-28 15.19.40.jpg

De hele boel hangt door...

Iemand tips? Ik wil het liefst niet de hele achterkant dicht maken ivm de airflow voor de versterker.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Die diepteinstelling zou normaal correct moeten zijn. Je houdt toch rekening met de dikte van je lineaal neem ik aan?

Ja, er zit een knopje op dat je om kunt halen als je een lineaal gebruikt. Met en zonder lineaal hetzelfde resultaat...

Zou het te maken kunnen hebben met de hoogte van de tanden?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Twee dwarsbalkjes (ook van het paneelhout) op de onderkant bevestigen,de voorste een derde vanuit de voorkant en dan de tweede vlakbij de achterkant. Dat ga je niet zien, of je moet op de grond gaan liggen… Lijmen en schroeven.

Qua materiaal: ik heb de ervaring dat Gamma en Praxis mindere kwaliteit aanbieden dan bijvoorbeeld Multimate, als het om meubelpanelen gaat.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Een achterwand met een aantal sparingen erin maken? Op deze manier heb je zowel stevigheid als ventilatie :p

Hou ik even in gedachten, thanks.

Twee dwarsbalkjes (ook van het paneelhout) op de onderkant bevestigen,de voorste een derde vanuit de voorkant en dan de tweede vlakbij de achterkant. Dat ga je niet zien, of je moet op de grond gaan liggen… Lijmen en schroeven.

Qua materiaal: ik heb de ervaring dat Gamma en Praxis mindere kwaliteit aanbieden dan bijvoorbeeld Multimate, als het om meubelpanelen gaat.

Vind ik wel een chique oplossing. Schroeven ook aan de verticale wand bedoel je?

Multimate heeft op de website geen meubel / timmerpanelen. Ik wilde 'm sowieso van massief materiaal maken. Zal binnenkort wel eens langsrijden.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Ik realiseerde me ineens dat ik het eindresultaat nooit gedeeld heb.

Even chronologisch:

2017-01-25 23.51.45.jpg
Uiteindelijk de achterwand zo opgelost. Je ziet het bijna niet en geeft toch een hoop stevigheid.

2017-01-26 14.08.37.jpg
Alles in elkaar gelijmd (op de achtergrond de oude kast en troep van het klussen).

2017-01-27 11.44.32.jpg
"Boekenkast" gedeelte gezaagd en grofweg in vorm neergelegd.

2017-02-04 20.39.26.jpg
Achterwand (plaat mdf met eiken laminaat er op geplakt) "klemmen" met L-Boxx klemmen. (Op de achtergrond de tv-kast + planken van de boekenkast).

2017-03-20 23.04.21.jpg
Olie aanbrengen met zogenaamde "pluisvrije" doeken...

2017-04-08 16.55.36.jpg
Met een roller ging het veel beter!

2017-04-14 22.34.27.jpg
Zijkanten achterwand afgewerkt en met een touw vastgeklemd (niet genoeg lijmklemmen die lang genoeg waren)

2017-04-17 16.53.29.jpg
Achterwand + boekenkast aan de muur gehangen middels "french cleat"
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
2017-04-17 17.39.11.jpg
Tv kast er voor

2017-04-17 19.24.18.jpg
Alle apparaten op hun plek

2017-04-17 20.35.26.jpg
En de verlichting doet het ook!

Later (ongeveer een jaar later...) Eindelijk ook de lades gemaakt, niet zo veel foto's van, maar wel van het eindresultaat:
IMG-20180120-WA0009.jpg

2018-02-09 23.28.29.jpg

Het enige dat nu nog te doen staat is handgreepjes monteren en wat kabels beter wegwerken en dan is het eindelijk KLAAR!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het heeft even geduurd maar mooi gemaakt.
Verstandig om het laatste vak rechtsonder toch vast te maken aan de brede plank (stond op de tekening nog los)
Mvg, :).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi! Wat betreft de "disco" verlichting, ik veronderstel dat je de kleuren kunt aanpassen (ook zoiets ingebouwd in mijn tv kast), siert het het meubel op klaarlichte dag? Nee, bij mij ook niet. Is het gezellig als je naar een tekenfilm kijkt met de kinderen héél zeker! Is het gezellig als je 's avonds naar tv kijkt met een gedimd warm wit-geel licht terwijl alle andere lichten uit zijn? Nee, het is de max! Zoals ik hier in een draadje las over iemand die festool-systainers maakt in hout: "niet omdat het moet, maar omdat het kan!"
Mooi meubel!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
Dank allemaal :)

Uiteraard kan de verlichting ook andere kleuren. Je ziet er als het uit staat vrij weinig van en ik gebruik het niet super vaak, maar vond het leuk om het te maken en het is goed gelukt vind ik zelf. Kan me voorstellen dat niet iedereen het mooi vind, maar dat hoeft ook niet toch?

Hier nog een paar foto's waarbij het wat minder disco is:

2018-02-10 22.58.15.jpg
Redelijk warm wit, het zijn RGB leds en geen RGBW, dus je moet / kunt zelf een beetje spelen om er een mooie "witte" kleur uit te laten komen.

2018-02-10 22.56.50.jpg
Kampvuur stand, net een flikkerend haardvuurtje, komt op de foto wat minder goed over zie ik..
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Leuk meubel geworden zo. Je zou je tv nog kunnen ophangen en een beetje naar boven+links kunnen schuiven. Lijkt me iets beter in evenwicht dan.

What ^he said! Zou leuker passen bij het geheel.

Verder een heel knap eindresultaat, chapeau!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.