Gezocht goede Boor- & Bitset

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Die Centrotec-set is heel knap.
Ik heb indertijd losse bits van Festool gekocht en deze gaan heel lang mee.
Zelf probeer ik ook verschillende merken uit (oa DeWalt, Bosch, Bahco, Milwaukee, Metabo, Makita, ...)
Over alle bits ben ik over het algemeen tevreden, alleen Makita valt voor mij af, zowel de goedkope als de duurdere. Deze waren (bij mij) snel kapot.
Milwaukee gebruik ik vooral voor de impact-bits icm met mijn M12 slagschroevendraaier. Deze gaan ook lang mee, ik stond er zelf van versteld.

Eigenlijk gebruik ik nu hoofdzakelijk de bits van Ecotools.
Kostprijs is een fractie van de 'echte' merken, dus je gaat niet balen dat je een bit van 2€ al vrij snel naar de vaantjes hebt geholpen :)

Voor de boren gebruik ik die van CMT (link CMT)of Heller (link Heller)
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
heb zelf montage en heavyduty pakket van festool. erg mooi, werkt goed, maar ook die bitjes roesten na gebruik, die opmerking zag ik hier nog niet geplaatst worden, vandaar dat ik het doe ;) . centrotec werkt erg fijn, maar zoals de rest ook aangeeft eigenlijk alleen in combi met een festool schroef/ boormachine. verloop werkt wel...maar beetje mehh. verder speelt wat hiervoor al aangegeven is ook een erg grote rol juiste bitkeuze en torzie.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
was een reactie waarbij ik de vraag van de TS in het achterhoofd had...roest merk je sowieso niet heel veel van op dergelijke onderdelen, behalve dat t er niet uit ziet. wellicht overbodig... ;)

"Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede boorset en bitset. Op dit moment gebruik ik vanalles door elkaar. Van bitset van Makita tot boorset van het huismerk van de karwei. Wat mij opvalt is dat de bitjes gaan slijten, en de boren gaan roesten."
 

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Nogmaal dank voor de input. Ik zie veel verschillende opties langskomen. Wat mij opvalt is dat iedereen tevreden is met een set die door een merk 'gemaakt' wordt (wiha/wera/de witte enz.) en minder te spreken is over de sets die 'verpakt' worden (oa makita).

Ik ben een stuk wijzer geworden middels dit forum. Dank!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wera is zeker erg goed, heb er ook inbussleutels van, niet te verwoesten !
voor schroeven gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar Torx, dat scheelt enorm in de slijtage van bitjes, daar gebruik ik nu veelal bitjes van ecotools en dat bevalt prima
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Bitset/p100198387

Dit is ook een super set, heb er een aantal gekocht in de zomer en ik ben er heel content mee. de meest gebruikte bitjes zitten in de 30delige set 3 keer.
Wat is dat blitse ronde ding in het midden?

Vreemd trouwens dat ze een ratelsleutel(tje) leveren bij de bitset. Bij de dopset kan ik er nog iets bij voorstellen.

Ik heb alleszins weer een Sintkado voor zoonlief gevonden!
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Wat is dat blitse ronde ding in het midden?

Vreemd trouwens dat ze een ratelsleutel(tje) leveren bij de bitset. Bij de dopset kan ik er nog iets bij voorstellen.

Ik heb alleszins weer een Sintkado voor zoonlief gevonden!


De ratel is heel makkelijk. Bitje er in en je hebt mogelijkheid tot in en uitdraaien van schroeven enz in kleine ruimte's.
Gebruik hem bij vastdraaien van radiatoren. Montage van keukens. En alle andere moeilijk te bereiken plekken voor schroevendraaier.
Heb op moment 5 setjes van liggen. En ben er super tevreden over.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Qua boortjes ben ik nu aan het experimenten met (zeer) goedkope boren met een zeskant schacht (hex shank) van bij banggood: http://www.banggood.com/search/hex-shank.html
Hiermee kan ik ook snel wisselen tussen boren en schroeven, een beetje zoals het centrotec systeem. Ik heb hier ook al veel naar zitten kijken, en ik koop me waarschijnlijk nog wel eens een CXS. Maar vind die centrotec arrengement systainers toch ook wel duur, en inderdaad een heleboel bevatten dat ik niet echt nodig heb. Toch lijkt me die 'voordelig' geprijst ivm. wanneer je (slechts een deel van) de items die erin zitten apart wil kopen.

Ter info: die BangGood Hex Shank boortjes zijn niet 'je dat'... ze slingeren nogal. Voor grof werk zeker bruikbaar, maar niet wat ik voor ogen had.

Ik zag vanmorgen het merk FISCH voorbijkomen in de Axminster nieuwsbrief: http://www.axminster.co.uk/fisch/

Ziet er interessant uit, prijzen die liggen tussen BangGood en Festool lijkt me. Systeem is ook 'compatible with Festool Centrotec', wat dat bedoeld weet ik niet. Maken ze dan ook gebruik van de dubbele lagering, of kan je ze gewoon fysiek in de Centrotec houder gebruiken (zoals alle andere bits)?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Famag HSS-G houtboren zijn heel erg goed. Ja ze zijn prijzig, maar nogmaals: heel erg goed. De Ecotools spiraalboren zijn prima in metalen. Wera bitjes zijn inderdaad ook goed, maar ik vind ze wel hard slijten vergeleken met mijn oude simpele bitjes. De ecotools bitjes zijn vrij redelijk, en spotgoedkoop. Maar daarvan gebruik ik eigenlijk alleen de torx versies.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Voor Bitjes gebruik ik die van Wurth,Degene die ook zelf de schroeven maakt...
Alleen zijn deze niet in een bouwmarkt te vinden, maar worden geleverd via de professionele handel!
Al diverse Wera bits gebruikt, en nog nooit goed bevallen, standtijd is erg kort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.