Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015

Gezocht goede Boor- & Bitset

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede boorset en bitset. Op dit moment gebruik ik vanalles door elkaar. Van bitset van Makita tot boorset van het huismerk van de karwei. Wat mij opvalt is dat de bitjes gaan slijten, en de boren gaan roesten.

Nu zoek ik een nieuwe set. Zelf zat ik te denken om over te stappen op Festool's Centrotec. Dit ondat het er degelijk en goed uitziet. Met een verloopadapter zou dit moeten gaan passen op mijn makita machines.
    Maar mischien zijn er andere (betere) alternatieven.

Iemand tips/aanbevelingen of ervaring met Centrotec?

Alvast bedankt!

Groet,
    Reitse

Threads die als 'keuze-topic' worden opgestart over iets-van-festool eindigen doorgaans met de aankoop van dat iets-van-festool van zodra de topic-starter een eerste positieve feedback over dat iets-van-festool heeft ontvangen . Het zijn dan ook nooit keuze-topics maar bevestigingstopics .

Het is - mij - duidelijk dat je gelukkig zal gaan worden van de Centrotec-set, en dat je niet opkijkt tegen de hoge kost, dus gewoon doen, want daar draait het uiteindelijk toch op uit.

Zelf heb ik in een impulsaankoop een bitset van Metabo gekocht (mijn bitjes van Bosch - nochtans "blauwe" - roestten weg door er naar te kijken), en die roesten noch slijten. Het is te zeggen: ik gebruik hoofdzakelijk Spax en Heco(Fix) schroeven, en de schroeven verliezen altijd van de Metabo bitjes. Boren koop ik gewoon bij Toolstation en Ecotools. Tien van elke maat zeg maar (en dan is't nog goedkoper dan eentje van Famag of Festool), om dan vast te stellen dat ik voor de meeste maten nog altijd nummer 1 van de 10 gebruik .

Het nadeel van sets als die Centrotec-kit is dat je er 90% nooit van zal gebruiken, maar er toch voor betaalt. Zo heb ik mezelf alleszins ooit overtuigd om niet de Makita systainer met bits en boren te kopen (kostte toen nochtans minder dan de - weliswaar classic - systainer an sich).

Voor bitjes kan ik je WERA aanraden, de beste die ik ooit gehad heb. ze maken ook de Festool bits maar je zal goedkoper uit zijn met WERA.

Wera +1
    sometimes you just need a bigger hammer

Threads die als 'keuze-topic' worden opgestart over iets-van-festool eindigen doorgaans met de aankoop van dat iets-van-festool van zodra de topic-starter een eerste positieve feedback over dat iets-van-festool heeft ontvangen . Het zijn dan ook nooit keuze-topics maar bevestigingstopics .
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Wiha maakt de Festool bits, de boren weet ik niet zeker (naar horen door Leitz) Als je reserve losse boren koopt voor op de centrotec houder dan staat daar helaas "made in china" op maar de kwaliteit is vergelijkbaar met Famag.

Centrotec is geweldig en als andere fabrikanten niet van slechte wil waren dan was het al lang de standaard zoals SDS bij klopboren of bij decoupeerzaagbladen.
    Je ziet nu wel dat ze allemaal opeens boren met vervangbare koppen verkopen maar liefst 15 jaar na Festool, dus misschien begrijpen ze binnen een jaar of 15 ook het nut van centrotec...

Met welke boormachine werk je eigenlijk? Met een non-festool verliest centrotec eigenlijk een deel van zijn nut, de machine kort en licht houden.

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Dank voor de reacties.
    Ik had Centrotec bedacht vanwege de kwaliteit. Wiha/Wera had ik nog niet eens over nagedacht. Mijn schroevendraaiers zijn ook van wera en die zijn echt top! Ik denk dat het dan toch wera gaat worden.

Dan is dit toch een keuze-topic en geen bevestigingtopic....😁

Wera heeft nunook een prachtige set voor slagschroevendraaiers.

Ik ben al jaren erg gelukkig met de bitcheck diamond van wera. Ik heb de oh pa goed set en dan ben je in een keer klaar. Boren doe ik meestal in staal en dan kom je er niet met een goedkope set

Ik vind persoonlijk (als festoolie) de combinatie Centrotec met een non-centrotec boormachine waardeloos.
    Zelf heb ik nml. een Bosch 18v accuboor die ik veel icm. de EB-BSTA gebruik. Maar dat is behelpen. Zeker met zo een centrotec verloop er op wordt het er niet beter op.
    Het is dat die EB-BSTA zo fijn is :-P .
    Centrotec ansich werkt erg fijn (heb ook een CSX) maar is nogal aan de prijs en ik zou het alleen aanraden icm. een Festool accuboor.
    Aannemer hier had een PDC 18/4 en dat werkt echt super met Centrotec.

Maar goed, om je nu gelijk een accuboor van 500 euro er bij aan te smeren is ook weer zoiets .

Forum Rechten