Boesch 510 competition

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ik heb mijn eigen boot voor de winter opgeborgen
IMG_0464.jpg
en ben begonnen aan het opknappen van een boesch 510 competition van een vriend. Hij heeft deze boot al sinds de jaren 80 in bezit en deze is sindsdien een aantal keer geschilderd en gerepareerd maar is nu wel toe aan "groot onderhoud".

De boot is een 510 Competition uit 1975 welke zijn leven begon als een basic competitie ski boot in een gele kleur.
Later is deze boot voor de huidige eigenaar omgebouwd naar een recentere witte competition uitvoering.

Er zijn een aantal problemen met de boot. Een stuk van de spiegel en een rotte plek in de boeg moeten vervangen worden. Er zijn een aantal oude reparaties van de bodem die nagekeken / vervangen moeten worden. Aangetaste delen in de kuip vervangen. De verf zit op plaatsen los en scheurt.

Ik ben begonnen met de hele boot gedemonteerd, binnenbetimmering en motor er uit. Daarna de boot omgedraaid en het aangetaste stuk van de spiegel weggehaald. Nu bezig met het kaalhalen van de bodem en daarna rustig verder.

IMG_0121.jpg
IMG_0122.jpg
IMG_0188.jpg
IMG_0224.jpg
IMG_0469.jpg
IMG_0467.jpg
IMG_0466.jpg
 

Jeroenn

Nieuw lid
24 apr 2016
4
0
Ah oke, vandaar. Ik ben zelf met precies hetzelfde project bezig, dus erg leuk om het te volgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Mooie boten, maar serieus varen is zelfs op lpg voor de meeste stervelingen niet op te brengen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Een beetje cruisen met mijn busje valt nog mee. Beetje cruisen met een bootje valt ook wel mee. Litertje of 15 per uur is dan wel haalbaar. Beetje serieus waterskieen met wat gang erin praat je zomaar over een litertje of 50 lpg per uur. En dan moet je je boot niet vol laden met volk, want dan haal je zelfs dat niet.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ik zal zelf ook maar weer eens een update schrijven over dit project. Helaas heb ik door drukte nog steeds weinig tijd om hier aan te besteden.
Toch de laatste tijd verschillende zaken gedaan. Na de laatste update de gehele bodem kaal gehaald, alle schroeven verwijderd, schroefgaten iets dieper verzonken, opnieuw geschroefd en gepropt.
Tijdens het kaal maken kwamen 2 (bekende) oude reparaties tevoorschijn. Dit was met polyester en plamuur gedaan. Hier wilde ik vanaf en dus deze delen ruim uitgezaagd tussen de spanten en met multiplex gevuld.
Hierna de bodem in de injectiehars van de IJssel gezet en hierna in de HB coating.
1.jpg
2.jpg
Hierna de gehele spiegel verwijderd. Hier kwamen wat rotte plekken tevoorschijn rond de uitlaten en de bouten van de hijsbeugel.
Dit allemaal hersteld met nieuw mahonie gelijmd met variobond. Tevens een nieuwe hijsbeugel gelast (de oude was doorgeroest) waarna deze met RVS slotbouten aan het spant wordt vastgezet.
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Nu bezig met het maken van een massief mahonie spiegel ipv. eentje van multiplex.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ziet er goed uit. Ik vind het toch altijd knap hoe je dingen pleksgewijs kunt repareren ik denk zelf altijd al gauw hup hele nieuwe spiegel erin enz terwijl het duidelijk ook anders kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.