ervaringen met zwaluwstaart zaagjes

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Bij een Japanse zaag kan je beter voor geharde tanden gaan, een Japanse zaag zetten is niet simpel(volgens de literatuur die ik gelezen heb), zeg maar moeilijk.


@ Jan; de afgeronde kanten aan het handvat zijn deze gemaakt met een rasp , vijl , geschuurd of met de frees? Lijkt me namelijk ondoenbaar (qua veiligheid dan) om dit met de frees te doen...

Ik vraag dit om dat ik bezig ben met stoelen waarvan ik de kopse kanten van de poten wil afronden maar zie niet meteen in hoe dit te doen met de frees zonder serieuze kickback te krijgen.
Ik heb reeds een paar keer terugslag gekregen met de bovenfrees bij het gebruiken van zelfgemaakte sjablonen voor het kopiëren van stoelpoten , gebeurde steeds als ik met de frees
wou invallen aan het uiteinde van de poot(waar kopshout overgaat in langshout), de poot was gewoon gedelamineerd door de schok, en het was geen gelamineerde poot, mag er niet aaan denken dat het op de freestafel was gebeurd....heb sindsdien best wel een schrik te pakken voor sommige freeswerkjes.


Mvg,

Geert
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
bij frezen in de draairichting van de frees heel belangrijk. het klint alsof het mes van het freesbitje in het kopse hout pakt, hij slaat hierdoor stukken uit, zoals je aangeeft alof het gelamineerd is. als je het werkstuk andersom in de frees werkt moet het beter gaan, dus van langshout naar kopshout en niet andersom, en ook in de juiste richting dat de frees niet in de houtvezels gaat hakken, maar ze afschaafd, ik denk dat dat moet helpen.

En ja, ik ben begonnen met een frees, en daarna raspen veilen en schuren. Het frezen heb ik wel gedaan met een freestafeltje, omdat het werkstukje lastig te klemmen is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
haha mijn vrouw wordt helemaal gek van me. het is momenteel zwaluwstaartzaag de hele dag door. :D

het is toch de zaag van veritas geworden. zeer benieuwd hoe dat gaat werken.
rick

mm zou ik kunnen slapen vanavond of ga ik in mijn dromen al zwaluwstaartjes zagen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo, soms zijn die oude posts wel erg leuk om te lezen. Deze had ik zelf blijkbaar gestart!!

Ik heb nu een kleine 2 weken een japanse trekzaag naast mijn veritas zwaluwstaartzaagje. Ik wilde eens kijken wat het grote verschil was. Ik heb de japanse zaag echt vaak geprobeerd maar laaiend enthousiast ben ik er niet over. De veritas ligt lekkerder in de hand en is voor mij persoonlijk een betere optie.
De zaagsnede van de dozuki is fijner maar controle krijgen is lastig. Ik ben blij dat ik de dozuki aangeschaft hebt en dit raadsel voor mij nu opgelost is (mmmm zou een LieNielsen nr 5 fijner schaven dan mijn antieke Stanley.......)

Mocht iemand nog een dozuki willen proberen dan ben je altijd welkom. Anders maak ik er een vliegenmepper van, hahaha!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.