Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ervaringen met zwaluwstaart zaagjes

ik gebruik nu een toffelzaagje van een bouwmarktmerk en ik krijg niet de resultaten die ik graag zou willen. het zaagje is ook erg snel bot geworden. welke zagen gebruiken jullie voor de maken van zwaluwstaart verbinden?

rick

Re: ervaringen met zwaluwstaart zaagjes

voor zover ik ooit mijn zwaluwstaartjes maak, doodgewoon met een goede kapzaag.!
    ik vind dat een toffelzaagje niet zwaar genoeg in de hand ligt waardoor het teveel beweegt.
    goede kapzaag; zeer fijne driehoekige vertanding, heeeeel lichtjes gezet.

gr

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik gebruik de zwaluwstaartzaag van veritas, bevalt me erg goed.

Ik ben van het weekend toevallig begonnen met het leren van de zwaluwstaart.
    Aangezien ik alleen een grove handzaag heb liggen wat natuurlijk niet werkt, heb ik hiervoor een japanse zaag aangeschaft.
    Het is nog even wennen, wat hij zaagt iets anders als een normale kapzaag, maar werkt wel prettig. Een voordeel is de zeer smalle zaagsnede. Mijn eerste resultaten waren bemoedigend genoeg om komende week een eerste doosje te gaan produceren.

Ronald

Zwaluwstaartzaag van Veritas is erg goed en ook nog redelijk geprijsd...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Een Japanse trekzaag. Het is even wennen, maar eenmaal gewend erg fijn. Door de trekkende beweging heb je minder spanning in het blad dan wanneer je deze vooruit moet duwen. Hierdoor hebben ze het blad dus ook dunner kunnen maken, wat een hele fijne zaagsnede geeft.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

mijn vermoeden wordt hier bevestigd :
    de veritas zaag vs de japanse trekzaag

ik ben zeer benieuwd wat de overige meningen zijn

rick

Voor zover ik ervaring heb met het maken van zwaluwstaart- en/of tandverbindingen is mij de japanse trekzaag heel goed bevallen!

Het is inderdaad even wennen maar deze zagen perfect en een super smalle zaagsnede! Nu zijn er wel vrij veel varianten heb ik al gezien maar er zit toch vast een mooi zaagje tussen voor je!

Gr. G.A.V.

Zelf maken Rick, zelf maken!

Het enige dat je nodig hebt, is een plaatje messing en een stukje bladstaal van een oude zaag. Je kunt dan perfect je eigen wensen realiseren, en je hebt het dan zelf gemaakt

Als bijlage een project van de Norse Woodsmith, kun je de kunst afkijken.

Attached files Backsaw_Project.pdf (2.1 MB)

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    mijn vermoeden wordt hier bevestigd :
    de veritas zaag vs de japanse trekzaag

ik ben zeer benieuwd wat de overige meningen zijn

rick
    Dat was inderdaad te verwachten.

Ik ben een voorstander van westerse zagen, in een ander topic heb ik de voordelen al eens genoemd, indien intersse zal ik mijn mening hierover nog eens uitweiden.

Ik snap niet wat het voordeel is van de smallere zaagsnede van japanse zagen met betrekking tot zwaluwstaarten?
    De theorie is dat een dunner zaagblad minder materiaal verwijderd en dus sneller is, maar met mijn veritas moet ik oppassen dat ik niet binnen een slag of zes al te diep gezaagd heb, en dat is dan al in hardere houtsoorten.
    Ik zaag er geen meslijn mee doormidden maar er wel perfect tegen aan..

Rick, er zullen best wel forumleden bij jouw in de buurt wonen waar je kan testen.

Forum Rechten