Nieuwe voordeur

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Een nieuwe uitdaging voor de donkere maanden.

Ik wil al geruime tijd een nieuwe voordeur maken en ben er nu dan eindelijk ook daadwerkelijk aan begonnen. Het is een wat afwijkend ontwerp met de neiging naar een Art nouveau-stijl uit de jaren 1900. Ernest Blerot (Belgisch Architect) heeft in Brussel in die periode meerdere van dergelijke deuren ontworpen en ik vind ze prachtig.

Zelf heb ik ook een poging gedaan om iets te ontwerpen, maar heb niet de illusie dat mijn ontwerp het niveau van Blerot haalt. Het ontwerp zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat zal mijn pret niet drukken.

De voordeur komt overigens onder een behoorlijke overkapping waardoor de deur nooit nat wordt. Er is daarom ook geen rekening gehouden met afgeschuinde glaslatten of andere zaken om water af te voeren. De deur wordt uiteindelijk ook nog eens geschilderd (in de kleuren van het ontwerp)

Goed, het ontwerp:
ingekleurd.jpg3d.jpg

Dorpels en stijlen worden van Merbau en de "kunstzinnige" gedeeltes worden uit stukken mahonie gemaakt die gekannibaliseerd zijn van een andere buitendeur (uit 1967).

Eerst heb ik de Merbau balken tot een deurkader verwerkt. Dit was belangrijk om de maten te kunnen bepalen voor het binnengedeelte.

Spatpen.jpgspatpengleuf.jpgDeur.jpg

Daarna kon ik gaan puzzelen met de stukken Mahonie.
Maten.jpg
Ieder stuk mahonie levert een deel van de deur, maar bij veel stukken blijft er niet veel ruimte over.

nummer7.jpg

De dwarsbalk is het eerste stuk wat ik heb gefreesd, maar eigenlijk ging dat helemaal niet zo goed de eerste keer. Op een blog (net mee gestart) zal ik al mijn ervaringen van het "project voordeur" uitgebreid beschrijven en nog veel dieper op details ingaan. Zodra er wat meer inhoud op de blog staat zal ik de URL hier delen. Voorlopig zal ik hier gewoon de foto's van de voortgang plaatsen.

Zoals gezegd; De dwarsbalk als eerste deel

Middenstuk.jpg

Het frezen van het bovenste gedeelte ging verder perfect. Als alle andere delen ook zo goed gaan ben ik een tevreden mens. Ik verwacht echter nog wel wat "uitdagingen" op mijn pad.
Bovendorpel op frees.jpg
IMG_9233.jpg

In ieder geval zijn de eerste delen al leuk om naar te kijken :cool:

eerste stukken.jpg

De delen op de foto's hebben overigens alleen nog maar een bewerking aan de voorzijde gehad. De achterzijdes worden aangepakt zodra ik alle overige delen heb. Dan worden natuurlijk ook de pennen wat dunner gemaakt. De gaten voor de pennen zal ik handmatig moeten maken omdat er onder de portaalfrees gewoon geen ruimte voor is.

Het is dus niet allemaal CNC :D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zo dat is nog eens een voordeur met een uitdaging
Ziet er erg goed uit wat je tot nu toe hebt gemaakt
Dat wordt wel een hele mooie deur
Succes
Mvg leroy
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Niet mijn smaak, maar wel zeer mooi ;). Leuk om je plannen, uitleg en foto's zo te lezen. Volgmodus aan*
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Dank voor de positieve reacties.

Gisteravond de voorzijde van een derde deel gemaakt. Het betreft hier het onderste deel van de middenstijl van de deur. De gearceerde delen zijn qua voorkanten en contouren al klaar.

Onderdeel.jpg
Zonder stijlen is het nog maar een mager geheel
IMG_9277.jpg

Omdat hier alleen nog maar de voorkanten en contouren klaar zijn, zijn de pennen van de delen nog niet verdund en de gaten nog niet gereed. Echt "passen" doet het nog dus niet, maar een indruk van het eindresultaat wordt langzaamaan zichtbaar.
IMG_9282.jpg

Hier is het deel waar het gat in komt op de pen gelegd om de aansluiting van de delen te laten zien.
IMG_9285.jpg

De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.

In ieder geval loopt alles wel in lijn
IMG_9280.jpg

Volgende week herfstvakantie, dus dan zullen er hopelijk wel meer delen gaan volgen.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.
.[/QUOTE
Zonde om zulk mooi hout te schilderen!
 
P

Pel

Guest
De richting van de houtnerf is helemaal niet storend, als hij anders liep dan wel, want dan was het vaktechnisch een miskleun.

Groet Pel.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
De richting van de houtnerf is helemaal niet storend, als hij anders liep dan wel, want dan was het vaktechnisch een miskleun.

Groet Pel.

Touché :D

@Rob van Rotterdam
Wat het schilderen betreft: de stijlen zijn van Merbau, dwarsbalk, middenstijl en passtukken van Mahonie en de panelen weet ik nog niet. Daarom blijft het voorlopig bij schilderen (tenzij het een prachtige combinatie blijkt).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Merbau kan problemen geven met schilderen. Kan gaan bloeden. Mooi gedaan een echte uitdaging. Als hij toch geschilderd word had ik een garantieplaat genomen. Hoef je geen houtverbindingen te maken. Respect voor jouw deur maar ik heb een andere smaak.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Merbau kan problemen geven met schilderen. Kan gaan bloeden. Mooi gedaan een echte uitdaging. Als hij toch geschilderd word had ik een garantieplaat genomen. Hoef je geen houtverbindingen te maken. Respect voor jouw deur maar ik heb een andere smaak.

Dank voor het respect en dat je een andere smaak hebt is alleen maar goed voor de nodige variatie in de dingen die we maken. Het was me overigens al opgevallen dat heel veel mensen een andere smaak hebben (of ben ik het met de andere smaak....) In ieder geval zou je de gezichten eens moeten zien die veel mensen trekken als ze het ontwerp van mijn deur voor de eerste keer zien! Grandioos ;) En dan beleefd zeggen dat ze hem.... "ahum... apart, maar wel leuk" vinden :eek:

Voor het bloeden van Merbau was ik al eens gewaarschuwd, maar daarbij kwam wel gelijk de opmerking dat een niet watergedragen isolerende grondverf of primer dit zou kunnen tegengaan. Beste zou Schellak als primer zijn dus daar wil ik t.z.t. achteraan gaan.

Wat betreft een garantieplaat: Dergelijke afmetingen (complete deur) kan ik machinaal niet bewerken met mijn gereedschap en of ik deze vormen echt netjes met decoupeerzaag en bovenfrees zou kunnen maken betwijfel ik. Daar komt nog bij dat al het materiaal voor de deur al enige tijd in mijn schuur staat. Het Merbau voor onder-, bovendorpel en stijlen heb ik ooit eens met een bevriende aannemer tegen een automatiseringsklusje geruild en de Mahonie-delen heb ik op m'n werk uit een container gered.

Voor de verandering heeft de deur me tot nu toe alleen maar tijd gekost en toch al veel voldoening geleverd. Meestal zijn mijn projectjes al over budget voordat ik er aan begonnen ben.

Maar goed, ook nog even een update:

De onderste delen (tussen de stijlen en de onder-middenstijl en bovenop de onderdorpel) zijn nu ook aan de voorkant gereed.

positie.jpg
Beetje puzzel was het wel, want het ruwe hout bevatte een paar gaten en hier en daar een flinke beschadiging en zelfs een afgebroken schroef. Ook wilde ik wel een beetje "economisch" met het beschikbare hout omgaan.
Nr2.jpgNr3.jpg

Maar ben best tevreden met het resultaat.
IMG_9321.jpg

IMG_9322.jpg

Beetje passen "op het zicht" met het onderste deel (let niet op de natte vingers op het hout)
IMG_9314.jpg

En nee, het is geen anker voor een boot :cool:

Volgende delen zijn de drie delen van de bovenste gebogen middenstijl en daarna moet ik 8 unieke MDF-wegwerphouders gaan maken waarin de individuele delen vastgezet kunnen worden om de achterkanten te kunnen bewerken. Leuk!
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bovenste middenstijl
deel1en8klein.jpg
bovenste middenstijl bestaat uit drie delen. Vandaag zijn de twee grootste delen gereed gemaakt.

Verbinding was hier natuurlijk de uitdaging.
Beide delen.jpg
Jammer genoeg twee "uitbrekers", maar gewoon te wijten aan gebrek aan voldoende ervaring met (dit soort) hout.

In ieder geval past het spulletje wel goed in elkaar.

Verbinding stap2.jpg
Verbinding.jpg

De verbinding werkt zoals gehoopt en het "voelt" solide. Delen blijven zelfs zitten zonder lijm of schroeven.

Boog.jpg

Volgende stap zal het inmeten en frezen van het sluitstuk zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou ik hou wel erg van art nouveau en art deco dus ik vind het een prachtig project.
Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit!
Zoals eerder gezegd, hou bij merbau rekening met bloeden.
Ik blijf je volgen en ben benieuwd als de deur in het kozijn zit, succes.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
@Lars, @Willem1958: Dank voor de positieve reacties. Ik vraag mezelf ook af hoe het eindresultaat gaat worden, maar ik stel mezelf ook wel de vraag "Waar ben ik aan begonnen?"

In ieder geval beleef ik er ontzettend veel plezier aan en ik leer er ook nog eens enorm veel van.

Zoals ik in mijn openingspost al had aangegeven, ben ik geïnspireerd door de deuren (eigenlijk meer de complete architectuur) van Ernest Blerot.
Hieronder een paar van die prachtige deuren
(de foto's van de deuren zijn niet van mij, maar zijn geleend van Flickr.com. Alle credits dus voor de makers van de foto's)





Ernest Blerot was eigenlijk "runner up" van Victor Horta, maar zijn werk is denk ik wel bij velen bekend. Helaas mogen er geen foto's in het Hortamuseum worden genomen en veel wat er op het Internet te vinden is, is beschermd. Daarom maar één deur van Horta.

Binnenkort hoop ik zelf eens een bezoek aan het Hortamuseum te kunnen brengen
Voor het overige werk van Horta moet je maar even Googlen als je er geïnteresseerd in bent (of geworden :eek:)


De Architect die het volgens mij echt (te) bont heeft gemaakt was Jules Lavirotte (Sorry, alleen Engelstalig).

Deze deur heeft ook nog eens een beladen mythe omdat hier een penis afgebeeld zou zijn. Ik denk dat de kijker dit zelf maar moet beoordelen ;-)

De voorbeelden hierboven zijn pure inspiratie waardoor ik over mijn eigen deur ben gaan nadenken. Ik hoop dat mijn deur iets zal hebben van de "stijl van.." en "heeft wat weg van...", maar ik heb niet de illusie dat ik een deur zoals uit de voorbeelden ooit zou kunnen maken, laat staan een dergelijke kwaliteit kan halen.

Maar goed, nu weer ontopic:

Vandaag weer een stapje dichterbij mijn eigen voordeur gekomen. Ik had eigenlijk het sluitstuk voor de middenstijl op de planning staan, maar wilde eens wat anders doen dan alleen maar frezen.

Vreemde vormen zijn wel een uitdaging. Gelukkig kan de gehele kolom een behoorlijk eind omhoog.

IMG_9539.jpg
En zoals je ziet aan de machine : Hier schuilt eigenlijk een Wtb'er.


Heb de middenstijl nu ook aan de bovendorpel zitten.

IMG_9550.jpgIMG_9551.jpgIMG_9552.jpg

Wanneer ik echter met de vingers langs de verbinding ga, voel ik een klein beetje hoogteverschil, maar slechts aan één kant. Ik realiseerde me plots dat de delen niet allemaal even dik zijn. Het komt van gebruikte deuren, is weliswaar geschaafd, maar hoeft natuurlijk niet allemaal even dik te zijn. Daar baal ik van want ik had alles gewoon eerst nog even op dikte moeten brengen (of minstens alles moeten nameten). Dus ook hier weer: "assumption is the mother of all mistakes" (aannames zijn de bron van alle fouten)

Al met al ben ik toch wel tevreden want rechtop tegen een witte achtergrond......:cool:
IMG_9559.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
La Virotte heeft in Parijs een paar pareltjes gemaakt. In de wijk naast de Euromast (hoe heet dat ding daar ook al weer?). Het Hortamuseum wil ik ook nog eens naar toe.

Het moet wel bij je huis passen. Ben dus benieuwd hoe deze (prachtige) deur straks uitkomt.

2012-05-18 Parijs 243.jpg 2012-05-18 Parijs 245.jpg 2012-05-18 Parijs 248.jpg 2012-05-18 Parijs 251.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.