Schuurmachines

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Als je het kale hout gaat schuren tot een korrel van bijv 600 en daarna met een blanke lak/ kleur lak/ beits/grondverf ect gaat behandelen zul je nooit de optimale hechting krijgen. Bij olie kan dit wel weer. Als je schuurt tot 180 en daarna bijv lakt, zul je de vezels van het hout fixeren en vastzetten, daarna nog weer even schuren. Je zult dan ook een mooi resultaat krijgen.
Hoe brengen jullie olie aan????
Let op het is een strikvraag.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Tot welke korrel je schuurt hangt ook af van de houtsoort, houtsoorten met een open poriën structuur zoals essen,eiken schuur je bv tot 280. Verder schuren gaat niet veel helpen tenzij je de porien gaat vullen.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik maak eerst frieten met de olie en breng ze daarna op met een puntzak ( liefst een gebruikte voor extra dieptewerking in het hout).
Wel niet boven de 180 graden gaan voor een zijdeglans, voor een matte afwerking maakt het niet uit.

Succes en smakelijk!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eerst schuren tot 220 (tenminste zo heb ik het de laatste keer gedaan). Dan de olie ruim opbrengen met een sponsje en na een paar minuten met een katoenen doek uitpoetsen.

Heb ik nu iets gewonnen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.