Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Schuurmachines

Schuurmachines

Wat voor soort schuurmachines bestaan er en waar gebruik je die voor?

Ik heb een bandschuurmachine en zo'n palm schuurmachientje van Bosch met een zool die hele kleine rondjes maakt. Die laatste geeft wel snel rare krasjes.

Als ik twee stukken hout haaks op elkaar heb gezet, hoe kan ik dat dan schuren zonder dat de een mooi glad wordt en de ander allemaal krassen dwars op de nerf krijgt?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Schuurmachines

de .......rotex.... van......festool. deze machine heb ik nu 4 jaar en ik ben er erg tevreden over. vooral de dubbele functie is erg prettig. nu moet ik toegeven dat ik niet een fan ben van de afwerkfase dus hoe sneller klaar hoe beter. de festool helpt hier enorm mee

rick

Het ging me meer om de soort machines, niet zo zeer de merken. Uiteindelijk zal het toch wel een Skill oid worden

Een excentrische machine, wat is daar zo bijzonder aan, anders dan een vlakschuurmachine? Vergeef me m'n onbenul, ik heb echt geen idee wat er op dit gebied te koop is, en omdat ik er zo weinig van af weet is het ook niet makkelijk om op internet basic informatie te vinden. Weet iemand een link waarin de nitty gritty van schuurmachines uitgelegd wordt?

Ik gebruik een Metabo.
    http://www.metabo.nl/Productcatalogus-e ... e86.0.html

Hiervoor gebruikte ik vaak alleen een bandschuurmachine en soms een vlakschuurmachine.
    Maar met de Metabo gaat het veel makkelijker en sneller.

Groeten Rudolf.

Van een collega kani k een excentrische lenen. Dan kan ik zien of dat iets voor me is. Ik weet nog steeds niet goed wat nu speciaal is aan deze schuurmachines

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Een bandschuurmachine is voor het vlakken van bv tafelbladen.
    Eeen excentrische schuurmachine kan je hier ook voor gebuiken, ze zijn beide gemaakt om grover werk te doen , je kan er niet mee in de kleine hoekjes komen.
    Bij een excentrische machine krijg je cirkelvormige krassen als je de standaardpads gebruikt, die hebben gaten die overeenkomen met de gaten in de zool van je machine.
    Als je deze vervangt door pads met zeer veel kleine gaatjes heb je dit probleem niet
    Wel steeds afzuiging gebruiken zowel voor je gezondheid als het schuurresultaat.

Aha, bedankt Geert, nu komen we ergens.

Ik heb een heel stel panelen voor de deurtjes van mijn keuken. Die heb ik al vrij vlak geschaafd en geschraapt, maar ik zat het nu in het zonnetje nog eens kritisch te bekijken en wil het toch nog een keer goed schuren om het echt 100% glad te krijgen. Ik durf niet nog een keer te gaan schaven, veel te bang voor oppervlakte beschadigingen want het hout heeft nogal warrige draad.

Nou kan ik het met de hand doen, maar dat gaat wel heel veel op werk lijken. Kan ik het niet beter met een gewone vlakschuurmachine doen? Er zijn geen hoekjes.

Een ander onderdeel zijn de regels en stijlen die met pen en gat verbindingen in elkaar gezet zijn. Als ik die eenmaal vastgelijmd heb, staat de draad van de balkjes in de hoeken haaks op elkaar. Is dat nog een beetje netjes te schuren?

Maar die laatsten zijn al heel aardig glad dus ik denk dat ik die gewoon met de hand en fijn schuurpapier nog een beetje verder opknap.

Op m'n blog kan je foto's zien van het project waar ik mee bezig ben.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Voor dat soort werk is een excentrische machine heel geschikt. Gewoon steeds fijnere korrel nemen en het resultaat zal zo glad als baby billetjes worden :lol:

er is sinds kort ook een nieuwe festool schuurmachine, de ROTEX RO 90 is die niet geschikt voor je, 2 machines in één.

Forum Rechten