Kity 636 te weinig kracht

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Bijtel, hoe heb je de V-snaar aan de bijtelas gemonteerd? Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Kity 636 en wil daar net zo'n motor onder hangen als jij hebt gedaan. Ik kan op de foto alleen niet zien hoe de V-snaar aan de beitelas vast zit. Op de beitelas zit een dubbele vlakke poelie. Heb je die ook vervangen door een V-snaar-poelie? De dubbele vlakke poelie drijft namelijk met een kleine vlakke snaar meteen weer de rollen aan. Een V-snaar versie van de specifieke kity-poelie kan ik nergens vinden dus ik ben heel benieuwd hoe jij dit hebt opgelost.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Die dubbele vlakke poelie is er af (hydrolisch eraf laten persen). De snaar voor aandrijving van de rollen heeft twee loopvlakken, voor twee snelheden. De één op de poelie, de ander is de as zelf. Ik had hem altijd al op de as staan. Dus daar was geen vervanging voor nodig. Ik zal er nog eens een foto van maken.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dankjewel, een foto zou inderdaad zeer welkom zijn! De poelie op de beitelas hydraulisch eraf laten persen? Dit kan dus niet met een gewone kleine poelietrekker?
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dank voor de foto! Bij mij wil de poelie er ook niet af komen met een poelietrekker en wd40, hij zit muurvast. Ook Door de kracht van de poelietrekker, is nu ook het binnenschroefdraad aan het begin iets beschadigd want de schroef wil er niet meer in. Enig idee hoe dit op te lossen? Met een draadtapsetje van de Lidl wellicht weer het schroefdraad herstellen?
Ik heb nog één vraag: Waar heb je beide poelies gekocht?
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Bedankt! Ik ga eerst de Kity met originele motor en nieuwe riemen eens proberen, die heb ik zojuist besteld. Mocht het vermogen tegenvallen, ga ik zeker jouw oplossing ten uitvoer brengen. Het plaatje is iig helemaal duidelijk nu.
Waar heb je die poelie er trouwens af laten persen? Kan dat bij een autogarage ofzo?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik ben erg blij met de nieuwe motor. Eindelijk voldoende vermogen! Nu kunnen planken over de gehele breedte van de messen geschaafd worden.:D

Een collega heeft de poelie eraf gehaald. Met inderdaad autogaragegereedschap.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Mooi, mijn buurman heeft een autogarage dus dat komt wel goed dan. Eerst even een mooi tafeltje maken, want dat metalen onderstel is me wat te gammel. Dit filmpje heb je vast wel gezien, maar zo'n tafeltje wil ik binnenkort gaan maken. Deze kerel heeft overigens wel een flinke motor eronder hangen met een vlakke poelie. Waar hij die vandaan heeft getoverd weet ik alleen niet.

https://www.youtube.com/watch?v=FfHZoaWpkRY&t=554s
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ken het filmpje niet. Zal het later eens bestuderen.
Ik heb het apparaat op een (houten) laag onderstel staan. Zo heb ik hem gekocht. Heb er alleen wieltjes onder gezet. Veel te laag bij de grond, maar neemt wel weinig ruimte in beslag. Zolang ik in de woonkamer werk, is dat laatste wel fijn :rolleyes:
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag allemaal,
De genoemde vlakke riemschijf zit er op gekrompen op een gekarteld oppervlak. Zit muurvast en behoeft geen extra bevestiging of spiebaan.
Een tweepoot trekker erop zetten, schijf voorzichtig met brander opwarmen, en trekker onder lichte spanning houden / nadraaien maar let op, Aluminium verkleurd onder de brander nagenoeg niet zoals staal en is "floep" onder je vlam verdwenen!
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Bedankt voor de tip! Ben nu nog bezig met het maken van het nieuwe onderstel, maar als deze af is ga ik zeker een nieuwe motor aanschaffen en de poelie eraf trekken. Laat tzt wel foto 's zien van het eindresultaat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De machine heeft weer een update gekregen. Op een (ingekort) onderstel gezet en de motor eronder gehangen. Was nog heel wat gepuzzel, de snaar loopt vlak langs een ander onderdeel. Maar zo goed ik kan zien werkt het prima. De snaar wordt door het gewicht van de motor op spanning gezet. Met een eikenhouten plankje aan scharnieren. Het plankje zou eigenlijk nog iets stijver moeten zijn, bij buigt wat scheluw. Gelukkig niet zoveel als het underlayment in de testopstelling.

DSCF2611.jpg

DSCF2612.jpg

Vanaf de andere kant
DSCF2613.jpg

Buigt nog teveel
DSCF2614.jpg

Past nét
DSCF2604.jpg

DSCF2608.jpg
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Mooi opgebouwd op het onderstel.
Waarom de motor niet direct en vast aan blad, dan de machine in de sleufgaten spannen. Dan heb je een solide montage en gespannen aandrijving. Zo is het origineel ook bedacht en werkt prima.
Misschien kun je met draadstangen nog enige fixatie en stel weg realiseren.
Ik verwacht dat de motor onder last bij schaven uit de riem klimt en gaat slippen. Aandachtsmomentje...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Het spannen met alleen die slobgaten had ik in de oude situatie en vond ik niet goed werken. Ik denk dat dit nu ook alleen past met een kortere riem.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik heb ook de 636 en ben op zoek naar de standaard poelie voor op de motor en de vlakke riem. Kan ze nergens vinden?

ahk
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dat wordt heel lastig denk ik. Wellicht iemand op het forum hier? Op het internet is het niet te vinden iig. Je zal met geluk een hobbyist tegen moeten komen die er een over heeft. En anders de optie van Bijtel met V-riem of getande riem proberen.....succes iig.

Ik heb ook de 636 en ben op zoek naar de standaard poelie voor op de motor en de vlakke riem. Kan ze nergens vinden?

ahk
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Als je bijtel zijn optie toepast dan kun je geen gebruik maken van de twee doorvoersnelheden?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb de poelie en riem nu over. Stuur maar een PB bij interesse.

De twee doorvoersnelheden zie ik het nut niet van in. Het freesresultaat verandert er niet door, het duurt alleen langer.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Bijtel, je hebt een PM. Vraagje: hoe heb je de schijf op de as van de beitel gemonteerd? Daar zit geen spie op? Draait deze niet door?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.