Mijn werkplaats/tuinhuis van A tot Z

P

Pel

Guest
Kan iemand mij uitleggen wat bovenstaande is, en hoe het werkt?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Wat heeft dat ding met kozijnen en deuren afhangen te maken Pieter?

Groet Pel.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
bijgevolg kan je die dingen dus rondom je kozijn plaatsen en opblazen tot het kozijn netjes op zn plek geklemd zit en het dan vastzetten, om daarna de kussens af te laten.

Uiteraard moet daarvoor het kozijn nog steeds open zijn als je met kozijnschroeven werkt...
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Precies. Je kan bv het kozijn makkelijk waterpas zetten voor je hem vast boort. Je hoeft je collega dan niet meer de schuld te geven dat hij het kozijn niet goed vast gehouden heeft :).
Maar je kan ook eenvoudig op de mm een kastje waterpas zetten. Ik gebruik ze zelfs ook om de piano omhoog te heffen om er een karretje onder te zetten als die verplaatst moet worden.

De "krik" wordt bv ook door de ANWB gebruikt als je je sleutels in de auto heb laten liggen. Hij wordt dan tussen de bovenkant van het portier geplaatst en zo wordt je deur open gedrukt. Met een staaf drukken ze dan op de knop van de centrale vergrendeling en de deur is open zonder beschadigingen aan de auto. Helaas werken ook niet ANWB medewerkers met die krikken :(
 
P

Pel

Guest
Daar gebruikte wij gewoon wiggen voor van afvalhout, wat als die dingen lek gaan, plakken?

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Die dingen gaan niet snel lekken. Het is van erg dik spul gemaakt. Plakken zal ook niet sterk genoeg zijn denk ik.
Het werkt wel makkelijk als je het vaak moet gebruiken.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Voor € 6,00 ga ik niet eens proberen ze te plakken. Moet van de zomer in mijn vakantie hut 6 kozijnen vernieuwen en heb ze al gekocht. De €12 investering tel ik bij de kozijnen op en dan vallen ze niet eens op in het budget :). Ondertussen heb ik ze al voor verschillende klussen gebruikt waar ik ze niet voor aangeschaft had.
En natuurlijk kan je met een paar houten wiggen ook een kozijn stellen, dat deed ik vroeger ook maar dit gaat net ff makkelijker.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Tijd voor de volgende update. Na de vorige sessie stonden alle muren en kon ik aan het dak beginnen.
Daarvoor moest ik eerst de beide hoofdbalken tegen de muur monteren op ongeveer 250cm boven de grond. Best lastig gezien de balken bijna 6m lang zijn (en 65x180mm doorsnee) en ook op precies de juiste hoogte en onder precies de juiste hoek moesten komen.

Ik ben maar alleen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet de hulp kan inroepen van enkele stukjes resthout. Vastmaken op de juiste plek en als steunpunt gebruiken, en dan met de rest van de balk de ladder op kruipen en het geheel vastzetten.

image.jpg


image.jpg


image.jpg


Daarna is het een kwestie van op de juiste plaatsen balkdragers monteren, en dakbalkjes erin leggen.
Rekenfout nummer 1 van het project: ik wist dat ik voor een maat korter kon gaan qua dakbalken, en ontwierp het tuinhuis zodat ik éxact 3m65 tussen de wanden had voor mijn dakbalken. Dat zijn echter brutomaten, en ik was de dikte van de hoofdbalken vergeten. Kortom: van elke dakbalk moest ongeveer 4cm afgezaagd worden. Had ik toch beter het tuinhuis op 4m gehouden ipv 3m95... Nuja, liever zo dan dat elke balk 4cm te kort is natuurlijk :-D

Eerst de middelste, om de wanden naar recht te trekken en in positie te houden, en omdat deze perfect in het midden moet komen gezien er nog een tussenmuur onder komt.
image.jpg


Daarna invullen van aan de zijkant.
image.jpg


Bij "Spax, Die Schaube!" moet ik altijd denken aan "Indiana Jones, The Ride!" in Disneyland :lol:
image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


Beplaten van het dak gaat lekker snel. Maar dan plots ligt je dak dicht, en je moet er wel nog bovenop voor de afwerking. De dakrand is 2m80 en met mijn ladder kom ik toch echt ruim een meter te kort. Dan maar van het tuinhuis een ladder maken.
image.jpg


Dan de isolatie erbij halen en PIR platen op het dak leggen (met een PE vochtscherm eronder). Dat ging allemaal lekker vlot, tot het plots bijna donker was en begon te regenen. In 7 haasten heb ik toen het EPDM uitgevouwen, om de isolatie droog te houden.
image.jpg


image.jpg


image.jpg


Na het dak volgden op een droge dag de wanden. 9cm IsoverSonepanel isolatie tussen de studs, en vervolgens Tyvek Climafolie erond langs buiten. Heerlijk stevig spul dat Tyvek! En uiteraard dan ook maar ineens de tengellatten ertegen.
image.jpg


image.jpg


Tegen de voorwand ontbreken nog wat tengellatten omdat ik daar iets meer puzzelwerk heb ivm deuren en ramen om alles uit te doen komen. Ook heb ik de bovenste rij boeidelen al bevestigd, zodat ik het EPDM straks vlotter kan verlijmen. Tot die tijd heb ik het EPDM gewoon aan de buitenrand vastgeschroefd, zodat het niet wegwaait.
image.jpg


Omdat ik wat weinig tijd had de voorbije dagen ben ik verder gegaan met het leggen van de stroomleidingen. Dat viel behoorlijk tegen, het is namelijk een 5G6 kabel en dus enorm stijf, de controledraad in de wachtbuis was losgeschoten aan 1 zijde, op 2 plaatsen vermoedelijk wat platgedrukt door de betonmixer en ergens bij het einde zit ook nog een koppelstuk gezien 1 wachtbuis niet lang genoeg was. Bovendien zijn beide uiteindes ook nog eens 90° bochten.
Uiteindelijk zat er niets anders op dan op 3 plaatsen de wachtbuis blootleggen, opensnijden en in stukken de hele leiding erdoor te halen. 5 uur later lag er eindelijk een stroomkabel - die overigens een klein fortuin kostte, €160 BTW excl voor 50m 5g6 kabel...
image.jpg
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Wow, dit wordt echt top! En wat een tempo zeg, erg knap.

Thanks, ik ben nu goed 3 weken bezig, gemiddeld een dag of 3 door de week spendeer ik enkele uren na het werk, en verder heb ik een 4-tal weekenddagen de hele dag kunnen doordoen. Houtskeletbouw, isolatieplaten, OSB platen en tyvek folie zijn gelukkig allemaal vlot verwerkbaar spul, waardoor het lekker vlot :)
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Blijf dit topic zeker volgen. Moet volgend jaar exact hetzelfde doen (alleen heel stuk kleiner) En eindelijk iemand die duidelijk laat zien hoe die het dak maakt :)
Oh en die ladder geniaal! :D ben zeer benieuwd naar het eindresultaat
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Sow! daar zit een flink tempo in!
Ook hartstikke leuk om te lezen hoe je het allemaal (in je eentje zelfs) doet.
Heel veel succes en blijf hier lekker posten!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Thanks heren, ik doe mijn best :)

Ziet er allemaal mooi uit en ook snel gerealiseerd.
Ik ben benieuwd hoe afschot en hemelwaterafvoer zullen worden uitgevoerd.

Afschot is al gerealiseerd doordat de dakdragers simpelweg op verschillende hoogtes hangen. Vooraan hangt de draagbalk 8cm hoger dan achteraan, beide draagbalken hangen links 5cm hoger dan rechts.

De HWA wordt gerealiseerd door een rechthoekige HWA 80x100mm die door de dakopstand gevoerd zal worden op het laagste punt. Die heb ik mee laten leveren met het EPDM en is voorzien om daarmee te verlijmen zodat het geheel waterdicht blijft.

Als het nu ook nog eens wat warmer en droog zou willen worden kon ik'm ook effectief monteren :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.