Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Ontwerp tafel lamp

Ontwerp tafel lamp

Hoi Jaap, bedankt voor de uitleg. Begreep het niet helemaal, eigenlijk is het niet zo moeilijk, maar ja de eerste keer he,

Attached files

Re: Ontwerp tafel lamp

Hallo Ad,

Vraag me al een paar dagen af, hoe je zo'n lampekap draait met een dikte van 2 mm!! Span je de kap ergens op, want het lijkt me aannemelijk dat je maar iets te ver met de beitel hoeft te steken en het hele werkstuk is kachelhout.

jaap

Re: Ontwerp tafel lamp

Hallo Jaap, normaal span ik het uit te hollen werkstuk op, op een opspanplaat, en draai eerst het inwendige uit met een ''hollowing rig'', dit is een handig apparaat om zo diep uit te hollen. Deze ''hollowing rig'' is voorzien van een vierkant beiteltje, 5mm vierkant, en daar snij ik het materiaal mee weg. Ik gebruik meestal een mal van karton of stijf papier die de vorm heeft van het inwendige profiel, om zo te controleren of de inwendige vorm conform de tekening is.
    Met deze ''hollowing rig'' kan ik tot 300 mm uithollen, heb dit apparaat zelf gebouwd vier jaar geleden, staat ook op mijn website.
    Als het inwendige klaar is dan draai ik het uitwendige af stap voor stap, dus telkens een stukje op een wanddikte van ongeveer 2mm, en controleer met een looplamp de doorschijnendheid.
    Heb wel een foto van een andere kap die ik eerder gemaakt heb, die ik hier bij zal voegen.
    Je moet uiteraard wel voorzichtig te werk gaan, een verkeerde beweging kan je hele werkstuk verprutsen

Zal van de kap waar ik nu mee bezig ben ook wat foto's maken.

Groeten.

Ad

Attached files

Forum Rechten