Aankoop draaibank

woodpecker2

Nieuw lid
28 sep 2016
8
0
Oost-Vlaanderen/Kluisbergen
Hallo allemaal,

Ik zou graag de knoop doorhakken om een draaibank aan te schaffen.

En mede ook de beitels.

Dit is alvast mijn overzicht qua keuze:

hbm draaibank

https://www.hbm-machines.com/produc...aaibankensub/hbm-1100-variabele-houtdraaibank

axminster draaibank

http://www.capellemanmachines.be/houtdraaibank-Axminster-awvsl1000.htm


beitelset met serieuze korting :)

https://www.hbm-machines.com/produc...n/houtdraaibeitels/hbm-8-b-houtdraaibeitelset

ps. Ik denk niet dat ik een specifieke richting zou uitgaan wat houtdraaien betreft daar ik verwacht zowat van alles te willen doen. Dit dus zowel draaien tussen de centers als schalen te draaien.

Moest er een klasse hoger bestaan met daarin het bedrag tot ongeveer 800 euro mag dat voor mij ook.

groeten

Gregory
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb de HBM machine van een jaar of tien oud. Ik draai (nog) niet veel, maar wil er wel weer wat meer mee aan de slag. De twee draaibanken die je laat zien zijn volgens mij dezelfde dus ben je bij HBM goedkoper uit. Ik heb indertijd ook de starterset draaibeitels van HBM gekocht en die werken wel goed als je ze scherp houdt. Ben nu van plan langzaamaan wat betere beitels er bij te kopen. Ik vind de draaibank voor mijn werkplaats wel wat groot, als ik nu weer moest kiezen zou ik voor een kleiner bankje met variabel toerental gaan die voldoende kracht heeft met soortegelijke centerhoogte als de HBM. Lange voorwerpen zie ik mezelf niet maken, dan heb je het over trapbalusters e.d. Daarom zou deze bank momenteel mijn voorkeur hebben.

Fons
 
De Drechselmeister MIDI 350 FU zou mijn voorkeur hebben boven de HBM bank.
De Drechselmeister MIDI 350 FU heeft een opname van de hoofd-as van M33 x 3,5 wat op draaibank gebied een standaard maat is waar vriiwel alle hulpstukken op passen.
De HBM bank heeft een maat van 1"x 8 waar je dan weer een adapter voor moet kopen om naar M33 x 3,5 te gaan.
Daarnaast heeft de HBM bank een traplose regeling m.b.v. een pienter pookje wat naar verluid een nogal kwetsbaar systeem is.
Terwijl bij de midi de draaisnelheid d.m.v. een frequentie regeling geregeld wordt.
Op de midi kun je ook vrij grote stukken draaien m.b.v. een verlengstuk van de bank.
Natuurlijk is de midi een stuk duurder dan de hbm maar dan koop je echt iets goed.
In onze groep is er 1 midi beschikbaar en meerdere hbm banken.
De midi wordt heel veel gebruik de hbmérs minder maar als er storing is dan is dat altijd bij de hbm'ers.

M.vr.gr. Jan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Eens met de voorgaande reacties.
Denk er ook aan dat je nog een chuck nodig hebt met extra klauwen.
De kwaliteit van de HBM beitels is niet echt geweldig, maar goed genoeg om mee te beginnen en te leren slijpen en wetten. Dat zul je vaak moeten doen met deze set.
Zoek ook contact met je lokale afdeling van het Vlaamse Gilde van Houtdraaiers. De plaatselijke leden zullen je zeker ook met raad en daad bijstaan. Waarschijnlijk zullen ze je ook de eerste schreden op het houtdraaierspad bijbrengen.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik zou ook voor de MIDI 350 FU gaan. De prijs is iets meer dan de 800 euro die jij aangeeft maar dan weet je wel zeker dat je een goede draaibank hebt waar je voorlopig prima mee vooruit kunt.
En zo als Jan al aangeeft heeft deze m33 opname. Het is een eindje rijden voor jou maar je mag de midi 350 FU hier rustig komen proberen. Heb hier ook een HBM ( dit is wel een 450) staan dus kun je vergelijken. Zelf ervaren is meestal toch het beste aangezien het ook een persoonlijk gevoel is welke draaibank het beste bevalt.

Gr. Marco
 

woodpecker2

Nieuw lid
28 sep 2016
8
0
Oost-Vlaanderen/Kluisbergen
hoi allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn 1ste houtkrullen zien vliegen op de midi 350.

En tevens in het bijzijn van de master himself wat betreft het houtdraaien.

Ik kan zelf moeilijk vergelijken daar ik één geen ervaring heb met andere banken.
En twee daar ik nog maar één keer gedraaid heb.

Ik tracht een zo goed mogelijk beeld voor mijzelf te vormen wat ik allemaal zou doen wat betreft houtdraaien.

En ik denk dan dat ik best ook wel graag kommen en schotels zou willen draaien.

Niet evident als groentje om al een definitieve keuze te moeten maken.

Tenzij je geld genoeg hebt, dan ga je gewoon voor een draaibank van over de 2000 euro en dan is alles opgelost.

Mijn leraar had mij ook al gezegd dat de midi één van de beste banken is en ik twijfel daar dan ook niet aan.

Enkel zoals ik al had verteld. Denk ik graag zowat van alles te willen draaien en met de midi kan je de vaste kop niet draaien.

Dus bij deze was ik aan het rondzoeken naar banken binnen het budget waartoe dit wel mogelijk is.

Ik tracht eveneens te voorkomen dat ik later een andere draaibank moet kopen omdat degene die ik gekocht zou hebben niet zou voldoen aan de toekomstige eisen.

Eveneens ook bedankt voor de feedback van de beitels.

Ik zal anders eens bij Maene Stefaan gaan horen naar een basis set beitels.

Mochten jullie eventueel nog ander banken kennen die aansluiten met het bovenstaande verhaal dan hoor ik het graag.

Of moest er iemand zijn draaibank verkopen ben ik ook al één en al oor :)


groeten :eek:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik denk dat deze twee banken n na genoeg gelijk zijn. Zelf heb ik ook dit model maar dan van jet. Deze is dan wel 70 kg zwaarder maar eigenlijk te licht voor een wat grotere schaal. Zoals hierboven al vermeld zou ik ook voor de midi gaan. Hier kan je ook een schaal op draaien. Later kan je jezelf belonen met een serieuze draaibank. Succes.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik zag deze aanbieding ook voorbij komen en begin nu heel sterk te twijfelen. Doen, niet doen...
Wat zeggen de experts over deze draaibank?
Ik moet zelf van nul af aan beginnen...
Hoop dat dit aansluit bij de vraag van Woodpecker2.

Groet,
Jan
 
De record heeft een centerhoogte van 160 mm waarmee je dus b.v. een schaal kan draaien van 300 mm en heeft een motor met 550 Watt.
De midi heeft een centerhoogte van 175 mm waarmme je dus b.v. een schaal kan draaien van 340 mm en heeft een motor met 750 Watt.
Als ik moest kiezen dan koos ik toch de Midi.

M.vr.gr. jan
 

woodpecker2

Nieuw lid
28 sep 2016
8
0
Oost-Vlaanderen/Kluisbergen
Bij Hbm vragen ze al 80 euro verzendkosten.

En als ik het zo lees is hbm dan toch niet zo geheel te vertrouwen qua kwaliteit.

Zou de axminster dan voldoende ideaal zijn t.o.v andere banken.

Eigenlijk zou ik die eens moeten testen he. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.