Celluloselak of iets anders?

Meindert Regoort

Nieuw lid
12 jan 2010
4
0
www.regoort.net
Hallo allemaal,
Ik heb een tafeltje dat gepolitoert zou moeten zijn maar ik vermoed dat het celluloselak is. Het is oud maar diverse onderdelen zijn duidelijk machinaal gefreest. Restauratie is niet mijn hoofd bezigheid, dus een directe datering heb ik niet paraat.
Het bovenblad is voorzien van een walnoot kruisfineer met een oorspronkelijk redelijk dikke, gepolijste afwerkingslaag. Waarin nu een zekere craquelé en onder de lak lichte plekken. Ongetwijfeld ontstaan door vocht en op sommige plaatsen met een vingernagel af te krabben. Ook bevind zich erg veel stof in de afwerking van geprofileerde onderdelen. Wat mijnsinziens met politoerwerk niet kan. Nog even gedacht aan gespoten politoer. Echter bij testen reageerde het maar weinig op alcohol. Wat mijsinziens bevestigt dat het hier niet om politoer gaat. Vanwege het craquelé en de laagdikte denk ik nu aan cellulose. In een grijs verleden heb ik wel cellulose als voorlak gebruikt op metaal, maar nooit toegepast op hout.
Indien het werkelijk cellulose is, is het dan een goed idee dit uit te wassen met thinner? Ik gebruik liever geen afbijt of schuren ivm de fineerlaag die nog in heel redelijke staat lijkt te zijn. Wie geeft mij een zetje?
 
A

Anonymous

Guest
Wat doet het als je wat spiritus op een doekje doet,en hier mee wrijft?
Aan de onderkant bijv?
Mogelijk zit er een dikke waslaag op?

Pas op met thinner in ieder geval,dit laat ook altoijd een residu achter op de oppervlakte.

Succes.

:lol:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Meindert,
Het lijkt volgens mij dat het een replica meubeltje is uit de jaren 50/60 men werkte deze replica`s af in een spuitlak (2 componenten basis, poly of cellulose lak) die de oude afwerking van politoer benaderde.
De laagdikte kan soms wel 1mm bedragen.
Met een goede verfafbijt (koopmans extra strong of flexa) kun je relatief eenvoudig deze lagen verwijderen, het fineer en lijm word hierdoor niet aangetast is mijn ervaring.
Werkwijze: afbijt met platte kwast aanbrengen na plusminus 10 minuten (de afbijtlaag moet niet droog zijn) de zacht geworden lak afsteken met een bot rvs plamuurmes. Dit net zo lang herhalen tot alles verwijderd is. Meestal is 2 keer opbrengen voldoende.
Lijstjes en profielen idem maar gebruik i.p.v. plamuurmes een harde boenborstel.
Je kunt ook een groene schuurpad gebruiken nat in nat(met afbijt), zorg wel dat je goede rubberen handschoenen draagt en oog bescherming.
Daarna oppervlak afnemen met was benzine, je ziet dan gelijk waar eventueel nog lakresten zitten. Daarna kun je het meubel opnieuw afwerken..
Met thinner de laag oplossen raad ik af je boent dan de lak van ene kant naar de andere kant. Bovendien is het zeer slecht voor je gezondheid.(opname door huid en mond)
Heb je nog vragen neem maar even kontact met me op
groet, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.