Marges voor groefvrees in multiplex? en Wat voor lijm?

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Hallo,

Ik ben nog niet heel erg thuis in houtbewerking maar ik hoop veel te leren. Ik heb net een vrees gekocht en wou een groefvrees gebruiken om een groef te maken in multiplex om hier een een andere multiplex plaat in te plaatsen. Nou vraag ik mij af als ik een plaat heb van 9mm die ik in een groef wil plaatsen maak ik de groef dan ook 9 mm of net iets groter? Hetzelfde vraag ik mij af voor 5,5mm en 3.6mm platen. Ten eerste zijn Freesjes van 9 mm zijn niet standaard en kan ik me voorstellen dat er een tolerantie is van het hout waar je rekening mee moet houden. Ik heb een frees van 6, 10 en 12 mm in een setje zitten. Kan iemand mij dit uitleggen?

Wat voor lijm gebruiken jullie trouwens voor dit soort situaties?


Dank jullie voor de hulp!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gewone witte PVAC houtlijm D2 klasse voor binnen, D3 voor buiten/vocht volstaat.

Groeven maken om er een paneel in te steken op die manier is niet zo éénvoudige, je hebt ongeveer 0,2mm tolerantie tussen te breed of te smal. De frezen komen bijna nooit overeen met de diktes van panelen.
Je kan dus ofwel een frees nemen die smaller is en het in twee gangen doen, dat vergt heel wat paswerk. Ofwel een groef maken die iets te smal is en dan de rand van het paneel dat er in moet passen op dikte frezen. Dat kan makkelijker met de zijaanslag en je hoeft alles maar één keer te regelen.

Zelf doe ik dat met de staande freesmachine waar ik een verstelbare frees op zet, die kan je aan de hand van ringen breder of dunner maken met stappen van 0,1mm, gewoonlijk is een groef van 0,1-0,2mm breder dan het materiaal ideaal.
 

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Dank jullie voor de reacties :) ik ga vandaag weer verder spelen met de frees en kijken hoe goed het allemaal lukt. Straks lijm en hout kopen (dank je Benchworks). Het tooltje dat spaander noemt lijkt mij ook erg interessant al denk ik dat ik eerst een groef ga frezen van 6 mm en dan de kopse kant op maat ga vrezen zodat het er in past de hoogte van de machine kan ik nl. makkelijker instellen. Ik probeer dan de plaat van 9 mm naar 6 mm te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.