Goedendag

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
@lemen, dankjewel, dat geeft de burger moed :)

@Pel, goeie vraag. Idealiter draai je de spintollen geheel op de draaibank. Soms aan een stuk, soms de steel en draaischijf en punt apart om die later weer samen te voegen. Voor het bijwerken van de balans is schaven en schuren wel eens noodzakelijk.
Wat ook gedaan wordt is het grootste deel van de spintol op de draaibank draaien, en de punt waarop de tol gaat draaien later bijsnijden.
En dan heb je van die enorm beginnende beginners als ik, waarbij er wat mis gaat en die best veel van hun draaiwerk handmatig moeten bijwerken ;-)
(Maar dat is ook weer erg leerzaam en leuk om te doen.)

Er is een (vind ik) hele mooie demonstratie van excellente tollenmaker Neal Brand, hij maakt spintollen uit drie gedraaide onderdelen:
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Jammer dat de man enorm veel praat, dit komt de video helaas niet ten goede, erg langdradig daardoor, het geluid en film opname zijn ook niet erg professioneel.

Groet Pel.
 

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Het is ook een amateur opname van een demonstratie avondje bij zijn houtgilde, en het filmpje is real-time. Voor mij in ieder geval erg leerzaam, juist door het vele commentaar en het zien van alle stappen. Ik vind het mooi zoals hij draait en zoals hij alle nodige informatie deelt om goede tollen te maken en die dan ook nog eens succesvol te verkopen aan mensen die ze echt waarderen om hoe ze gemaakt zijn. Het toevoegen van marketing info is denk ik typisch Amerikaans, en zo gek nog niet als je van je hobby een zelfbedruipende wilt maken.

Veel informatie over het maken van spintollen is er overigens niet, en als je al eens iets vindt gaat het meestal over niet-ondersteunde tollen. Van die vaak rechte stokken met een wiel bovenaan (top whorl) of onderaan (low whorl), en een haakje bovenin. Daar valt ook best wel wat mee te doen, maar dat is niet waar mijn spinvoorkeur ligt.
 
P

Pel

Guest
Zo zie je maar weer dat ik er geen verstand van heb, als onnozelaar vond ik het wat veel info Jessica, maar hij zal voor jullie juist weer een bron van inspiratie zijn.

Groet Pel.
 

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Pel, ik denk dat hij veel vertelt dat voor jou als ervaren houtwerker als vanzelf spreekt en overgeslagen had kunnen worden. Ik ben als beginner de onnozelaar qua houtbewerking ;-) (Als ervaren spinner heb ik dan wel een goed idee van waar het naar toe moet met zo'n tol.)

Groet!
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Jessica,

Ten eerste: ook van mij een welkom in het forum.
Maar verder ben je welkom voor het leren draaien. Ik heb ook ervaring met het draaien van tollen en spintollen. Ik ben goed bereikbaar met OV vanuit den Haag.
Stuur me maar een berichtje als je belangstelling hebt.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Van die vaak rechte stokken met een wiel bovenaan (top whorl) of onderaan (low whorl), en een haakje bovenin. Daar valt ook best wel wat mee te doen, maar dat is niet waar mijn spinvoorkeur ligt.

"daar valt ook best wat mee te doen" daarmee geef je toch een beetje de indruk dat dat speelgoed is en niet goed bruikbaar.
Mijn vrouw gebruikt overwegend die "stokken met wiel eraan". Het resultaat is toch iets anders dan dat er wel wat mee te doen viel.
Heb even wat fotootjes gezocht, en trof toevallig een spindle die absoluut een stok met wiel eraan is. Die kreeg ze van iemand. Degeen die ik op de boormachine gemaakt had was verfijnder:p
Beoordeel zelf het resultaat:
DSCF8752.jpg
DSCF8755.jpg
DSCF8763.jpg
DSCF8768.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.