Goedendag

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Nu ik een eerste post heb gedaan hier stel ik mezelf even voor. Goedendag, Jessica is de naam. Ik ben via het maken van houten naaldbinding naalden (van restjes perenhout en walnotenhout) voorzichtig het houtbewerkingspad op gegaan, en ben sinds kort aan het houtdraaien. Een enorme beginner, en nog met een klein budget ook, maar ik probeer iets te maken van wat mogelijk is. Omdat ik spin en weef ligt het voor de hand om daar wat gereedschappen voor te maken. Er is nog veel te leren voor me, dus ik voorlopig lees ik vooral lekker mee. Mijn voorkeur gaat uit naar handgereedschap (als het maar niet veel kracht vraagt) en hergebruik.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum Jessica! In de begintijd van dit forum zijn er meer forumleden geweest die vanuit dezelfde interesse lid zijn geworden. Volgens mij zijn er toen wel wat topics over gemaakt, als ik me goed herinner vooral hulpmiddelen voor het spinnen.

Veel plezier hier! Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Welkom op dit forum, Jessica.
We hebben zeker wat interessant leesvoer voor jou

Welkom op het forum Jessica! In de begintijd van dit forum zijn er meer forumleden geweest die vanuit dezelfde interesse lid zijn geworden. Volgens mij zijn er toen wel wat topics over gemaakt, als ik me goed herinner vooral hulpmiddelen voor het spinnen.

Veel plezier hier! Fons

Ariette heet ze.

Alle topics die ze startte meestal over spinnen en houtdraaien van de benodigdheden daarvoor vind je hier in deze link http://www.woodworking.nl/search.php?searchid=2486763

Heel veel leesplezier,

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Dank jullie wel voor het hartelijke welkom!

Ariëtte is mij welbekend, leuk dat jullie haar noemen. We zijn bevriend en ze heeft mijn hout microbe aardig gevoerd met haar mooie werk. We wonen alleen nogal ver uit elkaar, dus de kunst afkijken is er niet bij. Maar ik heb een aantal tollen en een schaaltje van haar hand, kan ik nu mooi bestuderen. En ik heb de afgelopen Dag van de Wol bij haar kraam geassisteerd, zodat ik al haar nieuwe tollen heb kunnen proberen.

lemen, voorlopig maak ik qua draaien vooral nostepinnes, van die taps toelopende staven waarop je strengen wol in mooie bollen kunt winden. Ik begin met het draaien van een spintol om ondersteund mee te spinnen, en dan splijt het hout, of breekt het af bij de center, of steek ik in mijn enthousiasme net iets teveel weg als ik een halsje wil maken tussen steel en kop. Met wat schuren wordt het dan toch een leuke nostepinne :p (Of een mini russische spintol, voor in de jaszak.)
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank jullie wel voor het hartelijke welkom!

Ariëtte is mij welbekend, leuk dat jullie haar noemen. We zijn bevriend en ze heeft mijn hout microbe aardig gevoerd met haar mooie werk. We wonen alleen nogal ver uit elkaar, dus de kunst afkijken is er niet bij. Maar ik heb een aantal tollen en een schaaltje van haar hand, kan ik nu mooi bestuderen. En ik heb de afgelopen Dag van de Wol bij haar kraam geassisteerd, zodat ik al haar nieuwe tollen heb kunnen proberen.

lemen, voorlopig maak ik qua draaien vooral nostepinnes, van die taps toelopende staven waarop je strengen wol in mooie bollen kunt winden. Ik begin met het draaien van een spintol om ondersteund mee te spinnen, en dan splijt het hout, of breekt het af bij de center, of steek ik in mijn enthousiasme net iets teveel weg als ik een halsje wil maken tussen steel en kop. Met wat schuren wordt het dan toch een leuke nostepinne :p (Of een mini russische spintol, voor in de jaszak.)

Ik heb een keer een redneck spindel gemaakt. Mijn vrouw kreeg een vriendin op visite uit Australië en toen heb ik in een dolle bui met een gatenzaag een rondschijfje uit een plank gezaagd. In de boorstandaard rond laten tollen en geschuurd, en wat groeven voor de sier.
Rond stokkie uit een klerehanger erdoor klaar. Blijkt dat ding nog te werken ook, en behoorlijk in balans te zijn. :D

Maar goed dat je me aanspoort, ik moet weer eens wat meer gaan knutselen!

PS....ik kan me niet goed voorstellen hoe iemand 'te ver' weg kan wonen in NL. Den Haag - Delfzijl is zo'n beetje het verste wat je kan komen da's 275 km ofzo......
 

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Ik ben iemand zonder auto. En dat is een beperkende factor. Anders was ik allang via Zwolle (hoi Masave!) en Arnhem naar Ariette gereden.
De balans, daar draait het om ja ;-)

Dulcimer-junior, tof! Ik wil een russische spintol maken, met kommetje. Dat is mijn voorlopige doel. En daarna wat onderdelen om een antiek dubbelvluchts bruidswieltje weer wat mooier te maken. Meerjarenplan, want er moet natuurlijk ook nog gesponnen worden tussendoor.
Heb jij al iets spingerelateerds gemaakt? Een schaapje misschien?
 

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Een idee van wat ik als beginner doe, De eerste spintol is er, tulpenhout, afgewerkt met Danish oil. Hij is niet perfect in balans maar spint toch prima. Vooraan ligt een mislukte tol die nostepinne werd, van amerikaans rood eiken. En in het midden een gesneden en geschuurde naaldbindnaald, van perenhout dat zo mooi grillig was dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om er een (saaie) rechte naald van te maken.

mijneerste.jpgeerstetol.jpg
 
P

Pel

Guest
@Jessica, wordt die spintolletjes op een draaibankje gemaakt, of is dit puur handwerk, schaven en schuren?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.