Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

'Zelfgemaakte' socket beitel (prototype)

Voor diegenen die zich afvroegen waarom ik de maten van een Lie Nielsen beitel wilde hebben, bij deze: omdat ik ze wilde namaken

En hier een testresultaat; een echte socket beitel. De sok is van messing, de beitel zit aan het handvat vast doormiddel van deze sok en ook nog eens door de tang van de beitel. Dubbele bevestiging dus.

Ik ben opzich wel tevreden over het resultaat, maar vraag me nog af of de verhoudingen goed zijn. Dat komt misschien ook door de smalle beitel die erin zit.

Maar de test is geslaagd, dus waarschijnlijk ga ik hier nog mee verder experimenteren.

Attached files

Re: 'Zelfgemaakte' socket beitel (prototype)

arend, lemmer, kraag, hals, splijtringen, vouw, snede,....... Heerlijke woordenschat. Laten we dit nooit verloren gaan!!! :lol:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

wilco,
    mooie beitel geworden. wat voor een beitel heb je hiervoor hergebruikt?

rick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    wilco,
    mooie beitel geworden. wat voor een beitel heb je hiervoor hergebruikt?

rick
    Ha Rick, ik was eens alle oude postings langsgelopen, en zag dat deze nog een open einde had met je vraag.

De beitel is een Wisvo, tegenwoordig een 'importmerk'. Nu heb je ook gelijk het dilemma van dit project te pakken, want een kwalitatief goede beitel laat je zoals ie is, die ga je niet verslijpen of wat dan ook. Dat doe je alleen met goedkope, kwalitatief mindere beitels, die kun je nog een keer zo behandelen. Maar dan heb je dus eigenlijk uiterlijk erg mooie beitels, terwijl het slecht staal is. Dus eigenlijk nog niks.

Ik ben dan ook (nog) niet verder gegaan met dit project.

Inderdaad Sjeep: laat Lemmer (mijn woonplaats of zo ze hier zeggen De Lemmer) nooit verloren gaan en het woord "lemmet" ook niet!
    Overigens ten overvloede: lemmer of lemmet is het staalgedeelte van een mes.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

mmmm da's jammer wilco. ik vond het ontwerp wel erg goed. misschien de volgende keer een Narex-beitel? FWW was hier erg positief over.

rick

Forum Rechten