Puntenslijper

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam

Tja, valt dit onder handgereedschap of is het gewoon kantine?
Ik ben er in ieder geval erg blij mee!
Na een paar jaar hout bewerken ben ik voor mij tot de conclusie gekomen dat ik het prettigst met een gewoon scherp potlood kan aftekenen.
Het vulpotlood gaat ook wel, maar daar breekt toch vaak het puntje van af.

IMG_3931.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof ding, zoiets wil ook nog
laatst een keer bij de lidl een electrische gekocht, deed het aanvankelijk goed maar al snel braken steeds de punten tijdens het slijpen
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Persoonlijk heb ik toch liever een klein blokpunterslijpertje, veel sneller dan als je er naartoe moet lopen in de werkplaats en mits goed scherp een gelijkwaardig resultaat.
Daarnaast toch iets praktischer om mee te nemen.

Wilt echter niet zeggen dat het zijn plaats niet heeft of dat het geen goed gereedschap is.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik pak gewoon een mes. Een potlood is voor grove maten, je gebruikt een aftekenmes voor het fijne werk.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mijn werkplaats (op zolder) is maar een halve meter groter dan mijn werkbank, het is maar een paar stappen naar de puntenslijper.
Van die kleine blok slijpertjes ben ik er inmiddels al drie kwijt geraakt. Die verdwijnen steeds onder de krullen.

Ik ben er echt heel blij mee, drie keer draaien en ik heb weer een vlijmscherpe punt. Het is seconde werk.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Mijn werkplaats (op zolder) is maar een halve meter groter dan mijn werkbank, het is maar een paar stappen naar de puntenslijper.
Van die kleine blok slijpertjes ben ik er inmiddels al drie kwijt geraakt. Die verdwijnen steeds onder de krullen.

Ik ben er echt heel blij mee, drie keer draaien en ik heb weer een vlijmscherpe punt. Het is seconde werk.
Kwestie van in je broekzak steken, maar goed in een werkplaats van dat formaat scheelt het kwa tijd niet zo veel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu mis ik eigenlijk alleen nog een reactie van Ronald die het op de draaibank doet, dan hebben we alle variëteiten gehad ;)
 

WR1944

Oud hout
Nu mis ik eigenlijk alleen nog een reactie van Ronald die het op de draaibank doet, dan hebben we alle variëteiten gehad ;)

Ik heb nog een variëteit. M'n FastCap rolmaten hebben een ingebouwde puntenslijper. Dat is natuurlijk een goed verkoopargument, vooral als je met vulpotloden en aftekenmesjes werkt. Maar het is natuurlijk leuk om te hebben. ;)
http://www.fastcap.com/estore/pc/ProCarpenter-3p112.htm
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Menkveld, die had ik nog niet eerder gezien, ziet er heel netjes uit.
Nou nog een goede stofafzuiging erop en je bent helemaal klaar.;)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Bedankt, bedankt, moet er helaas wel bij vertellen dat het niet mijn eigen creatie is...
Maar vaker op Pinterest rondstruinen heren (en dames), genoeg inspiratie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.