danish oil als glanzende afwerking

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Vraagje,

op de openhout dag zag ik een kubstenaar die een mooi stuk hout had dat glanzend stond te glimmen, op de vraag waarmee hij dat gedaan had antwoorde hij Danish oil, en gewoon meer lagen opbrengen als het hout al verzadigd is.
Nu heb ik mooie burl achtige schijf gekocht dat een tafeltje moet worden en ben het dus aan het behandelen met Danish oil. Nu heb ik al meerder lagen aangebracht en begin het verzadegings punt langzaam te benaderen,
Maar nu heb ik een vraag, hoe lang moeten de laatste lagen drogen om een mooie glans finish te bereiken?
is dat 24 uur tussen elke laag of nog meer? en de laatste laag hoelang moet die drogen voor je er iets op kan zetten?
 
P

Pel

Guest
Bron Baptist https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/olien/rustin-danish-oil-2500-ml

Groet Pel.

Danish oil

Schudden voor gebruik! Danish Oil is een houtolie gemaakt van meerdere speciale ingrediënten, waaronder tung olie. Wanneer de olie droog is is het hard en duurzaam, en is het overschilderbaar. Maar ook met alleen Danish Oil is het hout mooi afgewerkt! Het hout krijgt een neutrale lichte glans en is geschikt voor elke houtsoort. Doordat de olie diep in het hout trekt beschermt het het hout erg goed. Hierdoor is Danish Oil zowel voor binnen als buiten te gebruiken. Maak eerst het houten oppervlak goed schoon en glad. Met een zachte doek of kwast brengt u daarna een dunne laag Danish Oil aan. Laat dit drogen.

U bereikt het mooiste resultaat wanneer u ongeveer drie lagen aanbrengt. De eerste laag dringt diep in het hout als u hiervoor de olie verdunt met terpentijn in de verhouding 1:1. De volgende lagen onverdund.

Voor binnenwerk is het belangrijk om het oppervlak ongeveer 10 minuten na de bewerking af te nemen met een doek. Dan heeft u de mooiste glans, het gladste oppervlak en zal uw object (binnen of buiten) er lang goed uitzien. Gemiddeld kan na 3 uur een nieuwe laag worden aangebracht. Na gemiddeld 1 uur droogtijd is het hout stofdroog. Dit hangt onder andere af van de temperatuur.

Gebruikte doeken buiten uithangen en laten drogen. Met dit blik Danish Oil van 2,5 liter kunt u één laag van ongeveer 30 á 35 vierkante meter bestrijken.
Danish Oil is geschikt voor alle houtsoorten. Lees voor gebruik de instructies op de verpakking.
Tip! Test voor gebruik op het daadwerkelijke oppervlak de olie uit op een proef stuk. Ook transparant of kleurloos geeft een andere tint aan het hout.

Review, Lucas op 20-01-2016 uit Ursem

1
2
3
4
5
erg mooie olie, ben heel tevreden met het resultaat. Als je tussen de lagen door licht schuurt met korrel 400 of meer, dan krijg je echt een hele mooie gladde laag. het verrijkt de kleur van het hout echt.
ik gebruik nu bijna geen andere olie meer.


 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Coonman....it's alive, goed je weer hier te treffen (en op opendaghout)
doe es een plaatje van je noten tafel
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik heb van de week een filmpje gezien van een amerikaan die het volgende deed:

een aantal lagen danish oil aanbrengen, als dat goed opgedroogd is, nat schuurpapier pakken en met danish oil nat schuren waardoor je een soort porien vullen creëert van olie. laten uitdrogen, licht opschuren en dan nog een laag olie om het glanzend te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=WTXilJCN27Q

dat filmpje. Nou weet ik niet of het werkt, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
 
P

Pel

Guest
ik heb van de week een filmpje gezien van een amerikaan die het volgende deed:

een aantal lagen danish oil aanbrengen, als dat goed opgedroogd is, nat schuurpapier pakken en met danish oil nat schuren waardoor je een soort porien vullen creëert van olie. laten uitdrogen, licht opschuren en dan nog een laag olie om het glanzend te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=WTXilJCN27Q

dat filmpje. Nou weet ik niet of het werkt, heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Hier heb ik toch mijn twijfels over, hij geeft in het derde filmpje toe dat hij het niet goed gedaan heeft, hij verteld wel heel veel, zelfs m.i. een beetje teveel:). Daar komt bij, dat je het overdreven onnatuurlijke blinkende maar mooi moet vinden, maar goed dat is mijn bescheiden mening.

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
oh mee eens, nou moet ik zeggen, overdreven blinkend kan heel mooi zijn, maar heeft zijn toepassingen. Ik ben voor pianolak finish gegaan op de platenspeler die ik voor mijn ouders heb gemaakt, en dat was van Zebrano. Daar vond ik het erg mooi, Maar op een tafel bijvoorbeeld vind ik het persoonlijk minder mooi. ik heb voor de wandelstok van mijn vader de keuze gemaakt van danish oil, juist omdat het iets minder blinkend was. Een Low Luster danish oil en het zag er mooi en natuurlijker uit.

Dat gezegd hebbende, mijn kennis van hout veredeling is bijzonder beperkt nog, dus altijd leuk om een keer wat te proberen.
 
Hoi Coonman,

Je bedoeld die ene rechts op de voor grond ?

IMG_4361.jpg

Belangrijk is dat je geduld moet hebben om de lagen goed te laten drogen en niet te dik te oliën.
Naar mate het hout meer verzadigd is zal dit naar het laagste punt zakken en eventueel zelfs gaan druipen.
Ik wilde deze schaal af hebben voor de beurs maar was dus te laat begonnen. Dit werd gelijk afgestraft, nu moet ik hem opnieuw schuren en oliën.
Haastige spoed is dus zelden goed.

Groet ,

Edwin
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De glans in Deense olie komt van een hars die in de olie gekookt is. Belangrijk bij het opbrengen is dat er geen olie OP het hout droogt. Dus als het hout geen olie meer opneemt de rest van de olie op het hout wegpoetsen. Als je Deense olie wil laten glimmen de laatste lagen goed uitpoetsen. De uitgepoetste hars zorg dan voor de glans.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En zo kun je ook gewone BLO laten glanzen. Blijven opbrengen en overtollige olie wegpoetsen, tot het hout helemaal geen olie meer opneemt. Goed laten uitharden, en dan polijsten. De glans komt van de _net_ op het hout liggende gepolymeriseerde lijnolie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.