Restauratie Oliver draaibank

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
*beginnen hout te verzamelen...

Dat maakt het niet makkelijker Ronald. Er liggen al een paar mooie stukken taxus te wachten en buiten nog een andere stam van 3mtr waar ondertussen al allemaal paddestoelen op zitten :)

- - - Updated - - -

Dankje wel Peter, ik geef ook niet op hoor.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Klopt jurriaan. Rek is ook geen noodzaak maar helaas heb ik de as ook pas in week 5 :(
kan ik er in ieder geval voor zorgen dat alles helemaal klaar is voor week 5

Bedankt voor je aanbod, als het niet optijd af is dan neem ik even contact met je op.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kan het mis hebben maar denk niet dat een nieuwe meer te bieden heeft. Correct me iff in wrong.

Het duurt langer dan ik had gedacht Toxiq, werk, gezinsuitbreiding en het gezin zelf gaat een hoop tijd in zitten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, op die fiets....dan snap ik het al
Dat is wel eens niet leuk, maar....de beloning is straks des te groter als de eerste krullen om je horen schieten
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit wordt de eerste keer dat ik Jurriaan ga tegenspreken. :) De klemming van die Oneway Toolrest vind ik buitengewoon goed en ook als de handles boven het bed zitten zijn ze goed te gebruiken. Als je klemblok goed schoon is hoef je er ook geen kracht op te zetten. Wat Jeroen zegt gaat over de banjo van de 1640. Hier zitten de handles elkaar wel eens in de weg. Wat ik verder erg goed vind aan deze banjo's is het klemsysteem waar de beitelsteun ingeschoven wordt (ook excentrisch geklemd) Hierbij is de beitelsteun, ook als er aanslag op zit omdat je met nat hout in de weer bent geweest, toch makkelijk te wisselen en te verplaatsen. En het klemt beter dan bij bv de Vicmarc en de stratossen, waar de passing heel precies is, en de beitelsteun na een uurtje nat hout verwerken vaak bijna niet meer te bewegen is...

Wel wat laat, maar toch even deze informatie bijvoegen, de handles aan de banjo en toolrest kunnen naar gelieve van positie veranderd worden, 8 verschillende posities zijn mogelijk plus het veranderen van de moer, voor fine tuning.

Waar een excentrische as steeds een andere positie geeft aan de handle, doordat de as meer of minder doorbuigt naar gelang de banjo verplaatst word, met de Oneway banjo blijft dit altijd gelijk.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Jaja tijd voor een kleine update... joepie

vandaag was ik in Rotterdam en ben ik even langs de draaierij geweest om te kijken hoever de as was... niet ver helaas.
maar niet getreurt na een paar bakkies koffie, patatje met en wat slap ouwe hoeren de boel ingespannen en draaien maar.

IMG_4274.jpg
M33 x 3,5 aan beide kanten. Ook gelijk de klok er tegenaan gezet, kant van het bed onder de 100ste en buiten het bed tussen de 500/600ste. Voor een houtdraaibank niet slecht. En evt heb ik nog wat stelmogelijkheden met de adapter van de chunk.

verder ook niet stil gezeten, al moet ik wel zeggen dat het in de werkplaats erg koud was (oude koeienstal) en zelf met de kachel was het mij toch te fris.

IMG_4221.jpg
Deze wel nog even gemaakt van wat resthout en gelijk de beitels erin die ik op een veiling heb gekocht. Overzichts foto van de bank met frequentie regelaar ben ik vergeten te maken.

ik hoop ergens het weekend de as te kunnen monteren en alles aan te sluiten. maandag a.s naar de zelfde draaierij waar de as gedaan is om de sleunspaan houders te maken en de rest.
Oh en aflakken laat ik nog even zitten voor wat beter weer. Verf moet natuurlijk niet bevriezen ipv opdrogen.
 

Bijlagen

  • IMG_4274.jpg
    IMG_4274.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 125
  • IMG_4274.jpg
    IMG_4274.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 124

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
its alive its alive!!!!

jaja jullie lezen het goed, gistere avond rond 8 uur was ik in de werkplaats met het idee om de as op zijn plek te monteren. Lagers nog even ontdoen van wat stof en invetten en op hun plek. Flensen er tegenaan en ondertussen lag de poelie voor de as al op de kachel lekker warm te worden.
lagerd gingen er goed in en gelukkig had ik alles genummerd dus was ik zo klaar, 3x een V-snaar in de vaste kop gehangen (1 voor gebruik en 2 voor reserve).
As nog even nagelopen en opgepoetst en door het eerste lager gedeelte heen, die was makelijk wamt de as loopt in stappen op van dun naar dik.
Toen de poelie van de kachel (extra handschoen was nodig) en over de as, even kijken of die wel anders als de motor poelie zat en toen de as verder doorsteken.
Dat was toch iets meer werk, zeker het laatste stukje waar alle passingen in de lagers gingen.
oh ja erg tussen dit verhaal is er ook nog een hoop vet ingegaan hoor.
Helaas heeft de rubberen hamer het niet overleeft en ben ik verder gegaan met een blok hardhout en een zwaardere hamer. Alles zat op zijn plek. Poehpoeh. Natte poetsdoek om de poelie om af te koelen en toen was het ergens rond 23:00.

Oke dan ook gelijk maar de electra aansluiten, kabel van de motor naar de Frq. Reg. Voeding aanleggen en alles aansluiten zoals ik het schema in mijn hooft had. Voeding op het relais, motor schakelaar op de magneetspoel en van het relais weer naar de freq.reg. Kabel van de motor aansluiten op de freq.reg. Automaat weer bijzetten en toen gebeurde er niks.... maar das goed hoor anders had ik een foutje gemaakt.

Relais testen en jahoor freq.reg ging netjes aan, kastje erbij voor de aansturing en toen het grote moment, knop om en zachtjes draaien aan de knop en daar ging die.... hij draait. Me Happy.

IMG_4285.jpg

IMG_4283.jpg
En toen was het 02:00 toen ik de deur van de werkplaats dichttrok.
Nu ga ik weer even slapen want lag er om 3 uur in en onze dochter vond 5:30 een mooie tijd om wakker te worden. (Papa niet)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik lees al een tijdje mee en vind het leuk om te zien dat je zo'n oude machine een tweede leven gunt. Hij zal ook makkelijk nog jaren mee kunnen gaan. Er zijn twee dingen die me opvallen die ik toch wil opmerken.

Ten eerste heb je geschreven dat je de machine niet helemaal strak wil verven, maar de ruwe structuur wil houden. Vrijwel alle naoorlogse machines worden met een plamuurlak (filler) voorbewerkt, waardoor je een gladde afwerking krijgt. Dit zal het schoonhouden van de machine, en het uiterlijk op de lange termijn alleen maar goed doen. Maar goed, dat is een keuze.

Ten tweede vind ik het jammer dat je de bedieningselementen (hendels en handwielen) hebt meegeschilderd. Dit geeft de machine een goedkoop gereviverfd uiterlijk, in plaats van een machine die met zorg is gereviseerd.

In mijn optiek zouden deze twee punten de machine, als die af is, weer echt het kwaliteitsgevoel mee geven dat bij zo'n klassieke gietijzeren draaibank past.

Verder veel succes nog met de afbouw van de draaibank, je inspanningen van de voorbereidingen komen altijd mooi samen als het weer een geheel wordt.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik lees al een tijdje mee en vind het leuk om te zien dat je zo'n oude machine een tweede leven gunt. Hij zal ook makkelijk nog jaren mee kunnen gaan. Er zijn twee dingen die me opvallen die ik toch wil opmerken.

Ten eerste heb je geschreven dat je de machine niet helemaal strak wil verven, maar de ruwe structuur wil houden. Vrijwel alle naoorlogse machines worden met een plamuurlak (filler) voorbewerkt, waardoor je een gladde afwerking krijgt. Dit zal het schoonhouden van de machine, en het uiterlijk op de lange termijn alleen maar goed doen. Maar goed, dat is een keuze.

Ten tweede vind ik het jammer dat je de bedieningselementen (hendels en handwielen) hebt meegeschilderd. Dit geeft de machine een goedkoop gereviverfd uiterlijk, in plaats van een machine die met zorg is gereviseerd.

In mijn optiek zouden deze twee punten de machine, als die af is, weer echt het kwaliteitsgevoel mee geven dat bij zo'n klassieke gietijzeren draaibank past.

Verder veel succes nog met de afbouw van de draaibank, je inspanningen van de voorbereidingen komen altijd mooi samen als het weer een geheel wordt.

Dankje voor jouw ideeen William,

Het gietijzer heeft niet het uiterlijk van schuurpapier hoor. Er zitten 4/5 lagen primer die allemaal na drogen weer gescheurd zijn. Er zit hier en daar wel wat oneffenheden maar dat vondt ik niet storend.

Wat jij zegt over het blank houden van de bedieningselementen heb je 100% gelijk in. In eerste instantie had ik die onderdelen ook blank alleen zijn deze kwa uiterlijk erg grof. Mijn planning was om deze onderdelen in een andere kleur te maken als dat de bank wordt maar mocht dit niet bevallen dan is de verf er ook zo weer af.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Resultaat van 2 dagen knutselen, let niet op het laswerk is niet mijn sterkste kant. as is excentrisch gedraaid met een totaal lengte van 40cm. Tool rest is 35cm lang van rond 30. Losse toolrest met een 30mm gat voor buiten het bed draaien.

IMG_4295.jpg

IMG_4296.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is het pijpje op de leunspaanonderkant niet wat kort? Het hoeft niet korter dan het op de laagste stand van de leunspaan moet zijn. Nu vraag ik me af of je de leunspaan voldoende in hoogte kunt verstellen? Voor de stevigheid is het belangrijk dat de leunspaan er nog een stuk inzit, ook als je hem voor langshout wat hoger zet.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@Toxiq, thnx

@Jur, pijpje is 60mm lang. Tot nu toe lijkt het voldoende maar in het slechtste geval is die er zo vanaf en kan ik er een langere op lassen.
Ik ben wel vanplan om in de toekomst andere leunspanen te gaan kopen en dan die van sorby die ook weer iets langer(hoger) zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.