Restauratie Oliver draaibank

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo daar gaan we dan, het restauratie project van de Oliver houtdraaibank.

Als eerste wil ik Rik bedanken voor zijn tip, zo'n mooie bank en dat op 200mtr van mijn werkplaats af 😳.

Het begon allemaal met een zoektocht naar een nieuwe draaibank, gekeken naar een Jet, een oude Helma op MP en in Zutphen zag ik de Twister fu 230 staan. En eigenlijk na goedkeuring van de baas 😁 zou het misschien wel de fu230 worden. Tot Rik mij attendeerde op een oude Oliver bank die in Hei en boeicop staat (stond)
De verkoper een mail gestuurd en de volgende dag antwoord dat ik gewoon langs kon komen, gelijk gebelt en de beste man vertelde mij dat die in Vianen staat, oke geen probleem, waar precies.., 200 mtr verderop bij mijn werkplaats dus.

Gelijk afgesproken en alles bekeken. Bed links in de schuur, 1 poot rechts en de rest in een hoekje. Zag er niet verkeerd uit, en het feit dat ik oude zware machines altijd al mooi vindt was ik er uit. Even onderhandelen met de verkoper en ik was de eigenaar van pak en beet 300/400 kilo gietijzer 🤔




Samen met een maat alles opgehaald en in de werkplaats gelegd, alles op slot en naar huis.

Gisteren wou mijn zwangere vrouw en dochter even thuis slapen ipv bij oma, dus kon ik niet verder bouwen aan de zolderkamer voor ons nieuwe gezinslid dus had ik mooi de tijd om even naar de werkplaats te gaan.

Alles op mijn gemak bekeken en wat dingen uit elkaar gehaald en nummertjes en andere zaken opgeschreven om thuis te gaan zoeken wat ik eigenlijk gekocht had.


Dit plaatje zit op het einde van het bed bij de losse kop, maar helaas kon ik er weinig mee.


Dit staat op de onderkant van het bed en hier kon ik wel wat mee...

Bij deze ook Jurriaan bedankt voor de link van owwm.org handige site met veel info over oude machines. Na wat zoek werk en Google er bij ben ik er achtergekomen dat het bed van een Oliver 20 A of B is. Of de rest er ook bijhoort weet ik nog niet maar een aantal zaken kloppen maar andere weer niet. Zo is het aandrijfsysteem van mijn bank met een normale poelie met V snaar, zie je op internet veel Oliver banken met een belt en die mooie brede stappen poelie (om ze zo maar te noemen)
Kleur klopt ook niet meer, na een klein stukje te hebben schoongemaakt kom ik 3 kleuren tegen. En hier en daar wat laswerk wat niet helemaal hoort.
Op 1 van de poten zit een klein scheurtje en hebben ze dat gelast en een versteviging aangebracht. Ook hebben ze iets gelast aan de losse kop waardoor deze niet meer in of uit te draaien is.

Ik ga het verhaal afronden voor nu, met als laatste een opsomming van wat ik (ongeveer) weet / gevonden heb op internet.

*Oliver pattern maker 20 A/B lathe
*Type nr bed 20-24 (4808 bj 1947)
*Draad vaste kop 1-7/8" x 6 TPI

Voor nu iedereen een fijne avond en jullie horen snel weer van mij.
Ohhh en mocht iemand ideeën tips of iets anders hebben dan hoor ik dat graag.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Vanmiddag ben ik nog even in de werkplaats en zal ik nog wat meer foto's maken.

Oh en de center hoogte is trouwens 21cm, maar aan de linkerkant van de headstock steekt ook een as uit waar eerst een meeneem plaat op zat. Het is een gladde as met een spie baan 🤔.
Dus een buitendraai inrichting is misschien mogelijk.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zou idd ook kunnen, dit is de as en op de 2de foto staat de groene plaat die erop zat en achter die meeneem plaat staan een houten ronde schijf die ze hadden gemonteerd met een paar houtdraai bouten.

 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Leuke bank! Had hem ook al bij mijn favorieten geklikt op marktplaats. Fijn dat hij goed terecht is gekomen. Hopelijk heb je niet al te veel last van niet metrische maten enzo.. die gladde as lijkt me niet echt bedoeld om een schroef of iets dergelijks op te monteren. Ik volg de restauratie! Groeten mark
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
De verkoper vertelde al dat er meerdere geïnteresseerde waren, ben ook blij dat die van mij is.
Vandaag nog even bezig geweest om alles uit elkaar te halen, sorteren en klaar te leggen om de oude verf te verwijderen.
Een ding valt mij wel op over de kwaliteit van bouwen, er is goed overnagedacht voor zo'n oude bank.

Vanavond zal ik nog wat foto's online zetten met een verslagje
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als eerste wil ik Rik bedanken voor zijn tip, zo'n mooie bank en dat op 200mtr van mijn werkplaats af ��.

Geen dank, Ik ben bijzonder blij dat dit mooie stukje draaiwerk bij een liefhebber terecht is gekomen.
Er is best veel te vinden over restaureren van dit type draaibank. deze bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=BQAqOA12IZY
Ik ga dit verslag lig met interesse volgen!
Er is behoorlijk wat kennis hier op het forum dus als er vragen zijn er vast genoeg leden die daar wel antwoord op willen geven. Denk bijvoorbeeld aan vast zittende assen, correcte vetten voor lagers, manieren om roest te verwijderen etc

Succes!
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@Rik, had dat filmpje ook al gezien, met idd een mooi eind resultaat.

eerst even het onderstel, en dan de poot met de reparatie erin. er zit inderdaad een scheurtje in het gietijzer. er is al wat aan gedaan dus kijk nog even of ik er iets aan ga doen. hier een foto van 1 van de poten die ondertussen ook al verwijdert is van de oude verf.


En dan de losse kop, zeg maar eerder ERG vast zittende losse kop, na het nodige denk werk en alles inspuiten kreeg ik het niet voor elkaar om de hendel te draaien om de as naar buiten of naar binnen te laten gaan. uit eindelijk het wiel eraf gehaald en er een paar klappen op gegeven met een kunststof hammer. ook dit had geen effect. even op google naar een plaatje van een oliver tailstock gezocht en de losse kop van mijn werkende bank gekeken en toen maar een gok genomen. iets grotere hammer gepakt en een klap op de as gegeven. En ja hoor daar kwam die dan, niet vanzelf maar alles ligt uit elkaar nu.
het laswerk op de losse kop is alles behalve mooi gedaan, en ga daar nog eens rustig over na denken hoe ik dat ga oplossen.




En hier de losse as:



Dit kwam ik ook tegen, hiermee kun je de kop naar voren en achter afstellen zodat die recht op de center staat. ik zag wel een bout zitten aan de buitenkant maar dat deed niks. ook een beetje vast gerot zullen we maar zeggen.



wat mij wel opvalt is de bouw kwaliteit van deze machine, overal is goed over nagedacht en zwaar uitgevoerd. ook de geleidingen van bewegende delen is met brons uitgevoerd en ook al is deze machine ergens uit 1947 is alles nog goed uit elkaar te krijgen. Hier nog een aantal foto's van wat onderdelen. Ik ben alles uit elkaar aan het halen en klaar aan het leggen om de verf te gaan verwijderen. alle losse onderdelen netjes in bakjes gedaan om deze later op te knappen. (er mist geen schroefje hoor, had ik er al uit voor de foto)







Ik weet dat het nog ver weg is, maar ben ondertussen al aan het kijken naar kleuren voor de bank. ik weet dat Oliver een aantal standaard kleuren had, van zwart naar lichtgroen en donkergroen, maar heb ook gelezen dat ze ook op wens van de klant andere kleuren toepasten. dit vindt ik zelf namelijk ook wel mooi staan:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat laswerk en die half-gerepareerde poten geven hem wel karakter. Ik zeg: een flinke laag epoxy-plamuur op de losse kop en niemand ziet het meer....
Wat betreft de voet: de ander is al gerepareerd met een hoekje aan de binnenkant, toch?

Wist de eigenaar iets van de historie? Deze bank heeft heel wat meegemaakt kennelijk.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Dacht ik ook al, met plamuur krijg ik het wel weer strak. Er is (tot nu toe) maar 1 poot met een scheur, en deze is idd gerepareerd.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik ben ondertussen al druk andere dingen aan het uitzoeken zoals verf, leunspanen ect, maar ook met een frequentie regelaar. Nu kan ik een 3.7kw freq.R. kopen met netfilter en remweerstand en een externe bedieningskast. Is die 3.7kw genoeg????
Motor is 2.2kw 3pk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een frequentieregelaar van 3.7 kW is ruim voldoende voor een 2 kW motor. Als je de remweerstand echt denkt te gaan gebruiken, hou er dan rekening mee dat je iets moet hebben om te voorkomen dat je vierklauw en/of opspanplaat zich losschroeven van de as terwijl je remt. Waar je bij de frequentieregelaar vooral op moet letten is dat de handleiding er bij is en/of te downloaden is en dat de voedingsspanning klopt met wat je in je werkplaats hebt. Verder zou ik een Hitachi L-100 afraden, die heb ik ooit gehad en op één of andere manier kwam daar zeer weinig koppel uit.

Of je echt een netfilter en/of een remweerstand nodig hebt, vraag ik me af. Remweerstand is er om de energie van het draaiende deel op te nemen tijdens snel remmen. Maar tenzij je productie draait, maakt het niet echt uit of je hout in 2 of 5 seconden stil staat. Sterker nog, 2 zou ik afraden, want de losschroef-neiging is dan des te groter en bovendien krijgt je motor ook elke keer een klap van dat abrupte afremmen. Netfilter heb ik nooit rekening mee gehouden, maar ik luister geen radio in de werkplaats en ook geen over storing klagenden buren.

Kijk vooraf even in de documentatie wat er staat over aardlekschakelaars - een netfilter levert altijd een aardlek op, en sommige frequentieregelaars hebben ook een hekel aan aardlekschakelaars. Daar heb je dan wel weer speciale aardlekschakelaars voor, type B als ik het me goed herinner, maar die zijn (je raadt het al) duur (op ebay zie ik ze niet onder de 250 euro) en hebben bovendien een behoorlijk standby-verbruik (20W ofzo).
 
Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kijk daar hem ik wat aan, ik dacht dat remweerstand en netfilter (niet noodzakelijk) maar aan te raden waren.
Ik was niet vanplan om werkstukken snel te laten remmen, doe ik nu ook namelijk niet. En het loskomen van mijn chunk en werkstuk zit ik ook niet op te wachten 😉

Had gelezen over evt storen en dus en netfilter, heb wel een radio aanstaan maar dat kan ik altijd later bekijken. En de werkplaats heeft een eigen stroom voorziening dus probleem buren zal ook wel meevallen.

Aardlek verhaal ken ik, maar dat is op te lossen met een digitale aardlek of geen 😉
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo tijd voor een kleine update,

Niet veel kunnen doen deze week, maar er zit een beetje vordering in.
Bijna alle onderdelen zijn uit elkaar en een groot deel is al blank. Slijptol en een staalborstel schijf werkt best. Stofkap, bril, gehoorB en handschoenen en al waren wel nodig 😁

Ook nog samen met een maat de motor aangesloten hij draaide als een zonnetje 🎉🎊🎉🎊 (iets waar ik zelf me twijfel over had) maar me maat niet.

Ook gelijk de poelie van de as afhalen dan maar...., oh dat ging niet zo makkelijk. Hydrolische pers ertussen en een beetje warm stokken en daar kwam die dan. As ligt ondertussen in Rotterdam om er M33 x 3,5 op te laten maken. Maar het is nog even wachten tot ik de adapter binnen heb voor de juiste maat. Want helaas kan ik geen tekening vinden van de adapter voor de machinefabriek.

Vandaag had ik een uurtje over en hebben maar alvast een begin gemaakt aan de reparatie van de toolrest. Er was een stuk afgebroken en na schoonmaken brak er weer iets af. Niet veel aan de hand en met kneedbaarstaal opgelost.

Hier nog wat foto's, iedereen een fijne avond.


Vaste kop zonder lagers en as


Rara was dat 🤔


Reparatie stukje
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
BenB

ik volg de restauratie met veel interesse.
Kun je de foto's niet rechtstreeks op dit forum opladen? Nu zitten die in Photobucket en datmaakt dat we later hier geen foto's zullen hebben.µ

succes met je project,

groeten,
Ornament
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
M33x3,5 is voor een spilneus volgens DIN800, dat kan een machinefabriek er probleemloos op maken. Hier twee plaatjes van het web:

image.jpg

image.jpg

Ik hoop wel dat je die stapel met lagers ook vervangt, die zijn na zo'n pers en stookavontuur wel verrot.
Met dat kneedbare spul zou ik ook oppassen, het is voor cosmetische doeleinden bedoeld, niet voor mechanische belasting.
Ik heb zelfs autovelgen gezien die ermee werden gerepareerd, maar dat ging niet lang goed.

Verder wel leuk om hier weer een restauratie te zien.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@ ornament, als jij me kan vertellen hoe dan pas ik het aan, ben niet zo'n forum held hoor 😉
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@trilliwilli, dus als ik dit doorstuur naar de Draaier weet hij genoeg en pas later die adapter er ook op? Want heb maar 1 as.

Het persen en warmstoken heeft geen effect op de lagers gehad. Warmstoken is gedaan met een klein gasbrandertje en het persen was tussen de poelie en het gietijzer met extra ijzer ertussen om op te vullen.
Zodra ik klaar ben met verf verwijderen en met gronden ga beginnen ga ik de lagers schoonmaken en controleren, en bij twijfel vervang ik ze wel hoor. Maar wat ik ondertussen wel weet van oude lagers is dat die kwalitatief erg sterk zijn.

Klopt trouwens helemaal wat je zegt van dat kneedbaar metaal. Het kan wel iets hebben, maar gelukkig is dit een cosmetisch stukje 😉
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
@ ornament, als jij me kan vertellen hoe dan pas ik het aan, ben niet zo'n forum held hoor 

Mag ik het ook uitleggen...... Bovenin het kadertje waar je een reactie tiept (?) staat derde van achter een fotokadertje links van het film rolletje. Als je daar nou eens op klikt. Dan krijg je de mogelijkheid een foto van internet te halen en uit bestand. Die uit bestand moet je hebben. Wel even geduld hebben want soms duurt het even. Als het langer dan een halve dag duurt even je computer opnieuw opstarten en vol geduld weer aan de slag gaan.

Mocht je een foto verkeerd hebben gekozen zal je naar geavanceerd moeten om daar helemaal onder aan de foute er uit te halen.

Hou vol, vooral dat, dan kunnen wij blijven genieten van een prachtige restauratie ook over enkele jaren. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.