Schakelautomaat problemen

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
hallo

Naar lang speuren op markplaats voor weinig een schakelautomaat op de kop getikt.
De afzuiger ( Spero 2pk )en de combi ( Robland lx 310) aangesloten op de automaat, kom ik tot het volgende probleem;bij starten van de combi gaat de afzuiger niet automatisch aan :eek: , de aanknop blijft er niet in.Bij handmatig starten van de afzuiger slaat die wel naar 8 sec.af bij uit uitzetten van de combi :!: .
Ik hoor wel bij het afslaan van de afzuiger een `klik`in de aan/uit schakelaar, dus ik vermoet dat de schakelaar op de afzuiger niet geschikt is voor een schakelautomaat.Zijn er leden wie dit eerder hebben ondervonden.Wie weet hier een oplossing voor om dit euvel aan te pakken/omzeilen b.v.d.

m.v.g. Geurt.


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Geurt,

Wat voor soort schakelaar zit er op je afzuiging ? Als hij niet al te oud is, vermoedelijk een met twee drukknoppen (groen en rood). Deze schakelaars zijn niet geschikt om te gebruiken met een automaat. Ze moeten namelijk mechanisch ingeschakeld worden door er op te drukken. Bovendien zijn ze voorzien van een beveiliging tegen herinschakelen. D.w.z dat indien bij een lopende machine de voedingsspanning weg zou vallen, de schakelaar weer naar zijn nulstand gaat zodat bij het terugkomen van de voedingsspanning de machine niet weer vanzelf gaat lopen, maar weer bewust met de hand ingeschakeld moet worden. Een manier om dit te omzeilen is het laten vervallen van de schakelaar, dwz stekker direkt op de motor. Als je dan de afzuiging wil laten lopen zonder dat er een machine loopt moet je hem telkens uittrekken en in een gewoon stopcontact steken. Een andere manier die wel een beetje kennis van zaken vereist ,is een tweede stekker parallel monteren tussen motor en originele schakelaar.
Dan heb je zowel autobedrijf als handbediening.

Ed
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hoi Ed

Bedankt voor je uitleg , het is helemaal duidelijk.De machine is 3 jaar oud, de schakelaar wie jij beschrijft klopt helemaal.Ik zal best aan een andere schakelaar moeten wil ik de automaat gebruiken zoals het hoort. Of jou optie om er een stekker tussen `laten` zetten. Ik zie dat met die losse stekker rechtstreeks naar de motor niet zo zitten.

m.v.g. Geurt


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------------------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.