Douglas overkapping aan werkplaats met eiken poort

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Al even snel een topic aangemaakt. De foto's volgen nog wel.
2 projecten tegelijk bezig:

- op de avondschool ben ik de poort aan het maken, deels vertrokken van bolen en deels van viergeschaald hout probeer ik een dubbel opendraaiende eiken poort te maken in een bestaand bijgebouw. Alles is bijna geschaafd, over 2 weken de pennen en gaten maken en dan kan het ineensteken beginnen!

- thuis de douglas overkapping samen met een nieuw dak op datzelfde bijgebouw aan het plaatsen. Er komen pannen op een lage helling op te liggen, dus het spel moet wel wat kunnen dragen. Daarom gekozen voor staanders en liggers van 20x20 en 3 gordingen van 22,5x7,5. Dit voor een totale ruimte van 800x600. De helft open (lounge) en de helft dicht (werkplaats/ tuinhok).

Nog veel werk voor de boeg, wat een geluk met dit mooie weer.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Mooie klus volgens mij :) Ik wacht in spanning op de foto's.
Zo'n zelfde klus staat bij mij op de lijst voor volgende zomer/of die erna...
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_0851.jpg

IMG_0857.jpg
Zelf betonpoeren aan het maken. Deze steken uit de grond uit, en worden nog ingestort in de fundering.

IMG_0850.jpg
Pen aan een 20-er

IMG_0860.jpg
Rechts het schuurtje, links moet de open ruimte komen (was er vroeger ook, maar in heel slechte staat).
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_0855.jpg
Zelf betonpoeren gegoten met draadijzers
IMG_0882.jpg
Het resultaat. Vanboven proberen schoon af te werken met schuine rand en Romeinse cijfers.
IMG_0948.jpg
De 20-ers rechtgezet.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Leuk om wat mensen van bouwinfo hier ook te zien. Ziet er alvast veel belovend uit!

Wat heb je gebruikt als samenstelling voor je beton? Ik werk hier meestal met mengeling (grind + zand), maar neem aan dat je kift gebruikt hebt?
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Gewoon zelf zakjes gemengd met de betonmixer: 1 cement, 2 rijnzand, 3 grind. Poeren zijn 50x20x20.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Het viel me op dat je poeren zeer egaal zijn. de mengeling die ik gebruik is meestal met grove kiezel, vandaar de vraag.

Het is me niet geheel duidelijk waar je nu de romeinse cijfers gaat voorzien? Deze moeten nog voorzien worden, toch?
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Worden de balken in zo'n constructie met die ijzeren plaatjes aan het draadeind in de poeren vastgemaakt? (balken op de poeren draaien) Of is het een kwestie van gat in de kopse kant van de balk en vertrouwen op het gewicht?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Cool die link !

ik heb reeds mijn constructie neergezet, maar toen zelf beton poeren gekocht :) scheelt veel gedoe en tijd en zal vast 2x zo duur zijn geweest. zijn erg verschillend in prijs, kwaliteit en afwerking, maar doorgaans zo'n 30-40 euro per stuk incl bevestigingsmateriaal (paaldrager en draadeinde).

overigens wel slim gedaan met die bekisting en de paaldrager aan de buitenkant te gebruiken om ervoor te zorgen dat het draadeind er netjes recht insteekt. Heb je nog moeren aan de binnenkant gedaan om te ankeren?
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Worden de balken in zo'n constructie met die ijzeren plaatjes aan het draadeind in de poeren vastgemaakt? (balken op de poeren draaien) Of is het een kwestie van gat in de kopse kant van de balk en vertrouwen op het gewicht?

Jep, de balken worden aan de draadeinden vastgemaakt met die plaatjes.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
overigens wel slim gedaan met die bekisting en de paaldrager aan de buitenkant te gebruiken om ervoor te zorgen dat het draadeind er netjes recht insteekt. Heb je nog moeren aan de binnenkant gedaan om te ankeren?

Bedankt voor het prijzen van mijn kunde! Aan het einde van elk draadijzer is een metalen plaatje van 15*15cm gelast, zodat hij stevig verankerd zit.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_1021.jpg
Een stapje verder. Balk, extra staander en korbelen gemonteerd. Dit was niet de bedoeling van ze met pen en gat te maken, heb dit dan ook niet gedaan. Er komt nog een 2de balk, daar is een uitsparing voor voorzien in die extra staander:
IMG_1019.jpg
Die balk zal de gordingen dragen.

Is het nodig om ook korbelen te voorzien aan voor- en achterkant?
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_1066.jpg

IMG_1070.jpg

IMG_1072.jpg

Weer een stukje verder: de kepers erop. Nu terug verder opmetselen, en onderdak en pannen erop!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Is het nodig om ook korbelen te voorzien aan voor- en achterkant?


ligt eraan hoeveel beweging er nu in zit en hoeveel gewicht er aan de bovenzijde toegevoegd wordt. Het zal steviger zijn wanneer je dat wel doet en daardoor minder bewegen. Maar als je de balken tegen de muur hebt staan en verankerd met de muur, dan denk ik dat het wel voldoende zal zijn. Je zit vast niet in aardbeving gebied zoals noord groningen?!

Mijn ervaring met een vergelijkbare constructie (12x12) als staanders is dat er wel wat beweging in blijft zitten als je ze op de poeren gesteld hebt. schud er maar eens aan :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.