Ontwerp eikenhouten Plantenbak Sociaal buurt Project/ Pilot in Amsterdam

MihalySchroth

Nieuw lid
5 okt 2016
8
0
Beste allemaal,

als nieuweling op het forum ben ik nieuwsgierig of jullie kan 'lastigvallen' met het volgende:

ik (als lid winkeliersvereniging Maasstraat in Amsterdam) ben vorig jaar begonnen met een sociaal buurtproject met de Diaconie & GGZinGeest. Het idee is om 4 bloembakken (1 meter bij 1 meter, 1 meter hoog) op een kruispunt te plaatsen.

Het eikenhout komt uit het Amsterdamse Bos, zal gemaakt worden door praktijkcentrum in Amsterdam Zuid (door werkloze jongeren onder begeleiding van werkmeesters), en zal onderhouden worden door buurtbewoners met een GGZ achtergrond. Als de pilot goed uitpakt, zal het verder worden uitgebreid (rest van de straat & misschien elders in Amsterdam).

Ik kan natuurlijk zelf plaatjes etc vinden op de verschillende websites...maar een eigen ontwerp lijkt me veel leuker, natuurlijk op basis van bestaande ontwerpen (in sketchup).

Ik zou graag meerdere ontwerpen willen voorleggen aan de werkmeesters en derden. Is dat iets voor dit forum?

Met vriendelijke groet,

Mihaly Schroth
Initiator Maasstraat Sociaal
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Wat meer info is wel lekker. Afmetingen van het hout en een fototje. Foto's van de plaats delict. Wat komt er in of anders gezegd waar komt de bodem. Is het mischien slim om met ibc container tweedehands te werken als basis en daar een bak om heen te ontwerpen.
Wat heb je aan zwaar materieel bij de hand of gaat alles met de hand. Oftewel moeten de onderdelen licht uitgevoerd worden en handzaam zijn of één lompe bak omdat je een kraan hebt.
 

MihalySchroth

Nieuw lid
5 okt 2016
8
0
Wat meer info is wel lekker. Afmetingen van het hout en een fototje. Foto's van de plaats delict. Wat komt er in of anders gezegd waar komt de bodem. Is het mischien slim om met ibc container tweedehands te werken als basis en daar een bak om heen te ontwerpen.
Wat heb je aan zwaar materieel bij de hand of gaat alles met de hand. Oftewel moeten de onderdelen licht uitgevoerd worden en handzaam zijn of één lompe bak omdat je een kraan hebt.

Duidelijk Jeroen!

- In de bijlage is de plaats delict te zien. Het is een druk kruispunt van de Maasstraat (ongeveer 110 winkels).
- Het is de bedoeling om bloemen te plaatsen, echter, dan ben je in de winter wat beperkt m.b.t. de keuze. Indien het alleen gaat om bloemen, dan lijkt me de bodem minder diep. Ik ben daar nog niet helemaal uit eerlijk gezegd.
- m.b.t. het plaatsen zat ik te denken aan 2 oplossingen: middels ringen takelen, of met een heftruck (in dat geval moeten eronder 2 gleuven komen voor de heftruck lepels). Ik ga daar morgen in overleg over met de gemeente.
- de Gemeente reiniging moet eronder kunnen komen (bijv. met een bladblazer) om schoon te kunnen maken (moet dus op poten staan, vrij van de grond).
- Materiaal; eikenhout
- er moet aan 2 kanten een zitmogelijkheid zijn (ofwel een bank aan de bak vast).
- een mogelijkheid om in de bank een uitsparing te maken om bijv. klein gereedschap in op te slaan (wat op slot kan).
- helaas, het moet tegen een stootje kunnen (het blijft Amsterdam)
- Het zou mooi zijn als het ontwerp past in het straatbeeld (Amsterdamse school/ Berlage)
- Op de plantenbak moet de verkorte St. Andrieskruisen van amsterdam staan (kan misschien mooi met hout, cortenstaal of rvs)
- tevens een ruimte/ uitsparing om bijv. middels een rvs bordje sponsoren/buurtbewoners e.d. te noemen
- rvs schroeven etc

Ik heb in de bijlage een foto van een rechthoekige bak, maar een design met horizontale dunne laten met een uitsparing ertussen.....is dat ook mogelijk met eiken? Of blijft het bij horizontale/verticale planken van bijv. 20cm?

Een hele hoop informatie & ik hoop dat je er iets aan hebt/mee kan.


Groet!

Mihaly
 

Bijlagen

  • IMG_2705.jpg
    IMG_2705.jpg
    89 KB · Weergaven: 192
  • IMG_2704.jpg
    IMG_2704.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 191
  • IMG_2703.jpg
    IMG_2703.jpg
    63 KB · Weergaven: 193
  • IMG_2702.jpg
    IMG_2702.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 192
  • il_fullxfull.799408358_jp1k.jpg
    il_fullxfull.799408358_jp1k.jpg
    103,4 KB · Weergaven: 193
Poeh...! Om daat echt iets moois voor te bedenken, eerlijk gezegd vind ik dat meer iets voor een stedenbouwkundige of een landschapsarchitect. Er zijn, vind ik, namelijk nogal wat meer factoren om rekening mee te houden, nog afgezien van het lijstje met wensen wat betreft de materiaalkeuze en dergelijke. Ik denk dan bijvoorbeeld aan hoogte: om het uitzicht en dus de veiligheid te bewaren, aan formaat: om zowel mooi en opvallend als doeltreffend en functioneel te zijn. Maar ook, beslist niet onbelangrijk: plantkeuze. Dat is dan direct ook mijn vak, als hovenier. De planten maken of breken het volledige ontwerp. Niet alleen de plantkeuze zelf, maar ook qua verzorging. Kleine ondiepe bakken moeten regelmatig water gegeven worden, grote bakken zijn niet te verplaatsen maar bieden veel meer mogelijkheden met het inplanten.

En, last but not least, wat zijn de mogelijkheden of de beperkingen van de bouwers? Een prachtig ontwerp heeft namelijk ook een uitvoerder nodig die het ontwerp begrijpt en niet alleen het gereedschap hanteert.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een leuk idee om het in de Berlage/Amsterdamse stijl te laten zijn is in de randen van de bakken het profiel te laten terugkomen van de kozijnen/deurstijlen in de buurt bijv.
En dan laat je in de rand in het klein de Andrieskruizen maken of op een plaatje kan ook natuurlijk, da's wat makkelijker denk ik, brons lijkt me mooier in dit geval dan rvs en dat krijgt een mooi patina na verloop van tijd.
Ook een goede start is je te laten inspireren door Hildo Krop die toen een bekende stadsbeeldhouwer was en veel in oud zuid gedaan heeft.
Als oud Amsterdammer vraag ik me wel af of het een goed idee is om gereedschap op te slaan in een uitsparing en waarom dat nodig is?
Als de bakken en banken geplaatst zijn dan is het toch goed?
Helaas heb ik geen ontwerpsoftware dus daar ik geen bijdrage aan leveren.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een mooi project!
Ik heb geen verstand van de planten die er in komen, maar de Amsterdamsche School vind ik wel een mooie architectuur.
Op wat schetsen na, kom ik met ontwerpen nooit veel verder dan een idee en zie daarna tijdens het bouwen wel verder.
Mocht ik toch ineens een idee krijgen dan schets ik wat.

Veel succes er mee.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Leuk project! En ook een leuke locatie, das bij mijn familie om de hoek, wellicht kan ik het eindresultaat nog eens aanschouwen aangezien ik Amsterdam verder zo veel mogelijk vermijd *grinnikt*
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.