Bouw huis gevel afwerking Siberisch Lariks / Red Cedar

guru3d

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
Hallo allemaal,

Na flink puzzelen en zoeken toch maar eens een vraag hier stellen.

Ik zit in de besluitvorming van de aankoop van een huis (projectmatig). Een modern duurzaam huis, houtskelet bouw met de buitengevels afgewerkt met Siberisch Lariks (of misschien Red Cedar).

De opzet van het huis is prachtig, het zal een plaatje voor de ogen worden met dat prachtige effect van hout. Echter sluipt de levensduur van de gevel bekleding me telkens in het achterhoofd. De afgelopen dagen dagen heb ik veel gezocht van wat ik nou voor levensduur van de gevel bekleed met Siberisch Lariks mag verwachten. Ik zit zelf in de techniek en heb echt de ballen verstand van houtwerk etc, vandaar zoek ik wat advies van mensen die er echt iets van begrijpen. Deze forum leek me bij uitstek de juiste voor mijn vraag.

Mijn twijfel zit hem in de levensuur van de gevel bekleding, wat mag ik realistisch verwachten van zowel onbehandeld en zegge waxedwood Siberisch Lariks als het gaat om gebruiks duur. Is het echt zo dat na een jaar of 20 ~ 25 de gehele gevel vervangen worden met een nieuwe ? Of hebben jullie zoiets van, nee joh .. dat gaat veel langer mee. Het huis zal vrijstaand zijn in een landelijk gebied, en dus onderhevig aan weersinvloeden.

Het huis kopen zal een gigantische investering vergen, echter als om de 20~25 jaar de gevel bekleding opnieuw vervangen moet worden, ja dan moet ik er nog eens goed over na denken.

Wat denken jullie ?

Vriendelijk dank,

Hilbert
 
P

Pel

Guest
Het valt en staat hoe dik is de gevel bekleding, en niet te vergeten onderhoud!

Groet Pel.
 

guru3d

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
Hallo Pel,

Dikte dacht ik zal iets van 3cm zijn, we kunnen uitgaan van goede duurzame kwaliteit. VWB onderhoud, ...ja de een zegt niets aan doen, de ander zegt beitsen, weer een ander zegt af en toe even met een harde borstel erover en laten vergijzen. Nou, even borstelen gaat de levensduur niet verlengen iig :) Wat voor onderhoud zie je voor je ?
 
P

Pel

Guest
Sorry, maar ik ben geen schilder, maar met Nederlands, Belgisch klimaat zou ik er toch iets van buitenbeits opzetten, maar dat kun je beter aan een schilder vragen, of er zijn misschien forumleden die daar een antwoord op hebben. Er is hier een forumlid die padoek gebruikt heeft, en die laat het vergrijzen.

Groet Pel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je er iets op doet dan moet je dat om de 3 a 4 jaren opnieuw lichtjes opschuren en herbehandelen, vergeet dat niet. Dat kan een week werk zijn en producten van kwaliteit gaan je honderden tot duizenden euro's kosten afhankelijk van de oppervlakte. En zeker nooit één jaar te veel uitstellen of je bent vertrokken om alles er volledig af te schuren en opnieuw 3 lagen aan te brengen.

Het voordeel is natuurlijk wel dat je het uitzicht kan beheersen maar het blijft onderhoudsintensief.

Ik vind het persoonlijk paradoxaal om "exotische" duurzame houtsoorten te gaan importen om er dan toch een chemische behandeling op te doen. Dan kan je evengoed vulgaire den gaan gebruiken want de duurzaamheid van het hout dat eronder ligt maakt dan niet veel meer uit.
De verleiding is groot om er iets op te doen want je denkt goed te doen, maar soms blijf je er beter van af. Mijn schoonouders hebben op hun ceder gevel beplanking olie willen doen om het uitzicht te houden. Na een paar weken begon stond het vol met zwarte vlekken door de hoge vochtigheid (bos) dan hebben ze het moeten schuren en behandelen met vernis. Nu zijn ze levenslang veroordeeld om dat om de X aantal jaren te vernieuwen en dat kost een fortuin.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
er staat hier bij mij 100 meter verder een huis met Red Cedar erop wat in 1990 is gebouwd, dit is onbehandeld en dus vergrijsd. Het enige onderhoud wat hij aan deze gevel bekleding heeft is af en toe, hier en daar de borstel er langs halen op plekken waar wel eens wat blijft zitten door spinnen of ander organisch spul, het huis staat langs een rivier en het staat er nog prachtig bij.

In die rivier liggen ook meerdere woonarken in die ook met Red Cedar zijn bekleed, ook daar weet ik er 3 die er sinds 1990 liggen en er ook nog allemaal prima uitzien.
De eerste, waarvan ik weet, die pas een nieuwe buitenkant heeft gekregen, was meer dan 40 jaar oud.

Zelf heb ik ook een woonark maar dan met sidings van Eternit erop.
 

guru3d

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
Nou de keuze gaat vallen op Siberisch Lariks welke een waxedwood behandeling krijgt om het te verduurzamen. Onder hoge druk persen ze er dan een wax in. Laten we hopen dat het idd een jaartje of 30~40 mee gaat :)
 
P

Pel

Guest
@hilbert, je hebt je keus al gemaakt, maar western red cedar is ook een hele duurzame houtsoort, misschien even het informeren waard?

Groet Pel.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
wij hebben inderdaad onbehandelde padoek gehangen. Met zijn 50 euro/m² al wel wat prijziger (al kan ik niet vergelijken met andere soorten...).
We hebben sib. lariks overwogen maar mijn baas heeft dat tegen zijn huis en dat is lelijk bruin "vergrijsd"...we zijn nog steeds erg verliefd op de mooie zilver grijze kleur.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Er is ook inheems Red Cedar, dat qua prijs zeer concurrerend schijnt te zijn. Van Leersum in Burgum kan dat leveren.

Persoonlijk vind in onbehandeld RC heel mooi en dat dan blijvend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.