Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Heb je eigenlijk vloerverwarming? Dan houdt de massieve droom uiteraard meteen op.

Ik heb gelijmd samengesteld parket op vloerverwarming, en dat ziet er na 10 jaar nog superstrak uit.

(En ja, hoewel het oog ook wat wil is dat eigenlijk nog altijd een slecht idee want hout isoleert. Maar niet zo goed als de PUR aan de andere zijde )

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    Dit komt omdat de vloer één wordt met de vaste vloer. Er is bijna geen loopgeluid.
    Volgens mij geeft dit juist meer (contact)geluid dan een zwevende vloer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ondertussen zijn we meer dan 2 jaar later... En de vloer ligt er (al anderhalf jaar ondertussen). Ondanks het voornemen foto's te nemen tijdens de werkzaamheden schiet het er in de praktijk meestal aan over. Heb er in dit geval toch een paar genomen. Nu toevallig teruggevonden tijdens het zoeken van een foto voor een ander topic.

Ben uiteindelijk ten rade gegaan bij een paar gerenomeerde parketteurs. vloer is opgebouwd: chappe - eencomponents parketlijm - mozaïekparket als ondervloer - nog eens parketlijm - 9mm franse eik 19cm breedte, verlijmd + genageld met minibrads.

Afwerking: gaten gestopt (alleen de grote die doorkijk gaven naar de ondervloer, kleine gelaten om wat meer charme aan de vloer te geven), initieel begonnen in 1 kamer met de parket te schuren (parketschuurmachine / bandschuurmachine, ontevreden over resultaat (te steriel - te strak), overgeschakeld naar het echte werk (volledige vloer met de hand geschraapt), daarna in de olie gezet met woodboy. Tevreden over resultaat.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG1718_BURST002_COVER.jpg
Bekeken:   147
Grootte:   43,2 KB
ID:        84858Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG1719.jpg
Bekeken:   145
Grootte:   70,8 KB
ID:        84859Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG1723.jpg
Bekeken:   144
Grootte:   39,5 KB
ID:        84860Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG1728.jpg
Bekeken:   141
Grootte:   35,9 KB
ID:        84862Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG1726.jpg
Bekeken:   146
Grootte:   62,0 KB
ID:        84861

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    En de afwerking:

Naam:      PICT0275.jpg
Bekeken:   143
Grootte:   85,5 KB
ID:        84863Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0277.jpg
Grootte:   72,7 KB
ID:        84865Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0276.jpg
Grootte:   80,3 KB
ID:        84864Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0278.jpg
Grootte:   76,8 KB
ID:        84866Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0282.jpg
Grootte:   75,5 KB
ID:        84867Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0289.jpg
Grootte:   51,6 KB
ID:        84868

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Resultaat (is eigenlijk niet zo makkelijk te vatten op foto):

Sommige plaatsen moeten nog laatste laag olie krijgen (aantal kamers is in gebruik, andere moeten nog afgewerkt worden: laatste afwerklaag na afwerking kamers). Foto's geven sommige plekken doffer weer dan in werkelijkheid. Het gekrabde resultaat is levendiger, nerf komt veel beter tot uiting, vloer zit vol discrete imperfecties etc. Naargelang lichtinval is weerspiegeling compleet anders. Geschuurde vonden we hier te steriel.

Naam:      PICT0292.jpg
Grootte:   51,4 KB
ID:        84870Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0291.jpg
Grootte:   46,3 KB
ID:        84869Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0293.jpg
Grootte:   63,9 KB
ID:        84871Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0295.jpg
Bekeken:   147
Grootte:   56,9 KB
ID:        84873Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      PICT0296.jpg
Grootte:   48,1 KB
ID:        84874
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails PICT0294.jpg  
    Laatst gewijzigd door brt; 11-02-19 om 13:05.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    Resultaat (is eigenlijk niet zo makkelijk te vatten op foto):
    Ik vind het er goed uit zien. In het vorige huis hadden wij een massief eiken vloer die inderdaad met parketveren op spanning werd gehouden. Dat ging op de meeste plaatsen redelijk goed, maar wij hadden inderdaad kieren waar vuil in bleef zitten. Nieuwe bewoners hebben alles eruit gehaald en opnieuw gelegd (aangevuld met nieuw hout ivm extra uitbouw).

Ik heb parket gelegd m.b.v. https://www.elastilon.com/en/elastilon. Dat is een soort ondervloer waarop je de planken kleeft.
    Totaal geen kieren bij wisselen van de seizoenen, het is wel semi-massieve parket, kwartiers gezaagd. Enkel verlijmd op de kopse kanten.
    Boven heb ik die zwevend gelegd op van die groene (PU?) platen ondervloer en het resultaat is duidelijk minder goed, de vloer werkt en 'veert' meer.
    Waarom wil je trouwens per se massieve parket? Hier een toplaag van 5mm eik, in nog geen 100 jaar schuur je daar door.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    Ik vind het er goed uit zien. In het vorige huis hadden wij een massief eiken vloer die inderdaad met parketveren op spanning werd gehouden. Dat ging op de meeste plaatsen redelijk goed, maar wij hadden inderdaad kieren waar vuil in bleef zitten. Nieuwe bewoners hebben alles eruit gehaald en opnieuw gelegd (aangevuld met nieuw hout ivm extra uitbouw).
    Wij zijn in elk geval tevreden....

Ik had voor het plaatsen van dit topic eigenlijk nog nooit gehoord van parketveren. Omdat het toch relatief serieuze werken betrof ben ik te rade gegaan bij een paar gerenomeerde parketteurs. Deelden allemaal dezelfde mening: lijmen van 9mm massief op ondervloer of lijmen van een meerlaagse op de chappe. Parketveren werden onmiddellijk weggelachen in mijn situatie. Planken van dikker dan 9mm waren ook geen optie: werken harder, de slijtlaag is bij een dergelijke plank ook 9 mm (de onderste 9mm zijn de langsgroeven gezaagd) (is enkel aan de orde als de vloer dragend moet zijn, op een balkenlaag dus). Zwevend plaatsen kon eventueel met meerlaagse, maar zou meer geluid geven.

@ olivier

Over massief kan je wel twijfelen. De professionelen waar ik langs ging plaatsen meer meerlaagse parketten dan massieve. Reden om ook meerlaagse te nemen waar massief zou kunnen is de arbeidsintensiviteit en bijhorende kost als je iemand moet betalen om het te doen. Bij één parketbedrijf werd het mooi samengevat: een meerlaagse in topkwaliteit kost ongeveer evenveel aan materiaal als een massieve + ondervloer + extra lijmlaag. De plaatsingskosten van de massieve zijn al snel drie keer zo hoog. Meerlaagse in dergelijke kwaliteit gaat minstens 1 mensenleven mee. Massieve nog langer. Ik heb gekozen voor massief, misschien een beetje uit snobisme, ook een beetje met in het achterhoofd zat dat ik de vloer misschien wilde gaan schrapen (alhoewel dat dit met een meerlaagse in principe ook moet kunnen), ik wilde graag ter plaatse afwerken en vlot kunnen bijwerken (kan ook bij meerlaagse systemen) en wilde onbeperkte mogelijkheden om overgangen naar andere ruimtes te maken (tweede deel van huis wordt later gedaan). Ten slotte moest ik mijn uren niet tellen (hoewel ik altijd tijd te kort heb) en kan ik de overschot van de massieve veel vlotter in de werkplaats opgebruiken dan een meerlaagse. En ik wilde dit stiekem toch eens 'doen' (traditioneel plaatsen). Enfin de keuze massief - meerlaags is héél relatief en er zijn zeker zoveel argumenten voor meerlaags als voor massief.

Forum Rechten