Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Hybride Weergave

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012

Vraag opbouw vloersysteem massieve vloer / parket op chape... Ondervloer & plaatsing

Hallo, sorry als ik een en ander over het hoofd zag bij het gebruik van de zoekfunctie.

Graag jullie advies bij het zelf plaatsen van een plankenvloer. In ruil daarvoor foto's en verhaal van het project rond het einde van het jaar.

Het betreft een stuk van de bovenverdieping van een nieuwbouwwoning. Ruimte is voorzien van chape die goed ligt en droog is (10jr geleden geplaatst). Hoogte van de vloer maakt niet zoveel uit. Alles moet nog aangekocht worden. Het zal sowieso gaan om een massieve eiken vloer. Planken van 18 - 22 mm dikte. Breedte nog te bepalen, maar voorkeur gaat naar brede planken (die dus hard werken....). In de chape zitten veel leidingen. Boren of schroeven in de chape is geen optie.

Vraag 1: Welke ondervloer is het beste: eiken mozaïekparket verlijmen op chape + opschuren (meer werk, maar eik op eik...) of multiplex platen op chape verlijmen. In het geval van multiplex: welke dikte? 5mm? 8mm? 12mm? Totale hoogte vloersysteem is niet zo belangrijk: onder de deur komt een dorpel in zelfde materiaal die sowieso een hoogteverschilletje naar de hal zal moeten opvangen, ik kan hier mee spelen. In het geval van multiplex: mag je de platen (ongeveer 2.5 x 1.2m) eens doorzagen om ze wat hanteerbaarder te maken of beter niet?

Vraag 2: Nagelen + lijmen: welke dikte van brads / minnibrads / koploze nageltjes wordt hiervoor gebruikt? (minibrad pistool vn hewitool heb ik, eventueel bereid ander pistool aan te kopen). Ga enkel in de groef van de planken nagelen....

Vraag 3: Een vs tweecomponenten lijm. We gaan wellicht voor brede planken. De meeste fabrikanten van parketlijm bevelen vanaf een bepaalde breedte (18 -20cm.... Vrouw had planken van 26cm breedte gezien...) een tweecomponentenlijm aan. Is dit doenbaar of beter vrouw overtuigen om voor beperkte breedte te gaan en met eencomponentsproduct werken. Stel dat ik voor een tweecomponentsproduct zou gaan: moet de ondervloer dan ook met een tweecomponentsproduct verlijmd worden op de chape of mag je hier gewoon een eencomponentslijm gebruiken? Toevallig iemand goede ervaring met bepaald merk parketlijm?

Vraag 4: Toevallig iemand ervaring met een van volgende handels in plankenvloeren Belat te Peer (Be) / De plankerij te Hulshout (Be) / Vreven Vloeren te Neerpelt (Be) of Feja parketvloeren te Sint Niklaas (Be). Of heeft er iemand een goede tip, handel liefst regio Limburg - Vlaams Brabant - Antwerpen, of een goed uur rijden vanuit Diest.

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd & medeleven...
    Laatst gewijzigd door brt; 04-10-16 om 15:44.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou een zwevende vloer nemen, zoals ze dat noemen, parket bedrijven hebben speciale onder vloeren, zorg dat je droog eiken vloerdelen koopt, anders krijg je er nog grijze haren en heel veel werk mee. Meet ook het vocht gehalte in het huis.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Het is de bedoeling met massieve planken te werken (dus geen meerlaagse parket). Is het een gangbare praktijk van een eiken plank van rond de 20mm dikte zwevend te leggen??

Wat bedoel je met vochtgehalte in huis meten? Omgevingslucht? Huis is al 9jaar bewoond. Denk dat er behalve de gangbare schommelingen van een bewoond huis geen droging meer gaat optreden... Las op een site van een houtleverancier dat de planken best zo snel mogelijk na leveren geplaatst worden. Veronderstel dat dit is omdat de plank beter nog iets kan drogen dan nog iets kan uitzetten na het plaatsen?

Groeten,

Bert
    Laatst gewijzigd door brt; 04-10-16 om 19:39.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    De planken komen die gewoon koud tegen elkaar of hebben ze een veer en een groef? Vocht meet je met een vochtmeter, als de vloer een behoorlijk hoog vocht gehalte heeft trekken jou planken alle kanten op. Normaal leggen ze eerst een ondervloer, daar komen de planken met groef en veer op liggen, aan de kanten moet je minimaal 1,5 cm tot 2 cm vrij laten hout is een natuur product en het werkt. Maar ik ben er ook geen speciallist in, dit heb ik gezien bij een vriend van mij, zijn vrouw wou de vloer er zo snel mogelijk er in, dit terwijl het huis nog erg vochtig was, het huis was net gestuukt. Hij heeft hem er meen ik een keer of vier uitgehaald en er weer ingelegd, terwijl ik en andere het afgeraden hadden om hem zo snel te leggen.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Bedankt voor reactie Pel.

Iemand ervaring met 'traditioneel' plaatsen van parket / plankenvloer, gespijkerd + verlijmd op ondervloer?

Ik heb massieve beuk (tand en groef) van 16 mm dik, 10 en 14 cm breed rechtstreeks verlijmd op de chape in 2005 en 2013. Beide keren gebeurde dit met lijm van Basin. De laatste keer met deze: http://www.basin.be/producten/parket...sicoll-stp-850 .
    De beuk kwam van Swennen in Neeroeteren:http://interieurbouwswennen.be/parket/ .

En mijn zus heeft massieve eiken planken laten verlijmen op de chape door Beulen in Hasselt: http://www.beulen.be/

Succes! Johan
    Laatst gewijzigd door bruine_beer; 04-10-16 om 23:10. Reden: Aangevuld

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Waarom wil je perse verlijmen? Massieve delen kunnen prima los liggen op een ondervloer. Scheelt beneden ook een hoop geluid.

Als je wil lijmen, kan je volgens mij beter een niet-massieve vloer nemen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zoektocht op internet leverde volgend boekje met plaatsingsvoorschriften op:

http://fvb.constructiv.be/~/media/Fi...ingen_2014.pdf

Ga het vanavond eens rustig lezen, maar snel lezen leerde toch dat het volgens deze mensen af te raden is om een massieve plankenvloer zwevend te plaatsen (pagina 10 in bovenvermelde publicatie) omwille van werking van het hout.

Groeten,

Bert

Even een 'snelle reactie': ik heb afgelopen jaar een huis gekocht waar in een kamer en gang een vloer in lag die op de ondervloer geschroefd was, en waarvan de planken onderling verlijmd waren. Toch is het werken van hout niet tegen te gaan: er zaten enorme kieren tussen de planken, en wanneer daar eenmaal vuil inkomt sluiten ze ook nooit meer aan. In de kamer naast deze vloer lag van hetzelfde hout een vloer die met parketveren geklemd was; dat zag er nog prachtig uit. Ik heb de gelijmde vloer er uit gehaald, en er een nieuwe vloer ingelegd, deze ook met parketveren (gekocht bij Limmie's vloeren, hij heeft 2 soorten. Welk je moet gebruiken hangt af van de grootte van je oppervlak) geklemd. Tot nu toe gaat dat prima, ik kan aan het plankje dat bij de trapopening zit zien dat de vloer krimpt en uitzet, maar er komen geen naden.

Ik heb parket gelegd m.b.v. https://www.elastilon.com/en/elastilon. Dat is een soort ondervloer waarop je de planken kleeft.
    Totaal geen kieren bij wisselen van de seizoenen, het is wel semi-massieve parket, kwartiers gezaagd. Enkel verlijmd op de kopse kanten.
    Boven heb ik die zwevend gelegd op van die groene (PU?) platen ondervloer en het resultaat is duidelijk minder goed, de vloer werkt en 'veert' meer.
    Waarom wil je trouwens per se massieve parket? Hier een toplaag van 5mm eik, in nog geen 100 jaar schuur je daar door.

Forum Rechten