Vraag opbouw vloersysteem massieve vloer / parket op chape... Ondervloer & plaatsing

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Vraag opbouw vloersysteem massieve vloer / parket op chape... Ondervloer & plaatsing

Hallo, sorry als ik een en ander over het hoofd zag bij het gebruik van de zoekfunctie.

Graag jullie advies bij het zelf plaatsen van een plankenvloer. In ruil daarvoor foto's en verhaal van het project rond het einde van het jaar.



Het betreft een stuk van de bovenverdieping van een nieuwbouwwoning. Ruimte is voorzien van chape die goed ligt en droog is (10jr geleden geplaatst). Hoogte van de vloer maakt niet zoveel uit. Alles moet nog aangekocht worden. Het zal sowieso gaan om een massieve eiken vloer. Planken van 18 - 22 mm dikte. Breedte nog te bepalen, maar voorkeur gaat naar brede planken (die dus hard werken....). In de chape zitten veel leidingen. Boren of schroeven in de chape is geen optie.

Vraag 1: Welke ondervloer is het beste: eiken mozaïekparket verlijmen op chape + opschuren (meer werk, maar eik op eik...) of multiplex platen op chape verlijmen. In het geval van multiplex: welke dikte? 5mm? 8mm? 12mm? Totale hoogte vloersysteem is niet zo belangrijk: onder de deur komt een dorpel in zelfde materiaal die sowieso een hoogteverschilletje naar de hal zal moeten opvangen, ik kan hier mee spelen. In het geval van multiplex: mag je de platen (ongeveer 2.5 x 1.2m) eens doorzagen om ze wat hanteerbaarder te maken of beter niet?

Vraag 2: Nagelen + lijmen: welke dikte van brads / minnibrads / koploze nageltjes wordt hiervoor gebruikt? (minibrad pistool vn hewitool heb ik, eventueel bereid ander pistool aan te kopen). Ga enkel in de groef van de planken nagelen....

Vraag 3: Een vs tweecomponenten lijm. We gaan wellicht voor brede planken. De meeste fabrikanten van parketlijm bevelen vanaf een bepaalde breedte (18 -20cm.... Vrouw had planken van 26cm breedte gezien...) een tweecomponentenlijm aan. Is dit doenbaar of beter vrouw overtuigen om voor beperkte breedte te gaan en met eencomponentsproduct werken. Stel dat ik voor een tweecomponentsproduct zou gaan: moet de ondervloer dan ook met een tweecomponentsproduct verlijmd worden op de chape of mag je hier gewoon een eencomponentslijm gebruiken? Toevallig iemand goede ervaring met bepaald merk parketlijm?

Vraag 4: Toevallig iemand ervaring met een van volgende handels in plankenvloeren Belat te Peer (Be) / De plankerij te Hulshout (Be) / Vreven Vloeren te Neerpelt (Be) of Feja parketvloeren te Sint Niklaas (Be). Of heeft er iemand een goede tip, handel liefst regio Limburg - Vlaams Brabant - Antwerpen, of een goed uur rijden vanuit Diest.


Alvast hartelijk dank voor jullie tijd & medeleven...
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou een zwevende vloer nemen, zoals ze dat noemen, parket bedrijven hebben speciale onder vloeren, zorg dat je droog eiken vloerdelen koopt, anders krijg je er nog grijze haren en heel veel werk mee. Meet ook het vocht gehalte in het huis.

Groet Pel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het is de bedoeling met massieve planken te werken (dus geen meerlaagse parket). Is het een gangbare praktijk van een eiken plank van rond de 20mm dikte zwevend te leggen??

Wat bedoel je met vochtgehalte in huis meten? Omgevingslucht? Huis is al 9jaar bewoond. Denk dat er behalve de gangbare schommelingen van een bewoond huis geen droging meer gaat optreden... Las op een site van een houtleverancier dat de planken best zo snel mogelijk na leveren geplaatst worden. Veronderstel dat dit is omdat de plank beter nog iets kan drogen dan nog iets kan uitzetten na het plaatsen?

Groeten,

Bert
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
De planken komen die gewoon koud tegen elkaar of hebben ze een veer en een groef? Vocht meet je met een vochtmeter, als de vloer een behoorlijk hoog vocht gehalte heeft trekken jou planken alle kanten op. Normaal leggen ze eerst een ondervloer, daar komen de planken met groef en veer op liggen, aan de kanten moet je minimaal 1,5 cm tot 2 cm vrij laten hout is een natuur product en het werkt. Maar ik ben er ook geen speciallist in, dit heb ik gezien bij een vriend van mij, zijn vrouw wou de vloer er zo snel mogelijk er in, dit terwijl het huis nog erg vochtig was, het huis was net gestuukt. Hij heeft hem er meen ik een keer of vier uitgehaald en er weer ingelegd, terwijl ik en andere het afgeraden hadden om hem zo snel te leggen.

Groet Pel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bedankt voor reactie Pel.

Iemand ervaring met 'traditioneel' plaatsen van parket / plankenvloer, gespijkerd + verlijmd op ondervloer?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarom wil je perse verlijmen? Massieve delen kunnen prima los liggen op een ondervloer. Scheelt beneden ook een hoop geluid.

Als je wil lijmen, kan je volgens mij beter een niet-massieve vloer nemen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Per sé is misschien niet helemaal aan de orde... Wil in elk geval massieve vloer die ik ter plaatse kan afwerken (schuren, olieën...)

Heb het nooit anders gezien dan verlijmd. Lees nu (voornamelijk Nederlandse sites) op het wereldwijde web dat het inderdaad ook wel zwevend gedaan kan worden.

Waarom ik dacht te lijmen (ook maar van het internet...):

Voordelen van verlijmd leggen:

  • De verlijmde vloer voelt kwalitatief hoogwaardig. Dit komt omdat de vloer één wordt met de vaste vloer. Er is bijna geen loopgeluid.
  • Een verlijmde vloer komt niet meer los te liggen van de vaste vloer tijdens de seizoenswisselingen en voelt het hele jaar door stabiel aan.
  • Een verlijmde vloer werkt 50% minder dan dezelfde vloer zwevend gelegd.

Nadelen van verlijmd leggen:


  • Verlijmd leggen is duurder, doordat er duurdere materialen nodig zijn en als u het eventueel laat leggen zijn de legkosten ook hoger omdat het meer werk is.
  • Indien er besloten wordt voor zelf leggen is zwevend iets makkelijker te leggen dan verlijmd.
  • Een verlijmde parketvloer, is niet meer te verwijderen zonder de hele houten vloer te slopen, de ervaring geleerd dat een vol verlijmde vloer niet heel blijft.
  • Indien een geluidsreductie verplicht is in een appartement kan er geen extra geluidsreductie met verlijmd leggen gerealiseerd worden.

Tip:
Indien het huis uw eigendom is en u niet van plan bent de vloer ooit te verwijderen en u kunt de extra kosten voor verlijmd leggen missen laat de vloer verlijmen vanuit kwaliteitsoogpunt is dit de beste manier van installeren.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even een 'snelle reactie': ik heb afgelopen jaar een huis gekocht waar in een kamer en gang een vloer in lag die op de ondervloer geschroefd was, en waarvan de planken onderling verlijmd waren. Toch is het werken van hout niet tegen te gaan: er zaten enorme kieren tussen de planken, en wanneer daar eenmaal vuil inkomt sluiten ze ook nooit meer aan. In de kamer naast deze vloer lag van hetzelfde hout een vloer die met parketveren geklemd was; dat zag er nog prachtig uit. Ik heb de gelijmde vloer er uit gehaald, en er een nieuwe vloer ingelegd, deze ook met parketveren (gekocht bij Limmie's vloeren, hij heeft 2 soorten. Welk je moet gebruiken hangt af van de grootte van je oppervlak) geklemd. Tot nu toe gaat dat prima, ik kan aan het plankje dat bij de trapopening zit zien dat de vloer krimpt en uitzet, maar er komen geen naden.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Heb je eigenlijk vloerverwarming? Dan houdt de massieve droom uiteraard meteen op.

Ik heb gelijmd samengesteld parket op vloerverwarming, en dat ziet er na 10 jaar nog superstrak uit.

(En ja, hoewel het oog ook wat wil is dat eigenlijk nog altijd een slecht idee want hout isoleert. Maar niet zo goed als de PUR aan de andere zijde :) )
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ondertussen zijn we meer dan 2 jaar later... En de vloer ligt er (al anderhalf jaar ondertussen). Ondanks het voornemen foto's te nemen tijdens de werkzaamheden schiet het er in de praktijk meestal aan over. Heb er in dit geval toch een paar genomen. Nu toevallig teruggevonden tijdens het zoeken van een foto voor een ander topic.

Ben uiteindelijk ten rade gegaan bij een paar gerenomeerde parketteurs. vloer is opgebouwd: chappe - eencomponents parketlijm - mozaïekparket als ondervloer - nog eens parketlijm - 9mm franse eik 19cm breedte, verlijmd + genageld met minibrads.

Afwerking: gaten gestopt (alleen de grote die doorkijk gaven naar de ondervloer, kleine gelaten om wat meer charme aan de vloer te geven), initieel begonnen in 1 kamer met de parket te schuren (parketschuurmachine / bandschuurmachine, ontevreden over resultaat (te steriel - te strak), overgeschakeld naar het echte werk (volledige vloer met de hand geschraapt), daarna in de olie gezet met woodboy. Tevreden over resultaat.

IMAG1718_BURST002_COVER.jpgIMAG1719.jpgIMAG1723.jpgIMAG1728.jpgIMAG1726.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Resultaat (is eigenlijk niet zo makkelijk te vatten op foto):

Sommige plaatsen moeten nog laatste laag olie krijgen (aantal kamers is in gebruik, andere moeten nog afgewerkt worden: laatste afwerklaag na afwerking kamers). Foto's geven sommige plekken doffer weer dan in werkelijkheid. Het gekrabde resultaat is levendiger, nerf komt veel beter tot uiting, vloer zit vol discrete imperfecties etc. Naargelang lichtinval is weerspiegeling compleet anders. Geschuurde vonden we hier te steriel.

PICT0292.jpgPICT0291.jpgPICT0293.jpgPICT0295.jpgPICT0296.jpg
 

Bijlagen

  • PICT0294.jpg
    PICT0294.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Resultaat (is eigenlijk niet zo makkelijk te vatten op foto):

Ik vind het er goed uit zien. In het vorige huis hadden wij een massief eiken vloer die inderdaad met parketveren op spanning werd gehouden. Dat ging op de meeste plaatsen redelijk goed, maar wij hadden inderdaad kieren waar vuil in bleef zitten. Nieuwe bewoners hebben alles eruit gehaald en opnieuw gelegd (aangevuld met nieuw hout ivm extra uitbouw).
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb parket gelegd m.b.v. https://www.elastilon.com/en/elastilon. Dat is een soort ondervloer waarop je de planken kleeft.
Totaal geen kieren bij wisselen van de seizoenen, het is wel semi-massieve parket, kwartiers gezaagd. Enkel verlijmd op de kopse kanten.
Boven heb ik die zwevend gelegd op van die groene (PU?) platen ondervloer en het resultaat is duidelijk minder goed, de vloer werkt en 'veert' meer.
Waarom wil je trouwens per se massieve parket? Hier een toplaag van 5mm eik, in nog geen 100 jaar schuur je daar door.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik vind het er goed uit zien. In het vorige huis hadden wij een massief eiken vloer die inderdaad met parketveren op spanning werd gehouden. Dat ging op de meeste plaatsen redelijk goed, maar wij hadden inderdaad kieren waar vuil in bleef zitten. Nieuwe bewoners hebben alles eruit gehaald en opnieuw gelegd (aangevuld met nieuw hout ivm extra uitbouw).

Wij zijn in elk geval tevreden....

Ik had voor het plaatsen van dit topic eigenlijk nog nooit gehoord van parketveren. Omdat het toch relatief serieuze werken betrof ben ik te rade gegaan bij een paar gerenomeerde parketteurs. Deelden allemaal dezelfde mening: lijmen van 9mm massief op ondervloer of lijmen van een meerlaagse op de chappe. Parketveren werden onmiddellijk weggelachen in mijn situatie. Planken van dikker dan 9mm waren ook geen optie: werken harder, de slijtlaag is bij een dergelijke plank ook 9 mm (de onderste 9mm zijn de langsgroeven gezaagd) (is enkel aan de orde als de vloer dragend moet zijn, op een balkenlaag dus). Zwevend plaatsen kon eventueel met meerlaagse, maar zou meer geluid geven.

@ olivier

Over massief kan je wel twijfelen. De professionelen waar ik langs ging plaatsen meer meerlaagse parketten dan massieve. Reden om ook meerlaagse te nemen waar massief zou kunnen is de arbeidsintensiviteit en bijhorende kost als je iemand moet betalen om het te doen. Bij één parketbedrijf werd het mooi samengevat: een meerlaagse in topkwaliteit kost ongeveer evenveel aan materiaal als een massieve + ondervloer + extra lijmlaag. De plaatsingskosten van de massieve zijn al snel drie keer zo hoog. Meerlaagse in dergelijke kwaliteit gaat minstens 1 mensenleven mee. Massieve nog langer. Ik heb gekozen voor massief, misschien een beetje uit snobisme, ook een beetje met in het achterhoofd zat dat ik de vloer misschien wilde gaan schrapen (alhoewel dat dit met een meerlaagse in principe ook moet kunnen), ik wilde graag ter plaatse afwerken en vlot kunnen bijwerken (kan ook bij meerlaagse systemen) en wilde onbeperkte mogelijkheden om overgangen naar andere ruimtes te maken (tweede deel van huis wordt later gedaan). Ten slotte moest ik mijn uren niet tellen (hoewel ik altijd tijd te kort heb) en kan ik de overschot van de massieve veel vlotter in de werkplaats opgebruiken dan een meerlaagse. En ik wilde dit stiekem toch eens 'doen' (traditioneel plaatsen). Enfin de keuze massief - meerlaags is héél relatief en er zijn zeker zoveel argumenten voor meerlaags als voor massief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.