Tafel in eik

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hopelijk kan tuoh bevestigen (of ontkennen) wat ik zeg, maar volgensmij bedoelt hij: laat het aclimatiseren in de woonkamer, verwerk het (snel) in de werkplaats, en zet het dan weer in de woonkamer.

Hout gedraagt zich een klein beetje als een spons, maar het is geen spons die je in een emmer water (werkplaats) laat vallen. Zo snel gaat dat volzuigen niet.

Aangezien het vochtgehalte naar beneden krijgen met 1-2% per maand gaat (beperkt tot alleen mijn ervaring) van redelijk droog hout (14%) denk ik dat het vochtiger worden ook niet extreem veel sneller gaat.
 

tuoh

Oud hout
Correct;)

Als ik zo de reactie's lees van de TS dan gaat het bouwproces al gauw uitgesmeerd worden over enkele maanden. Blijft gedurende de hele bouwperiode het hout in een te vochtige omgeving dan gaat het vochtgehalte toch relatief snel omhoog gaan. Het gaat sneller omhoog dan omlaag, dat is iets dat zeker is. Tenzij je het opnieuw in de "oven" stopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.