Tafel in eik

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo allemaal,

Ik ga een eettafel maken in eik. Mijn ontwerp is bijna af, dus de volgende stap is mijn hout bestellen ... Nu wil ik toch zorgen dat ik geen stappen oversla. Daarom: als ik ongeschaafd eiken koop (ik zou het hier in Gent bij Hanssens kopen) en dat zelf schaaf en op de juiste afmetingen breng, mag ik dat dan onmiddellijk na aankoop al doen of moet ik het hout eerst wat laten "acclimatiseren" in de werkplaats? En indien ja, hoe lang (er is geen verwarming in de werkplaats momenteel en voldoende verluchting).

Als ik daarna mijn hout heb geschaafd en gezaagd, moet ik het dan weer even laten staan of mag ik dan onmiddellijk bvb mijn tafelblad beginnen verlijmen?

bedankt voor jullie hulp en tips!
v.
 
P

Pel

Guest
Zorg dat je droog eikenhout koopt, wil je het met de hand vlak en haaks maken, of heb je een vlak vandiktebank?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Zorg dat met het lijmen het hout precies tegen elkaar past, en dat er geen reten (openingen) zichtbaar zijn. Misschien kun je het vlak en haaks laten schaven waar je het hout koopt, dat werkt veel fijner?

Groet Pel.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik zou eerst het hout nameten met een vochtmeter, een meter kost niets in vergelijking met het hout dat je zou moeten weggooien als het niet drooggenoeg is. Vervolgens het hout laten acclimatiseren in de ruimte waar de tafel komt, dus niet in de werkplaats.

En na het schaven zou ik onmiddelijk verlijmen, want vaak, zeker als je de planken nog smaller zaagt, is de structuur anders en kan het hout alsnog scheef trekken.
Vervolgens de planken om en om leggen, eventueel met een deuvel/domino/lamello om de planken mooi te verlijmen. Dit bespaart je zeker wat schuurwerk, want ik veronderstel dat uw vandikte bank niet breed genoeg is om het volledige tafelblad te schaven. Alternatief is om de planken haaks te schaven (twee kanten), vervolgens verlijmen zo breed als uw vandikte bank aankan (dus wss 2 of 3 delen), deze nadien nog door de bank te halen en vervolgens samen te voegen. Dan heb je maar twee naden te schuren.
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Ok, goed idee van de vochtmeter. Wanneer is het droog genoeg? 10%?
Vandikte is idd niet breed genoeg voor het hele blad maar wel zoals je voorstelt in dele. Top. Bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eerst de delen bruut verzagen op breedte en lengte, daarna eraf blijven en minimaal een week opstapelen op een plek waar het even warm/vochtig is als waar hij uiteindelijk komt te staan, zo is alle stress eruit en zal het normaal gezien niet meer bewegen.

Hier ga je hem bouwen in een "koude ruimte" dus moet je daar niet te veel tijd verliezen, maar een tafel die technisch gezien goed gemaakt is kan tegen zulke schommelingen, enkel de afwerking kan eronder lijden.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
De volgorde die ik heb gehanteerd bij twee salontafels en wat andere projectjes was: aclimatiseren --> (haaks) schaven --> zo snel mogelijk lijmen.

Planken om en om leggen kan beter zijn, maar voor mij was de tekening in het hout belangrijker, symmetrie, kleur vormen etc. Bij een nieuwe tafel zou ik daar nog meer op letten dan ik de vorige keer heb gedaan.

Voor het verlijmen: neem een aantal rechte balkjes (44x44 oid), beplak deze met plakband oid en klem je te verlijmen tafelblad tussen deze balken. (dus de balkjes haaks op de planken van het blad leggen), op deze manier voorkom je ook dat je (veel) moet schuren. (Voor dit soort klemwerk zijn de snelspanklemmen van bijv de action ideaal, aangezien je er behoorlijk wat nodig hebt en ze geen gigantische kracht hoeven uit te oefenen). Leg wel het geheel op een vlakke ondergrond om torderen te voorkomen.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Voor het verlijmen: neem een aantal rechte balkjes (44x44 oid), beplak deze met plakband oid en klem je te verlijmen tafelblad tussen deze balken. (dus de balkjes haaks op de planken van het blad leggen), op deze manier voorkom je ook dat je (veel) moet schuren. (Voor dit soort klemwerk zijn de snelspanklemmen van bijv de action ideaal, aangezien je er behoorlijk wat nodig hebt en ze geen gigantische kracht hoeven uit te oefenen). Leg wel het geheel op een vlakke ondergrond om torderen te voorkomen.

Dag JanWillem,

Dat met die rechte balkjes begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat je op die manier de klemmen niet onmiddellijk op het hout klemt en zo het hout niet beschadigt?

v.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Nee, maar even een klosje tussen de klem en het hout kan geen kwaad. Stel je voor, als je de losse planken klemt tussen de klemmen, dan kan het hele blad bol gaan staan, of afzonderlijke planken omhoog/laag schuiven. Omdat je ze aan de uiteinden met de klemmen samendrukt. Dus als je een balkje onder en boven de planken legt, haaks op de planken van de tafel, en deze klem je samen, dan druk je alle planken recht, in een plat vlak. Ik zal een foto zoeken
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ja, dat is een iets duidelijk eromschrijving :p Redelijk "fool proof" als je planken allemaal even dik, en allemaal haaks zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor je gaat verlijmen breng dan schilderstape aan langs de randen van de planken zodat na het klemmen de lijm die er tussen uit komt meteen op de tape komt en die je dan ook lostrekt voor de lijm uitgehard is.
Je kan ook met een vochtige doek na het klemmen de lijm meteen verwijderen.
Dan heb je een stuk minder schuurwerk achteraf.
Voor de duidelijkheid toch maar; met om en om leggen bedoelt Mcarma dat je naar de jaarringen kijkt op de kopse kanten ivm kromtrekken van je tafelblad.
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Duidelijk!! Ik zal dan eens proberen met die tape, kan idd schelen in schuurwerk kan ik me voorstellen. Bedankt!
 

lukgjes

Nieuw lid
2 feb 2016
12
0
Ik zou eerst het hout nameten met een vochtmeter, een meter kost niets in vergelijking met het hout dat je zou moeten weggooien als het niet drooggenoeg is. Vervolgens het hout laten acclimatiseren in de ruimte waar de tafel komt, dus niet in de werkplaats.

En na het schaven zou ik onmiddelijk verlijmen, want vaak, zeker als je de planken nog smaller zaagt, is de structuur anders en kan het hout alsnog scheef trekken.
Vervolgens de planken om en om leggen, eventueel met een deuvel/domino/lamello om de planken mooi te verlijmen. Dit bespaart je zeker wat schuurwerk, want ik veronderstel dat uw vandikte bank niet breed genoeg is om het volledige tafelblad te schaven. Alternatief is om de planken haaks te schaven (twee kanten), vervolgens verlijmen zo breed als uw vandikte bank aankan (dus wss 2 of 3 delen), deze nadien nog door de bank te halen en vervolgens samen te voegen. Dan heb je maar twee naden te schuren.

ik zag bovenstaande staan en nu vraag ik mij af of ik juist bezig ben.
Ik heb gedroogd hout gekocht. Heeft ca. 9 maanden in woonkamer gelegen om verder te drogen. Is nu 11%.
heb verleden week de delen laten schaven en deze liggen nu in de garage om verder te verwerken.
maar dat kan ik alleen op zaterdagen.
voordat ik er verder mee kan ben ik alweer 3 weken verder.
De garage is kouder dan de woonkamer. Zou ik ze weer in de woonkamer moeten liggen totdat ik ze ga verwerken?
bvd
ed
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Onzin is dit als je iets gaat maken dan laat je het acclimatiseren in de ruimte waar je het gaat maken, want wat heeft het voor zin als je het eerst een aantal weken bewaar in een ruimte waar het veel warmer en droger is dan in de ruimte waar je het gaat maken?.
 

tuoh

Oud hout
Onzin is dit als je iets gaat maken dan laat je het acclimatiseren in de ruimte waar je het gaat maken, want wat heeft het voor zin als je het eerst een aantal weken bewaar in een ruimte waar het veel warmer en droger is dan in de ruimte waar je het gaat maken?.

Dit bovenstaande is dus een verkeerde aanname, je moet juist andersom tewerk gaan om een werkstuk te bekomen dat eens binnenhuis geplaatst geen kuren gaat vertonen:p
Hout is hygroscopisch en gaat zich altijd willen aanpassen aan de omgeving waar het zich bevind. Dit geld ook voor droog hout ( ong. 10%) dat in een vochtige onverwarmde ruimte word gebracht. Blijft he hout hier een paar weken liggen dan gaat het vochtgehalte in deze tijd van het jaar al snel naar de 14% gaan.

Voor Europees eiken ligt het krimpcoëfficiënt (= % krimp bij 1% daling vochtgehalte) bij tang.hout op 0,26% en voor rad. hout op 0,16%. Dit wil zeggen dat je droge hout in de koude werkplaats zeker een 4% van de totale breedte gaat zwellen, bij een werkblad van 750mm breed en vervaardigd met dosse planken geeft dit een zwelling van 7,8mm!!!

Ga je na de bouw die tafel binnenshuis brengen dan gaat na enige tijd dat houten blad ook weer een kleine 8mm krimpen. Bij dosse planken gaat die zwelling of krimp niet alleen gevolgen hebben voor de uiteindelijke afmetingen, nee, het hout gaat ook nog eens willen schotelen, en, of scheluw trekken. Denk niet dat hier echt iemand op zit te wachten:D

Als je droog hout gekocht hebt hou het dan ook droog, anders is het gewoon weggegooid geld geweest, je had dan even goed goedkoper hout met een vochtgehalte van 17% kunnen kopen. Of het hout dan 7,8mm werkt of 9mm maakt dan al niks meer uit.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Dat bedoel ik dus Tuoh als je het eerst binnen warm en droog laat worden en vervolgens in een vochtige ruimte ( zoals de meesten werkplaatsen zijn ) gaat verwerken dat heeft niet veel zin, dus bij het bouwen er ergin in houden met krimp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.