Vraagje over Mdf verbinding

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Beste Forumleden,

Is het mogelijk inschroefdrevels te gebruiken icm mdf?

Deze vraag omdat mevrouw des huizes graag een commode wil en omdat de trap op gaan met een helemaal verlijmde kast geen pretje is, was ik benieuwd of het mogelijk is om het modulair te bouwen.

Alvast bedankt.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hahaha... dat klopt. Had ik niet aan gedacht. Ik zie ze vaak in spaanplaat vandaar de vraag.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ikea gebruikt toch (vrijwel) uitsluitend spaanplaat? Ik betwijfel of die verbindingstechnieken ook goed werken voor MDF (maar misschien gebruik ik te goedkoop MDF).

mvg
klaas0639
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Ikea gebruikt toch (vrijwel) uitsluitend spaanplaat? Ik betwijfel of die verbindingstechnieken ook goed werken voor MDF (maar misschien gebruik ik te goedkoop MDF).

mvg
klaas0639


En dat is nu ook de rede waarom ik de vraag gesteld heb. Spaanplaat is naar mijn mening niet veel sterker dan mdf. Misschien is zoals Bert van der Veen zegt een combi van deuvels en minifix een goede oplossing.
Een langere schroefdrevel zou misschien kunnen werken, omdat je wat meer "vlees" hebt tussen klemschroef en rand.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Weet misschien iemand waar ik ABS kantenband kan kopen als particulier? Zo ja, is het te bevestigen zonder al dat exotisch apparatuur?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Wellicht minder mooi, maar kun je niet gewoon schroeven? Pocket hole verbindinen zijn prima uit het zicht te maken en niet duur, en er hoeft veel minder uitgelijnd te worden = makkelijker :) Verstevigen met wat deuvels, maar goed dan maak je het jezelf weer moeilijker.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hallo Janwillem,

Het klopt over de pockethole verbindingen. Maar hoe gaaf is het om "op te kunnen scheppen" over iets wat je gerealiseerd hebt uit je hobby situatie wat over het algemeen professioneel gehanteerd word.:rolleyes:
Is zowat hetzelfde gevoel als wanneer je een werkstuk 3 weken lang hoogglans gepolijst hebt.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Ha ja dat is zeker waar! Ik vond het voor de volledigheid wel een verbinding die er bij mocht staan. Ga je een (foto) verslagje maken?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een 'dowelling jig' waarmee je deuvels heel mooi gelijkmatig in het hout / MDF kan zetten. Uitlijning is dan heel strak, het past als LEGO in mekaar en van de buitenkant zie je er niets van. Dan is het wel 1 keer verlijmen en nooit meer uitmekaar, maar da's met MDF toch een beetje het risico. IKEA kasten meer dan 1x verhuizen is ook geen succes.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Laatst heb ik ook een deuvelmachine van triton aangeschaft voor de gein. Werkt redelijk goed, maar had liever dat het wat rustiger opstartte. Je moet de machine heel goed aandrukken/vasthouden anders verschuift het een beetje bij de start.

@Janwillem
Ik doe mijn best foto's te nemen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Weet misschien iemand waar ik ABS kantenband kan kopen als particulier? Zo ja, is het te bevestigen zonder al dat exotisch apparatuur?

Probeer het eens bij Ostermann of Macclean.
Als het niet lukt kan ik wel voor je bestellen.

ABS kantenband is prima zelf te verlijmen met speciale kantenlijm.
Lijm op kopse kant smeren en kantenband aanbrengen. Plaat haaks op werkblad klemmen. Of speciale klemmen met spreidlat ertussen gebruiken.
Ook zijn er handige apparaatjes te koop om kanten daarna af te snijden of af te korten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Glenn23; ik heb 'ns een linnenkast gemaakt die ook modulair opgebouwd was.
Die is gewoon gedeuveld zodat hij makkelijk in en uit elkaar gaat en voor de rest minifix gebruikt om de kast volledig strak en vast te zetten.
De kast is in de loop der jaren door verplaatsen en verhuizen als een keer of 5 uit elkaar geweest en hij staat nog steeds recht overeind.
Je zet alles handvast en laat de kast zich een beetje zetten en an een maand loop je alles nog een keertje na.
Doordat je mdf wilt gebruiken ipv massief hout wordt het er na een paar keer in- en uitelkaar schroeven natuurlijk niet mooier op.
Maar met wat beleid moet het goed lukken.
 
Laatst bewerkt:

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Bedankt Willem1958
Dat is de bevestiging waar ik op wachtte:eek:
Niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden...toch?
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Minifix in combinatie met lamello,s werkt erg goed ,gebruik wel een inslagmof bij de minifixstift meer houvast .
Verschillende kasten mee gemaakt ook met mdf werkt uitstekend .

Gr hummes
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
@Glenn23; ik heb 'ns een linnenkast gemaakt die ook modulair opgebouwd was.
Die is gewoon gedeuveld zodat hij makkelijk in en uit elkaar gaat en voor de rest minifix gebruikt om de kast volledig strak en vast te zetten.
De kast is in de loop der jaren door verplaatsen en verhuizen als een keer of 5 uit elkaar geweest en hij staat nog steeds recht overeind.
Je zet alles handvast en laat de kast zich een beetje zetten en an een maand loop je alles nog een keertje na.
Doordat je mdf wilt gebruiken ipv massief hout wordt het er na een paar keer in- en uitelkaar schroeven natuurlijk niet mooier op.
Maar met wat beleid moet het goed lukken.

Hallo Willen,

Had je voor de minifix een boormal gebruikt?
Welke dan?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Had je voor de minifix een boormal gebruikt?

Oei, het is al zo lang geleden, ik geloof 14 jaar (en de kast staat nog:))
Voor zover ik me herinner niet, volgens mij heb ik voor diepte m'n boortje met plakband afgeplakt zodat ik wist hoever te boren maar je kan natuurlijk wel een mal gebruiken.
Ik heb 'm eerst boven en onder gedeuveld en in elkaar gezet.
Met klemmen en spanbanden gesteld en waterpas gezet en wat hulp van een vriend die 'm vasthield, toen geboord en daarna de minifix erin, geboord achteraan aan de zijkant en in het achterpaneel.
Zo zijn de achterkanten verbonden met het achterpaneel.
Eventueel doe je ook nog 2 deuvels per zijkant voor je de minifix erin zet dan blijven je panelen wat beter bij elkaar.
Dan kan alles losgemaakt worden en door de minifix blijft ie netjes in elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.