einde HBM 450 variabele houtdraaibank

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik was vandaag, geïnspireerd door mijn eerste poging houtdraaien 2 weken terug en de open dag hout, even aan het rondneuzen op een oriënterende wijze naar houtdraaibanken voor een beginner. Ik heb de nodige gevonden bij VDHBV zoals de DB-450 en de JWL-1015, bij baptist de Woodfast M305 en uiteraard bij HBM de 450 Variabele houtdraaibank. Die laatste bleek veruit het goedkoopste en van wat ik hier en daar heb gelezen, echt geen slechte waar voor het geld voor een beginnend amateur. echter! de draaibank is niet op voorraad. Nou vind ik dat niet zo erg want ik wil zeker nog wat meer proberen voor ik besluit over te gaan op een aanschaf, en ook uiteraard te kijken naar goede tweedehands draaibanken. Desalniettemin heb ik even een mailtje gestuurd naar HBM met de vraag waneer de 450 variabele draaibank weer beschikbaar zou komen. dit is het antwoord dat ik kreeg:

"Ik heb even navraag gedaan en hoor net dat deze niet terug meer komt."

Helaas dus....

Nou zijn er tig topics op het forum met
[FONT=Times New Roman, serif]adviezen over draaibanken voor beginners, en ik ben ze ook rustig aan aan het doornemen voor tips en adviezen van de houtdraaiers hier op het forum, maar vond deze informatie gezien het aantal keer dat deze draaibank hier langs komt, toch de moeite van het noemen waard!

gr
Paul
[/FONT]
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De variabele snelheidsregeling die in die draaibanken ingebouwd is, is niet veel meer dan een dimmer, niet een frequentieregelaar die ook het koppel goed regelt.
Ik ben bang dat er onder de klasse Jet VS-1221 of de Midi (zie http://dehoutdraaierij.nl/product/drechselmeister-midi-350-fu/) niet echt iets op de markt is wat ik aan een beginner voor all-round gebruik zou aanbevelen.

Natuurlijk, als je het al kan en weet wat de beperkingen zijn kun je op een hbm prima uit de voeten.

Maar ik zou je sterk de iets grotere klasse aanraden (Midi e.d.) - grotere motor, echte frequentieregelaar, echte M33 aansluiting op de as. De investering lijkt hoog, maar bedenk dat als je houtdraaien niets vindt, deze een veel hogere verkoopwaarde behoudt.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Indien het toch met een kleiner budget moet zou ik ( heb ik) de Woodfast nemen, die heeft de standaard m 33 op de spindel. Deze heeft, met voorsprong, het laagste toerental uit de serie en dat heeft dan door de mechanische overbrenging een maximaal koppel. Door de geringe motorvermogens is dat geen luxe. dit voordeel maakt dat dit de enige van de kleintjes waarop je een natuurrandschaal van 28 cm kunt draaien dat zwaar uit balans is. Al is het niet echt comfortabel en zou ik dat ook niet al te veel doen op dit bankje.. Niet proberen met een kleine HBM, variabel toerental of niet, door de reeds aangehaalde reden.

De raad van Jurriaan, om onmiddellijk naar een hogere klasse te gaan is de beste raad die je kunt volgen.

groeten,
ornament
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo Paul,

Bij het lezen van de titel/onderwerp dacht ik eerst wat anders :)
Mijn gedachte was dat je zo'n draaibank hebt en dat die kapot was gelopen, zover komt het dus niet eens meer.
Komen ze ook niet met een alternatief of vervanger of wordt daar niks over gezegd?

Afgelopen zondag met Open Dag Hout heb ik voor het eerst achter de draaibank gestaan dit was echt erg leuk om te doen het kandelaartje staat mooi op tafel :). Ik had mij ook al opgegeven voor een basis cursus (eind van de maand) wat mij niet onverstandig lijkt voor zo'n stuk gereedschap.

De laatste tijd (maanden) ben ik mij dus ook aan het oriënteren van wat er allemaal te koop is, als ik er 1 ga aanschaffen wordt het voor mij ook de eerste draaibank als beginner. Ga ik hem veel gebruiken of niet ik weet het niet en was aan het twijfelen tussen een HBM leuk geprijst of een Drachselmeister MIDI toch een stuk duurder. Afgelopen zondag is er voor mij toch weer veel duidelijk geworden als er 1 komt wordt Drachselmeister MIDI.

De verhalen die ik gehoord heb zijn eigenlijk alleen maar positief, en kleine dingen die toch wel handig kunnen zijn.

Succes met je keuze.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Afgelopen zondag is er voor mij toch weer veel duidelijk geworden als er 1 komt wordt Drachselmeister MIDI.
Ik kan het je van harte aanraden. Het is een geweldige draaibank. Van houten sierraden en decoratiespullen tot schalen en binnenkort m'n eerste vaas (uithollen), het kan allemaal. Door de frequentieregelaar werkt het ook erg prettig! Zelfs m'n vrouw is enthousiast ;)

Zeker nu de Midi inmiddels in Nederland te koop is bij De Houtdraaierij, waar ik hem ook heb gekocht, is dit een goede keuze. Ronald is zelf natuurlijk een bevlogen draaier en geeft dan ook graag advies. De JET vond ik er zeker niet slecht uitzien maar deze heeft geen frequentieregelaar en een demonstratie en het advies waren niet mogelijk.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
interesant, wel aardig stap omhoog qua prijs. De Woodfast is nog wel redelijk te doen. Ook valt het mij op dat er een hoop draaibankjes nagenoegen hetzelfde zijn maar dan een ander kleurtje hebben gekregen. Ook leuk, maar ik weet uit ervaring van pompen bij mijn koi vijver dat dat meestal betekend dat het uit dezelfde chinese fabriek komt maar gewoon een persoonlijk sausje betekend. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee waar mijn keuze op gaat vallen, maar heb een hoop gezien al, en ben ook een hoop informatie over het houtdraaien aan het opdoen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Nico, Bij Ronald ga ik de cursus volgen en heb er echt heel veel zin in :) overleef ik die 2 dagen gaat er misschien ook wel wat moois mee naar huis :eek:

@Paul, Is inderdaad een keer zo veel en het is een boel geld waar je ook andere dingen mee kunt doen, het moet ook kunnen en je moet het er voor over hebben natuurlijk. En alleen de draaibank ben je er ook niet komt nog meer bij.
Over het algemeen koop ik liever 1 keer wat goeds dan 2 keer een mindere wand dan ben je het geld ook kwijt.

Een paar verschillen die ik zo snel tegen kom tussen de Woodfast en Drachselmeister MIDI.
Woodfast heeft geen variabel toerental, veel lichtere motor, kleinere center hoogte. Scheelt ook de meer dan de helft qua prijs.

Er komt inderdaad heel veel uit China en uit de zelfde fabriek met een ander kleurtje of stickertje en zeker niet alles is slecht, al kan het een wel een beter lager hebben dan de ander dat zie je zo van buiten niet maar wel in de prijs.

Heel veel succes met de zoektocht.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
het lijkt mij zo onhandig om het toerental te moeten bepalen a.d.h.v. een snaar die je moet verzetten. Nou is dat bij mijn platenspeler ook zo, maar 45 toeren gebruik je niet zo vaak. Zijn er veel mensen hier die handmatig het toerental aanpassen d.m.v. een snaar aanpassing?

Overigens, Lagers zit ik niet zo mee. Mijn buurman heeft een lagerpers en goeie lagers zijn nog wel te betalen. Er zijn nog wel redelijk wat mogelijkheden, maar de draaibanken maken voor zover ik het kan zien wel een flinke sprong van 300 naar 800 euro om en nabij dan. Ik had wel al het advies gehad om te kijken naar gietijzeren draaibanken i.t.t. plaatstaal. Kan me ook voorstellen dat het extra gewicht van gietijzer heel erg een voordeel is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gietijzer dempt trillingen beter dan staal, vandaar dat het voor machines een veel gebruikt materiaal is. Maar zowel de HBM als de Midi als de Jet waar het hier over gaat zijn van gietijzer, dus dat maakt niet zo'n verschil.

Draaien zonder frequentieregelaar is iets wat ik niet zou aanraden. Het kan natuurlijk wel, maar je kunt minder de grenzen opzoeken van je draaibank; als je een schaal wil maken en het hout is niet in balans, moet je er toch eerst hoeken van af gaan zagen e.d. tot het in balans is. Voor het maken van pennen, kandelaars en ander werk in langshout, speelt het wat minder - die stukken hout hebben een kleinere diameter en hebben (dus) minder vaak een balansprobleem.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar zonder frequentieregelaar, zeker als je draaibank voldoende poelieschijven heeft (zoals een Nova 1624 - 8 snelheden) gaat het ook best. Het wisselen van snelheid is iets meer werk, maar je moet ook rekenen dat de meeste draaiers vooral veel van hetzelfde soort werk maken, en dat dus op 1 snelheid (kunnen) doen. Het omleggen is dan ook iets wat alleen hoeft als je ineens iets anders gaat doen (sneller bij dun spindelwerk, of langzamer voor grote schalen, of heel langzaam voor draadstrelen)...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
En bij de Woodfast zijn er 6 snelheden en met wat routine het duurt het ongeveer 15 seconden om de riem te verleggen, voor mij geen punt bij zo'n kleine mini draaibank met een trage snelheid aan boord en met maximale koppel ( wegens puur mechanisch versnellingen,zonder dimmerachtige elektronica) . Moest ik een grotere draaibank kopen dan moet wel een echte frequentieregelaar op.

Vergeet niet dat je uiteindelijk een veelvoud van de prijs van de draaibank zult besteden aan beitels , gutsen , leunspanen, houtdraaiersvierklauwen en bekken , slijpmateriaal, schuurmateriaal, centers, enz. Dus de uitgave voor de draaibank is eigenlijk wat ondergeschikt; niet zo belangrijk als het lijkt in het hele uiteindelijke kostenplaatje. Dus overweeg de Midi.

Vandaar dat je best opteert voor een bank met de standaard MK2 en schroefdraad M33 heeft. Dan kan alles later gebruikt worden op een grotere draaibank.

groeten,
Ornament
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik heb mij zelf een 2 tal weken geleden een woodfast aangekocht om uit te proberen en aan te leren.
Moet eerlijk toegeven ik amuseer mij rot op dat ding en heb als beginner nog geen limitaties ondervonden. (maar dit komt nog wel)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Vraagje aan de ervaren houtdraaiers: Wat is een beetje het minimale toerental dat acceptabel is voor een machine? ik kom 350 tegen maar ook 650, en dat vind ik een fors verschil.
ook Kwam ik het merk Holzmann tegen, die zijn mij vooral bekend van de metaal bewerkings machines, maar nooit geweten dat die houtdraad banken maakten. Als het niet een chinees product is met het ondertussen welbesproken kleurtje eroverheen :) iemand daar ervaring of kennis over?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het toerental hangt samen met de diameter van het hout en de gewichtsverdeling in het hout.
Als jij alleen pennen wil maken, is een minimaal toerental van 1000 nog acceptabel.
Op mijn draaibank waar ik grote schalen maak, is 50 soms nog te veel.

Plus het feit: hoe groter het in verhouding tot de draaibank, hoe lager het aanvangstoerental moet zijn.

Als je op een HBM 450 schaaltjes (eierdopjes?) van maximaal 5 cm wil draaien, maakt het minimale toerental niet veel uit. Maar als je een schaal van 32 cm op een midi wil draaien, ben je wel blij dat hij bij 80 begint, want zo'n kleine, lichte draaibank heeft niet de (gewichts)reserves om onbalans in grotere stukken op te vangen. 650 is echt alleen voor pennen, kandelaars, trapspijlen e.d. 350 is goed, maar ook voor echt bruikbare schalen op kleine draaibanken nog te veel.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik zelf gebruik de frequentieregelaar en de lage snelheden van de Midi niet alleen voor schalen en andere grotere en ongelijke objecten maar ook voor het afwerken en schuren. Daarbij komt voor mij het snel en makkelijk kunnen wisselen van snelheid het meest van pas! Ook bij het wisselen van draaigereedschap varieer ik het toerental, van guts naar schraper bijvoorbeeld.
Destijds had ik de frequentieregelaar ook bijna afgedaan als overbodige luxe maar ik zou nu niet anders meer willen.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
650 is echt alleen voor pennen, kandelaars, trapspijlen e.d. 350 is goed, maar ook voor echt bruikbare schalen op kleine draaibanken nog te veel.

nou, een mens doet het met wat die heeft. Volgende werd op 350 toeren / min gedraaid, op het einde op 670 toeren geprobeerd maar dat ging niet. Een schaal met een hele grote onbalans. Kleddernat, en nat gehouden tijdens het draaien want het was een bloedwarme zomerdag. . Duidelijk is dat dit soort werk op een grotere draaibank zou moeten gedraaid worden, dat zou comfortabeler zijn.

IMG_2670ak.jpg

IMG_2680ak.jpg

IMG_2706ak.jpg

IMG_2799ak.jpg

IMG_2790ak.jpg

IMG_2832ak.jpg

IMG_2836ak.jpg

IMG_2844ak.jpg

De hevige kleur is geen afwerkingsmiddel maar gewoon was water om het nat te houden.
Gedraaid met twee 16 mm schalengutsen, die verschillend geslepen zijn.

Dit is mijn grootste en meest onbalans zijnde schaal, de rest was iets kleiner. Veel van dit kaliber zal ik op de Woodfast niet draaien want ik ben niet zeker dat het wel gezond is voor de draaibank.
Jurriaan heeft gelijk, een zware draaibank moet je hebben voor schalen en probeer dit niet op een kleine HBM of iets anders dat niet traag genoeg kan draaien.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Je hebt het overigens over nat houden. Is dat een voordeel? draai je bij voorkeur met nat hout of droog hout? of is beide mogelijk?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Kersenhout. Het hout was nog nat: de boom werd niet zolang daarvoor geveld. Op een hete zomerdag, buiten, zal het te snel drogen tijdens het draaien en scheuren. Dus nat houden en daarna traag laten drogen.

groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.