Bloemenvaas waterdicht maken met brouwers pek.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Deze vaas heb ik pas geleden gemaakt en ik wil deze waterdicht maken zodat er bloemen in kunnen.
De keuze is gevallen op het brouwerspek deze harssoort wordt/werd gebruikt om houten biervaten waterdicht te maken...... dus er kan ook bier in de vaas :D

De buitenkant is afgewerkt met vernis

20161001_113738.jpg


De rand bovenop wil ik ook voorzien van het pek, wat later gezien geen goed idee blijkt te zijn.

20160930_173123.jpg


Eerst maar eens het pek smelten,
Aanbevolen temperatuur 180-200 graden.

20160930_173145.jpg


20160930_180636.jpg


OK..... bijna 200 graden

20160930_185929.jpg


20160930_185940.jpg


Van het gieten heb ik geen foto's omdat dit lastig als je alleen bent :p
Het is niet goed gelukt.... de ducktape is bijna weg gesmolten en het pek is niet goed verdeeld.

20160930_190536.jpg


20160930_190714.jpg


Nadat alles is afgekoeld (het hout wordt namelijk ook behoorlijk warm)
Ben ik met een verfbrander de oneffenheden gaan weg werken.
De open poriën van het eikenhout werkt ook niet goed mee. Door de lucht die in het hout zit komen er luchtbelletjes in het pek.
Na meerdere malen op die plekken het pek opnieuw te smelten worden deze minder.
Misschien dat ik de volgende keer eerst een Cellulose poriënvuller gebruik om dit te voorkomen en de vaas meer dan de helft vul met het hete pek en dan al-draaiend leeg giet.

20161001_113810.jpg


Hier dan de test of de vaas waterdicht is.... Yep :)

20161001_113926.jpg


Een mooi herfststuk met een mooie vaas voor moeders de vrouw.

20161001_114539.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ha, iemand die het geprobeerd heeft - ik heb het spul ook liggen, en vraag me altijd af: is het, als het gedroogd is, echt kei- en keihard, of geeft het nog een beetje mee als het hout werkt?
Ik heb trouwens gelezen dat je de bovenste rand met een verfbrander/föhn nog een beetje warm kunt maken en dan de druipers weg kunt strijken.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Henk het is boom en planten hars, je kunt het in honig kleur krijgen en in donker bruin.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Juriaan...... Het wordt niet keihard. Je kunt met nagel van je vinger een laagje er vanaf krassen.
Ik denk dat het prima voldoet... maar tijd zal het leren.

Pel..... Dankje voor de link.

Henk..... ja epoxy kan ook maar dat is, dacht ik, duurder en heeft ook veel langer nodig om uit te harden
Hoe ga jij te werk met de epoxy? ,..... laat je het werkstuk ronddraaien tot het is uit gehard of smeer je de epoxy met een kwast in het werkstuk ?
 
Brouwerspek of in het Duits Fasspech bestaat uit colofonium. Je tapt naaldhouthars, je haalt er de terpentijn uit en wat je dan over zal houden is colofonium.
De bleek honingkleurige is "zuivere" colofonium, de donkere is gerecycleerd uit reeds gebruikte vaten. Beiden zijn geschikt om houten voorwerpen waterdicht te maken en vanwege de bereidingstemperatuur van 180 - 200°C geheel steriel. Het eindresultaat is soepel en volgt de eventuele bewegingen van het hout.
Uiteraard zijn er ook een aantal laksoorten, al dan niet met epoxy of twee componenten, die dit kunnen maar ik zou dat niet aanraden voor voedsel. Voor drinkbekers, borden, schotels of kommen die je effectief voor voedsel gebruikt neem je niks, voedselveilige olie of gesmolten bijenwasschilfers.
Waarom zouden we een eeuwenoud product niet blijven gebruiken ? Het heeft zijn degelijkheid bewezen en het is bovendien helemaal niet duur !
Kost slechts 15,00 EUR per kg bij Timmerveld.be
De hoeveelheid die je bij roestige spijker in de kookpot ziet zitten is 1kg en daar kan hij meer dan 10 bloemenvazen mee behandelen . . .
Groeten
Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.