soda Blaster

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Hoi,

Heeft van jullie iemand ervaring met een soda blaster (JWL)http://www.jwlaircontrol.com/sodablaster.asp?id=107785
, zou een manier zijn om vernis van hout af te halen, zonder te schuren. Ik zou mijn trap er willen mee doen om hem in plaats van te vernissen eerst een anders kleur te geven voor ik hem terug vernis. Of kennen jullie andere oplossingen? Schuren gaat op de grote oppervlakken maar hoekjes en kantjes zijn moeilijk te schuren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik regelmatig een zandstraler voor zand op de compressor, dat werkt zeer goed op staal (nooit getest op hout) maar je hebt wel een krachtige compressor nodig met een hoog debiet. Ook verbruikt het erg veel materiaal, een zak van 20kg is op een kwartier verdwenen. Hoe verschillend deze techniek is weet ik niet, Natriumbicarbonaat kost wel 20x meer dan straalzand. Ik zou dus op zijn minste zoveel mogelijk machinaal schuren en de rest stralen.
Je moet dan ook denken aan bescherming, je moet van kop tot teen bedekt zijn en tenminste een M klasse gasmasker dragen, de lucht zal vol hangen met stofdeeltjes oude vernis, afhankelijk van de leeftijd zal daar nog lood en andere zware metalen in zitten.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ok bedankt de vernis is niet zo oud, maar had inderdaad niet gedacht aan een gasmasker moet ik ook voor zorgen dan.
Maar zou wel eens willen weten of er iemand met soda blaster ervaring heeft. Het zou beter zijn dan met zand naar het schijnt. Dus als er iemand ervaring mee heeft laat eens weten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Moet je wel mee opletten, zeker als je het binnen gaat gebruiken.
Het is een zout en is hygroscopisch. Als dit spul in onder andere electro terecht komt krijg je na een tijdje oxidatie en gaan de toestellen defect.
Op staal krijg je hierdoor corrosie.
NaHCO3 zit ook als bluspoeder in de doorsnee brandblusser.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je kan met van alles stralen, ze gebruiken zelfs doppen van noten, ijsparels etc
maar je kunt natuurlijk ook een verfbrander en krabber of schraapstaal nemen, de vernis iets verwarmen maakt hem een stuk zachter en is makkelijker af te schrapen

stralen moet je wel kunnen !! als je het verkeerd doet krijg je een maandlandschap
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Net als Benchworks straal ik regelmatig staal. Maar ik doe het in een straalkist dan gaat je zand langer mee. Maar mijn kist sluit niet optimaal, en na stralen vind ik zand overal in de schuur.:mad:
Als je zonder kist straalt is dat nog vele malen erger.
Hout heb ik ook wel eens gestraald om te proberen, gaat best goed, maar zoals Toxiq zegt je kan ook een maanlandshap overhouden.
Als je geen giga compressor kan kopen zorg dan vooral dat je een grote voorraad tank hebt. Ik heb eens velgen gestraald met een gehuurde compressor. Hadden ze er een geadviseerd met een hoge opbrengst, maar die had een vrij kleine tank. Gevolg: 30seconden stralen, 30 seconden wachten. Heeft de compressor een kleine opbrengst maar grote tank kan je 3 minuten stralen en moet je een half uur wachten. Kan je ff wat anders gaan doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een schraapstaal kan misschien al een stuk van de moeilijke stukken bij het verwijderen van de vernis oplossen. Het schraapstaal moet dan wel in topconditie zijn, dus voorzien van een mooie braam. De braam trekken vergt wel enige oefening (zoals zoveel zaken), maar eenmaal de slag te pakken ga je verstelt staan van het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.