Goed eenvoudig CAD programma voor mac os gezocht.

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zoals gezegd ben ik dus op zoek naar een goed en eenvoudig programma om CAD tekeningen in te maken. Heb al een klein beetje CAD ervaring met programmas op windows maar nog niet erg veel, en het is ook al weer even geleden dat ik echt serieus getekend heb. Wil er gewoon eenvoudige tekeningen mee gaan maken in 2D.

Wil ook gewoon eens kijken of het nog wil lukken, en of ik handig vindt om in plaats van met de hand, over te gaan op CAD. dus wil ook niet gelijk veel geld investeren in een pakket of abonnement. dit laatste zoiezo niet omdat ik daar veel te weinig voor teken. dus ben benieuwd of hier nog mede MAC tekenaars zijn en wat jullie gebruiken.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
ik zou zeggen sketchup. Maar dat is wel 3D. Je kunt er prima 2d tekeningen mee maken van een 3D ontwerp.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zelf op windows goede ervaringen met Draftsigh en Fusion 360 alle 2 gratis mist niet commercieel. En zijn ook voor mac beschikbaar.

Draftsight: Lijkt erg op Autocad. Was vroeger gelinkt aan of van solidworks en nu gratis beschikbaar.
http://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/free-download/

Fusion 360: Een 3d programma sterk gericht op cad-cam en 3d printen maar wel gratis en erg goed als je het kent :)
http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

Fusion 360 is toch niet gratis? Alleen voor studenten en docenten is die gratis.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Fusion 360 is toch niet gratis? Alleen voor studenten en docenten is die gratis.

Ja zeker wel mist je omzet lager is dan $100,000

quote van de voorwaarden:
A free 1-year startup license is also available for hobbyists, enthusiasts, makers, and emerging businesses that make less than US$100,000 in revenue per year. At the end of 1 year, you can reselect the startup entitlement or transition to a commercial entitlement.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor de reacties allemaal, sketchup van Google heb ik even gehad maar daar kon ik niet mee overweg. Dus die valt af. Icadmac 2016 had ik ook al even naar zitten kijken maar vondt ik met zijn €500 nog erg duur. En omdat het vooral gewoon eens proberen is en kijken wat voor mij goed werkt ben ik eigenlijk op zoek naar iets gratis of voor niet al te veel geld zodat ik er niet gelijk aan vast zit. Maar bedankt Bartos, voor de twee linken ik ga daar eens goed naar kijken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bedankt voor de reacties allemaal, sketchup van Google heb ik even gehad maar daar kon ik niet mee overweg. Dus die valt af. Icadmac 2016 had ik ook al even naar zitten kijken maar vondt ik met zijn €500 nog erg duur. En omdat het vooral gewoon eens proberen is en kijken wat voor mij goed werkt ben ik eigenlijk op zoek naar iets gratis of voor niet al te veel geld zodat ik er niet gelijk aan vast zit. Maar bedankt Bartos, voor de twee linken ik ga daar eens goed naar kijken.

Ja SketchUp is heel eenvoudig veel mogelijkheden en leuk, maar niet echt geschikt voor werktuigbouwkundige 2D tekeningen en niet meer gratis
Je moet voor echte WTB 2D tekenen naar een Autocad-achtig gratis programma. Niet eenvoudig te vinden. (ik behelp me met SU :))

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Illegale kopieen geen oplossing?
Zo heb ik mijn volledige studietijd overleeft...
Inmiddels al een jaar of 10 allerlei Autodesk software beschikbaar op mijn zakelijke laptop :)
Gebruikte op mijn mac in ieder geval Fusion 360, maar was daar niet heel tevreden over (als je AutoCAD en Inventor gewend bent...)
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Voor autocad is het met Draftsight echt niet nodig om te klooien met illegale oplossingen. Dit werkt gewoon echt hetzelfde voor de normale functies. Fusion 360 is voor iemand die Inventor gewent is zeker niet de perfecte oplossing. Maar et is makkelijker tebegrijpen dan het andere gratis alternatief FreeCAD.

Freecad is goed maar erg ingewikkeld en ik kan er nog lang niet mee wat ik met Inventor of Solid zo voor elkaar heb:
http://www.freecadweb.org/
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Allemaal bedankt voor de reacties. Het is voorlopig Draftsight geworden. Had hem gisteren gedownload en even wat geprobeerd, en moet zeggen dat het goed bevalt. Dus ga een beetje expirementeren .-)
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Lees dit eigenlijk nu pas, ik werk ook met Autocad op mijn mac, je kan gratis de studentenversie downloaden, werkt 3 jaar, daarna zou je moeten kopen of iets anders regelen, ik werk er nu al een jaar mee.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
sketchup en fusion 360 zijn volgens mij beide heel erg goed. Wat ook belangrijk is dat er heel veel tutorials voor beide programma's online staan, zowel Youtube als textueel. En als je bijvoorbeeld een huis in elkaar wilt slepen kun je in Sketchup gigantische hoeveelheid 3D modellen downloaden. Verder bieden bijna alle DIY blogs en Youtubers Sketchup bestanden aan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
sketchup kan ik ook niet meer overweg
gebruik zelf inventor, fijn en gebruiksvriendelijk programma
voor studenten enzo gratis... dus éven terug naar de schoolbank ;)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Oké dan ga ik daar eens naar kijken, ik heb nu wat dingetjes met draftsight getekent maar loop toch tegen wat beperkingen aan.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
maar loop toch tegen wat beperkingen aan.
Programma of tekenaar ? :p

Het nadeel van de gratis versie van Sketchup vind ik het gebrek aan export naar DWG. Vaak maak ik snel iets in Sketchup en exporteer de aanzichten dan naar Draftsight.

Groeten, Bram
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.