Letters/cijfers frezen in rand schaakbord

jeroenm77

Nieuw lid
24 feb 2015
6
0
Ik ben een schaakbord aan het maken als cadeau voor mijn vaders pensionering. Nu wil ik eigenlijk ook de letters en cijfers van de veldcoördinaten in de rand van het schaakbord frezen en daarna met een andere houtsoort inleggen. Alleen ben ik bang dat ik dit met een dremeltje niet strak genoeg voor elkaar krijg. Heeft iemand daar nog ideeën over? Ik zat zelf al te denken aan CNC maar heb geen connecties die zo'n machine hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken.

20160925_152844.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, met een dremel zou ik zeker niet doen Jeroen, je zou er zo'n mooi bord maar mee verknallen, of CNC of plakletters maar dat is ook niet alles. Ik meen dat er forum leden zijn die een CNC hebben, als die niet te ver bij jou in de buurt wonen zullen ze zeker niet te beroerd zijn om jou de helpende hand toe te steken.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Maar goed dat het forumlid Onthout het mede forumlid Jeroen zegt wat hij moet onthouden:D

Groet Pel.
 

jeroenm77

Nieuw lid
24 feb 2015
6
0
Zeg breng me nu niet in verwarring he :p Zover ik weet zit linksonder voor de witspeler een zwart veld.... toch?
 

jeroenm77

Nieuw lid
24 feb 2015
6
0
Dat is ook geen gek idee. Of ik print de letters en plak het op het bord. En dan snij ik ze uit. Dan heb ik een heel dun lijntje in het hout staan en kan ik dat met een penseeltje invullen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zou het zelf niet uitsnijden, schiet je uit met het met is het beschadigd en dat is ook zonde.
Als er wit Carbon papier is weet ik niet maar anders een zacht wit potlood misschien. Even proberen op een proef stukje.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Mischien een mal van folie laten snijden en die erop plakken. Plak folie is vrij degelijk en als je niet te hard deur met een mes beschermt het ook vrij goed
 

WR1944

Oud hout
Is het inbranden van de letters en de cijfers geen optie? Met brandmalletjes kun je het netjes uitgelijnd branden en eventueel met verf de groefjes vullen.
CNC is natuurlijk het mooiste maar voor het contrast dien je het ook met verf op te vullen.
Het zou zonde zijn om zo'n mooi gemaakt bord te verminken.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met een houtbrander als een Razertip kun je het ook netjes er op branden als je eerst alle letters en cijfers overzet mbv een laserprinter, daar heb ik vorig jaar een draadje over gemaakt. Er zijn trouwens houtsoorten die niet echt geschikt zijn voor het houtbranden, noten wel maar bij donker noten kan het vrij subtiel blijven.

Als de randen niet te dik zijn is inleggen met een goede elektrische figuurzaag nog een optie. Vergt alleen wel wat oefening.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar dit is hoe ik het zou doen :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.068
491
Moordrecht
Welkom op het forum, met een dremel zou ik zeker niet doen Jeroen, je zou er zo'n mooi bord maar mee verknallen,
Groet Pel.

Mag ik dit tegenspreken? Er is bijvoorbeeld deze basis voor dremels. Deze wordt in de gitaarbouwwereld heel veel gebruikt om de meest ingewikkelde inlays in te frezen. Ik heb 'm zelf niet, maar hij staat hoog op mijn verlanglijstje om aan te schaffen. Het vereist natuurlijk wel wat ervaring, maar met de vele freesbitjes (ik zou hiervoor een spiraldown bitje voor gebruiken, voor het voorkomen van tearout en meer precisie) verkrijgbaar is dit heel goed te doen.

LS1+Fingerboard+Inlay-07.JPG
 

jeroenm77

Nieuw lid
24 feb 2015
6
0
Ik heb vorig jaar een elektrische gitaar gemaakt en daarbij ook inlegwerk gedaan. Oa met een dremel. Maar ik merkte toen wel dat het erg lastig is om het mooi strak te krijgen. En dit hout (Ziricote) lijkt nog wel harder dan het ebben en palisander waarmee ik toen werkte. Vandaar dat ik nu naar alternatieven aan het zoeken ben.

Ik vind die messing letters ook wel gaaf eigenlijk! Goede tip.

Die routerbase van StewMac ken ik, toen ook al naar zitten kijken. Mooi spul maar wel prijzig inderdaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.