Cycloon met Fein stofzuiger

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Voor mijn werkplaats heb ik enige maanden geleden een karretje gemaakt voor mijn stofafzuiging.
Ik heb gekozen voor de Fein 25 als stofzuiger vanwege de zeer goede zuigkracht en filters icm de prijs. Festool zal best goed zijn maar de prijsstelling is mij iets te gemaakt....lees te hoog. Aangezien ik liever niet iedere keer nieuwe stofzuigerzakken wil kopen heb ik hiervoor een cycloon tussen gezet.

De cycloon is gemonteerd op een houten vierkanten bak van multiplex. Het deksel ligt er los op. De binnenkant van het deksel heb ik op de randen beplakt met isolatieband. Als je de stofzuiger aan zet zie je het deksel direct volledig dichttrekken door het gecreerde vacium. De wielen onder de kar komen van HBM. DE Fein van Toolmax. (de levertijden kloppen echt voor geen meter). De Cycloon van Ebay. dacht 29,- euro.
Je ziet ook wel cyloon opstellingen met een goedkope bouwstofzuiger maar dan mis je wel de opvang van fijnstof.

Om de cycloon op de stofzuiger te kunnen aansluiten heb ik een MDF klosje gemaakt. Werkt perfect. De slang tussen de stofzuiger en de Cycloon komt van Hornbach. Verkopen ze van de rol.

gr. Richard
20160516_141729.jpg20160516_141818.jpg20160516_141744.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Goede oplossing, maar volgens mij heb je de slangen verwisseld.
Bij een cycloon opstelling moet de stofzuigerslang op de boven aansluiting en de zuigslang op de zij aansluiting.
Te minste dat is mijn ervaring.
Ik heb er trouwens gewoon een Lidl stofzuiger op staan.

Groetnis, Roeland
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Mooi stof karretje zo :)

Hoeveel stof komt er nu in de stofzuiger terecht dan?
Het zou misschien zo wel werken maar ik verwacht dat de werking nu (veel) minder zal zijn dan dat je het andersom (goed) aansluit.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
er komt nagenoeg niets in de stofzak. In eerste instantie zaten de slangen op de 'juiste' manier aangesloten maar toen vond ik het niet goed werken. Dus alles omgezet en nu werkt het als een tierelier. Ik weet het ook niet. Lijkt dus bijzonder weinig uit te maken. En dat kan ik uit ervaring zeggen.....
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Best leuk dat het zo werkt. De andere richting zou beter moeten zijn met fijner stof, maar in de praktijk misschien ook niet.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Ik heb het nog een keer omgedraaid. Echt geen enkel verschil. Maar goed het werkt uitstekend in beide gevallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.